אזהרה: מצב נהיגה אוטומטית של טסלה עלול ליצור ביטחון כוזב

על פי חברת הביטוח RAS מצב הנהיגה האוטומטי "עלולות ליצור רושם כוזב של רמת נהיגה אוטונומית שעדיין אינה זמינה" • הדוח מתייחס גם לטכנולוגיית אוטופיילוט של טסלה

אילון מאסק / צילום: שאטרסטוק
אילון מאסק / צילום: שאטרסטוק

תוכנות סיוע לנהג, כמו אוטופיילוט של טסלה, עלולות לגרום לנהגים לפתח שאננות שמבוססת על תחושת ביטחון כוזבת - כך מזהירה אחת מחברות ביטוח הרכב הגדולות בבריטניה, RSA, המפעילה את More Than Brand.

לדבריה, העלייה בפופולריות של תוכנות סיוע לנהג המאפשרות למכונית להישאר בנתיב הנסיעה ולהגיב למצב התחבורה על הכביש "עלולות ליצור רושם כוזב של רמת נהיגה אוטונומית שעדיין אינה זמינה". בדוח של חברת הביטוח על מכוניות אוטונומיות, מזהירה החברה שהסיכונים הכרוכים בטכנולוגיה זו יגברו במקביל להתפשטות השימוש בפיצ'רים אוטונומיים למחצה כאלה.

"נהגים עלולים לפתח שאננות שמבוססת על תחושת ביטחון כוזבת כתוצאה מהאופן שבו מנוסחות הפרסומות של תוכנות סיוע נהיגה חדשות שהם מתקינים במכוניותיהם. מונחים מסוימים, כמו 'אוטופיילוט', עלולים ליצור רושם כוזב של רמת אוטונומיה שעדיין אינה זמינה", נאמר בדוח המחקר שפרסמה החברה. "יש צורך בתיאורים ספציפיים וקפדניים יותר לתיאור וסיווג אוטומציית רכב, כדי שהסיכון שיוצרים מוצרים אלה לנהג ידורג באופן מדויק יותר לצורכי ביטוח".

לפי הדיווח ב"טלגרף" הבריטי, הדוח התפרסם בעקבות תאונות מתוקשרות - כולל מותו של נהג במארס - שבהן היתה מעורבת טכנולוגיית אוטופיילוט של טסלה. טסלה מתעקשת שהטכנולוגיה שלה מגבירה את בטיחות הנהיגה, ושהנהגים מבינים שהמערכת אינה אוטונומית לחלוטין. חברת הביטוח המתחרה, Direct Line, מעניקה לנהגי מכוניות טסלה הנחה של 5% בגין השימוש באוטופיילוט.

"הפידבק שאנו מקבלים מלקוחותינו מוכיח שיש להם הבנה ברורה מאוד מה זה אוטופיילוט, כיצד להשתמש בה באופן הולם ואילו פיצ'רים היא מכילה", אמר אחד מדוברי טסלה. "בעת השימוש באוטופיילוט, מקבלים הנהגים תזכורות שוטפות שיש להם אחריות לשמור את הידיים שלהם על ההגה ולשמור על שליטה ברכב כל הזמן. זה נועד למנוע שימוש שגוי מצד הנהג, וזה אחד מאמצעי ההגנה החזקים ביותר מכל סוג שהוא שנמצאים כעת על הכביש נגד שימוש שגוי מצד הנהג".

הדוח שלRSA התפרסם לאחר שחברת הביטוח השתתפה בניסוי רכב אוטונומי בגריניץ'. החברה אמרה שכל חברות הביטוח יזדקקו לגישה נרחבת לנתונים שנצברים לאחר תאונות רכב, אך בשל חוקי ההגנה על המידע (General Data Protection Regulation, GDPR) , שנכנסו לתוקף השנה באיחוד האירופי ומחייבים פיקוח מחמיר יותר על מידע אישי. חברות ביטוח הציעו שהארגון המקצועי 'לשכת חברות ביטוח הרכב' (Motor Insurers' Bureau) יופקד על מאגר מידע על נתוני תאונות דרכים שבהן מעורבות מכוניות אוטונומיות.