כשהכסף השחור של יהלומנים פוגש את שוק הנדל"ן האמריקאי

רשויות המס ברחבי העולם מקשות את החיים של מעלימי המס, מרחיבות את שיתופי-הפעולה ביניהן לצורך תפיסת מעלימים, מגבירות את ההרתעה ויוצאות במבצעים מפתים כדי להחזיר את הכסף השחור מחו"ל • למרות זאת, הפיתוי להעלים מס עדיין קיים, ותעשיית ההעלמות חיה ובועטת • פרשנות

ניו-יורק / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
ניו-יורק / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

העובדה שמשקיעים בשוק הנדל"ן, בשוקי המניות או בשוקי האג"ח עשו תשואות מדהימות בעשור האחרון, ברורה לכולם. באתר העסקאות של רשות המסים אפשר לראות מדי פעם את העסקאות הגדולות בדירות יוקרה בישראל ואת האופן שבו המשקיעים גרפו תשואות דו-ספרתיות מצטברות בתוך כמה שנים. לעתים הסתכמו התשואות האלה בעשרות מיליוני שקלים.

ישראל היא מדינה קטנה עם שוק יחסית קטן, שכולם מכירים בו את כולם. אלא שגם שוקי הנדל"ן בארה"ב ובאירופה נסקו ברובם, ומה שאינו ידוע כל כך (אולי רק לבנקאים שמנהלים חשבונות של ישראלים) הוא שדי הרבה ישראלים גרפו בהם רווחים אדירים. דבר נוסף שאולי אינו ידוע הוא שחלקם מעלימים מס מהעסקאות הללו.

השבוע (ד') נתנה רשות המסים דוגמה אחת, ואני מניח שיש עוד רבות שהרשות לא שמה ידה עליהן. מדובר בשני יהלומנים ישראלים ותיקים מהוד-השרון, האחים רפאל ואמנון שחיבר. השניים, כמו משקיעים ישראלים רבים, החלו להשקיע בנדל"ן בארה"ב במהלך 2009-2010. הם רכשו 3  קומפלקסים למגורים באמצעות 3 חברות, שהניבו משנת 2013 הכנסות של יותר מ-1.5 מיליון שקל.

לפי החשד של רשות המסים, האחים שחיבר לא דיווחו על ההכנסות האלה. ב-2013 הם מכרו את אחד הקומפלקסים שברשותם ב-6.4 מיליון שקל ברווח הון של 1.4 מיליון שקל, וגם עליו הם לא דיווחו, לפי החשד. הקומפלקסים הנותרים הניבו להם דמי שכירות בהיקף של 100 אלף דולר רק בשנת 2014, וגם הכנסות אלה לא דווחו לרשות המסים.

בחקירה סיפרו האחים כדי דרכם העסקית נפרדה לפני כמה שנים, והנכסים שבבעלותם חולקו ביניהם, כך שרפאל שילם לאחיו אמנון מיליון דולר. כסף זה הופקד בחשבון בנק בחו"ל, וגם העניין הזה לא דווח לרשות המסים.

ויש עוד העלמה שלא דווחה, על-פי החשד. בשנים האחרונות קיבלה אשתו של רפאל שכר בסך מצטבר של 600 אלף שקל מחברה בבעלות האחים, אף שהודתה בחקירתה כי מעולם לא עבדה בחברה (תלושים פיקטיביים לאנשים שמעולם לא עבדו בחברה, בדרך-כלל בני משפחה, הם טריק ידוע להוצאות כסף תוך ניסיון או להתחמק ממס או למזער מס).

יסלחו לנו מראש היהלומנים בענף על ההכללות, אבל זו לא הפעם הראשונה שעל הרדאר של רשות המסים עולים יהלומנים שהעלימו את הכסף הגדול שהם מחזיקים בחשבונות בנק בחו"ל, לעתים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. ענף היהלומים הוא פרטי, יש לו הסדרי מס מיוחדים, והוא מגלגל, על-פי הערכות, כ-15-20 מיליארד דולר בשנה. כמו בכל ישראל, יש בענף הזה תעשייה של כסף שחור, ולפי הערכות החגיגה שם שחורה במיוחד.

רשויות המס ברחבי העולם הקשיחו את הרגולציה על הדיווחים הבנקאיים, מקשות את החיים של מעלימי המס, מרחיבות את שיתופי-הפעולה ביניהן לצורך תפיסת מעלימים, מגבירות את ההרתעה ויוצאות במבצעים מפתים כדי להחזיר את הכסף השחור מחו"ל. אז יותר קשה להעלים מס, אבל האחים שחיבר הוכיחו שהפיתוי להעלים מס עדיין קיים, ותעשיית ההעלמות חיה ובועטת, במקרים רבים בתוך שיתוף-פעולה של המייצגים (רואי חשבון ועורכי דין).

במקרה של האחים שחיבר, זה מה שקורה כשהכסף השחור של ענף היהלומים מחפש לעצמו השקעות מניבות שמייצרות בתורן עוד העלמות מס. כמה כסף של ישראלים חונה עדיין בחו"ל בלי שרשות המסים יודעת עליו? עשרות מיליארדים לפחות.