"עדיף להיות יסודיים מאשר להקצות תדרים ללא בדיקה"

לדברי בכיר במשרד התקשורת: "אנחנו רוצים להשלים את המדיניות בנושא השימוש בגלים מילימטריים אך נעשה זאת אחרי שנלמד מה קורה בעולם. שילמנו מחירים מאד כבדים כשלא נהגנו כך"

איוב קרא / צלם: איל יצהר
איוב קרא / צלם: איל יצהר

"עדיף לפעול בצורה יסודית ומדודה ולא למהר לקבוע מדיניות בנושא הגלים המילימטריים לפני שנלמד את הנושא על בוריו. עדיף שזה ייקח קצת יותר זמן אבל הכי חשוב שלא נעשה טעויות שבסוף לא תהיה מהם דרך חזרה כפי שכבר קרה בעבר", כך אומר בכיר במשרד התקשורת בשיחה עם "גלובס".

משרד התקשורת שוקד בימים אלה על גיבוש מדיניות בנושא השימוש בתדרי ה-EBAND וה-VBAND, וזאת מתוך כוונה לעודד את השימוש בתדרים האלה לטובת הגברת התחרות בשוק הקווי. תדרים אלו, בתחומים ה-60 ג'יגה הרץ (VBAND) ובתדרים בתחום ה-70-80 ג'יגה הרץ (EBAND), משמשים להעברת תקשורת אלחוטית רחבת סרט שמשלימה ומתחרה כאחד בפריסת סיבים אופטיים.

טכנולוגיית הגלים המילימטריים הפכה מאד פופולרית ובמדינות רבות בכל העולם משתמשים בה לטובת השלמה ותחרות ברשתות סיבים אופטיים, כלומר במקומות מסוימים שבהם מפעיל תקשורת מתקשה לספק שירות על גבי סיב אופטי או שלא משתלם לו כלכלית לחבר בניינים מסויימים בסיב אופטי, הוא עושה זאת באמצעות ה-EBAND וה-VBAND. כך למשל ערים שלמות בארה"ב פרוסות בטכנולוגיה, שמסוגלת להעביר רוחב סרט של עד 1.8 ג'יגה ביט בשנייה מנקודה לנקודה בטווחים של עד 300 מטר ב-VBAND.

משרד התקשורת התיר לרשויות מקומיות לעשות שימוש בטכנולוגיה אך הכל כרגע נעשה תחת ניסויים טכנולוגיים, מכיוון שמשרד התקשורת לא גיבש סופית את מדיניותו בנושא וכן לא נמצא עדיין פתרון לסוגיית אגרת התדרים שמעכבת כל פיתוח עתידי של הטכנולוגיה אם תישאר על כנה. בעולם מדינות מוותרות על האגרות או מורידות את המחיר למינימום כיוון שהן מבינות שזו הטכנולוגיה היחידה שיכולה לאתגר את המפעילים ולעודד תחרות.

כפי שפורסם ב"גלובס", סלקום החלה לנסות את הטכנולוגיה לצורכי תמסורת וחיבור אתרים סלולריים בשלב הראשון. בפני משרד התקשורת עומדת עוד בקשה לניסוי טכנולוגי של חברת SMBIT, שרוצה לקבל רישיון לשמש כספק אינטרנט אלחוטי (WISP) ולהיכנס בהדרגה לשוק העסקי קודם. SMBIT רוצה לקיים את הניסוי בעמק חפר ובאשדוד והיא ממתינה לאישור של משרד התקשורת.
לדברי הבכיר במשרד, בימים אלו נעשית עבודה מקיפה של לימוד התחום בכל העולם וכיצד נקבעה הרגולציה במדינות שונות, על השימוש בתדרים אלה. עוד הוא ציין כי יש חשיבות גדולה מאד היכן תתבצע ההקצאה הסופית של התדרים, ומכיוון שישראל שייכת לגוש האירופאי, יש להניח שישראל תקצה את התדרים בשים לב לתקינה הקבועה על ידי ה-ITU.