ההצעה נדחתה: טווח הפיצוי לעיכוב בטיסה יישאר על 8 שעות

הקואליציה לא תמכה בהצעת חוק פיצוי נוסע בגין עיכוב בטיסה של ח"כ מיקי לוי, שביקש להשוות את תנאיה לחוקים באירופה, כלומר פיצוי לעיכוב בטיסה בטווח של 3 שעות - ולא בטווח של 8 שעות כפי שקובע כיום החוק בישראל • לוי: "החוק עומד כאות מתה, והנוסע הישראלי נותר חסר אונים"

כצפוי, הקואליציה לא תמכה בהצעת חוק פיצוי נוסע בגין עיכוב בטיסה של ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), שביקש להשוות את תנאיה לחוקים באירופה, כלומר פיצוי לעיכוב בטיסה בטווח של 3 שעות - ולא בטווח של 8 שעות כפי שקובע כיום החוק בישראל. 48 חברי כנסת הצביעו נגד, 31 חברי כנסת תמכו, ולא היו נמנעים.

"בכל העולם צועדים קדימה לקראת הצרכן, ורק בישראל הולכים לאחור. הקשחת המדיניות של אל-על נגד הצרכן הישראלי לא משאירה לנו כמחוקק ברירה ומחייבת את התערבותנו. על-פי הנתונים שפורסמו, כיום רוב מוחלט של האיחורים בטיסות הם בטווח של שעתיים עד 6 שעות, ולכן החוק עומד כאות מתה, והנוסע הישראלי נותר חסר אונים", אמר ח"כ לוי. "הצעת החוק שהגשתי ביקשה להשוות את זכויותיהם של הנוסעים בישראל למצב באירופה, לפצות את הנוסעים כבר לאחר עיכוב של 3 שעות ולהמריץ את חברות התעופה לתת שירות טוב יותר ולעמוד בזמנים. לצערי, הממשלה דואגת לחברות ולא לנוסעים".

יודגש כי יש שוני מהותי בין התנהלות החברות באירופה לעומת ישראל: באירופה מרבית חברות התעופה נמנות עם בריתות שמאפשרות להן גמישות במקרה של עיכובים או ביטולים, כלומר הטסת הנוסעים עם חברה אחרת בברית - כך למשל פועלות לופטהנזה או בריטיש איירוויז. לעומת זאת, ישראל בהיבט התעופה היא מעין אי - לצד העובדה שלאל-על אין ברית עם חברות אחרות, מה שמקשה עליה במציאת פתרונות זמינים.

מצד שני, טווח של 8 שעות הוא בהחלט לא ריאלי ופועל לרעת הצרכן. מה גם שבמקרים אלה החברות תמיד ימשיכו לנסות ולחמוק מתשלום הפיצוי הקבוע בחוק בניסיון לתלות את השיבושים בנסיבות שלא תלויות בהן ואשר לפי החוק במקרים אלה פותרים את החברות מתשלום הפיצוי (בטווח של עד 3,000 שקל לפי מרחק הטיסה). במקרים אלה נוסעים רבים נאלצים לתבוע את זכותם בבתי המשפט.