הרצאה שאי אפשר לסרב לה

ד"ר נורית הראל, יו"רית משותפת בתשלובת ד"ר פישר, מתחברת לרעיון של TED, שהצליח להפוך את ההרצאה הפרונטלית, על נושא לא מוכר ולא ידוע, למותג בעל מיליוני עוקבים ברחבי העולם

ע בור רוב האנשים מדע הוא דבר רחוק ולא מובן. הרצאות על מדע גוררות פיהוק, חשש מחוסר הבנה שמוביל לשעמום, ולכן הדעה הרווחת היא שהרצאה על מדע היא לא דבר אטרקטיבי, סוחף ומרגש.

אז איך אנחנו מסבירים את הפופולריות של הרצאות TED גם היום בשנת 2018, תקופה שבה רף הסבלנות של הגולשים רק הולך וקטן? אין ספק שמדובר באחד המותגים הכי מפתיעים וחדשניים שיש היום בעולם התוכן. ועידת TED הצליחה להפוך את ההרצאה הפרונטלית, על נושא לא מוכר ולא ידוע, למותג נחשק בעל מיליוני עוקבים ברחבי העולם.

הרצאות TED אמנם קיימות עוד משנות ה-80, אבל ההרצאות בפורמט שאותו כולנו מכירים משודרות ברשת וניתנות לצפייה בחינם באינטרנט מאז 2006.

הרצאות TED מנגישות לכל אדם ברחבי העולם ידע ורעיונות שללא קיומן לא היינו מסוגלים להיחשף אליהם. ביל קלינטון, אל גור, ביל גייטס, לארי פייג' ועוד הם אנשים שרובנו לא מקבלים face time עמם. לכן, על מנת לשמוע את הרעיונות שלהם, את הגישות שלהם ואת ההצעות שלהם אנחנו צריכים גישה. את הגישה הזאת מספק TED.

מעבר לכך, הצליחו ב-TED לייצר מותג או שם גנרי לסוג ההרצאה שהם מעבירים. כולנו יודעים למה הכוונה כאשר מישהו אומר "אני רוצה לעביר מצגת בסגנון TED". הרצאה פרונטלית, ברורה וקוהרנטית, בסגנון נגיש על גבול האינטימי. הרצאת TED לא דומה לשום הרצאה אחרת, ולא סתם קמו חברות שמסייעות לבכירים להתכונן להרצאות אלה ולהכין את הסגנון ש-TED פיתחו.

הרצאות TED גם הצליחו לפצח את מבנה הזמן - הרצאות קצרות וממוקדות. הן מהוות את ההקבלה של תקציר מנהלים, רק בפורמט של וידיאו. היום, כאשר רף הסבלנות שלנו הולך ומתקצר, והזמן הממוצע שבו אנשים צופים בווידיאו אונליין הוא 34 שניות, היכולת של TED לחבר אנשים למסך למשך דקות רצופות היא לא פחות מהברקה.

בעוד שמדובר במשך זמן ארוך לצפייה בווידיאו אונליין, מדובר במשך זמן קצר מאוד להעברת רעיונות מורכבים. לאורך ההרצאה מצליחים המרצים להעביר סיפור מפעל חיים שלם או הסבר אודות מחקר מדעי מקיף או תיאור של רעיון מעולם תוכן שלרוב יהיה לא מובן או מוכר לצופים.

מה שעוד מרשים סביב המותג TED Talks הוא ההתפצלות לתת-מותגים נוספים: ישנן הרצאות המכוונות לעולם הרפואי תחת המותג TEDMED - הרצאות אלה כוללת מידע מרתק המתרכז סביב הטיפול הרפואי, המדע הרפואי וסטטיסטיקות רפואיות. הרצאות המופיעות באתר של TEDMED לרוב עוסקות בנושאים מורכבים, מדעיים, רפואיים ובריאותיים, וכוללות מושגים שרוב האוכלוסייה לא מכירה - ובכל זאת הן מצליחות אלה לרתק לא רק את הקהילה הרפואית אלא את הציבור הרחב, אשר מצליח בזכותן ובזכות כל הרצאות TED להרחיב את האופקים.

תת-מותג נוסף הוא TEDx, המאורגן באופן מקומי ומתאים את התכנים של ההרצאות לאזור גאוגרפי או תרבותי או על פי נושא במקום שבו הן מתקיימות.

המותג TED הצליח לאורך השנים לקחת את הפורמט הכי פשוט בעולם - אדם אחד מדבר על במה אל קהל, עם עזרים מינימליסטיים, ולהפוך אותו למותג-על, מותג נחשק המושך אליו את המוחות הגדולים ביותר בתחומים ומנגיש אותם לכל העולם. כל הידע המתקדם והחדשני ביותר בעולם, בכף היד שלנו.