ברית בין הסיעות החרדיות לערביות בדיון על חוק הלאום

ח"כ אחמד טיבי וח"כ אורי מקלב תיאמו עמדות לפני הדיון בוועדת חוק יסוד הלאום • בעוד שבוועדה ניסו לזרז את ההצבעות על הסעיפים של החוק, ח"כ מקלב טען כי לא עבדו מספיק על הסעיפים

ועדת חוק יסוד הלאום / צילום: טל שניידר
ועדת חוק יסוד הלאום / צילום: טל שניידר

בוועדה המיוחדת בראשות ח״כ אמיר אוחנה (הליכוד) ניסו לזרז הבוקר (ב') את ההצבעות על סעיפים והסתייגויות של חוק יסוד הלאום כדי להספיק ולהביא את החוק הזה למליאה לקריאות 2, 3 עד ליום ה׳. זאת כאשר באופוזיציה, חברי כנסת מיש עתיד ומן המחנה הציוני מתכננים פיליבסטר בנוגע לשורה של חוקים.

אך הבוקר נתקלו בוועדת חוק יסוד הלאום בהפתעה. חבר הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה) טען כי לא ישבו ועבדו מספיק על הסעיפים השונים של חוק היסוד ובמיוחד הפריע לו סעיף השפה הערבית המבחין בשפה העברית כ״שפת המדינה״ לבין הערבית שהיא בעלת ״ֿמעמד מיוחד במדינה. הסדרת השימוש בשפה הערבית במוסדות ממלכתיים או בפניהם תהיה בחוק או על פיו״. מקלב טען שהניסוח המיוחד הזה עם המילים ״בחוק או על פיו״ לא הוכנס בסעיף אחר (סעיף 10) הקובע שהשבת ומועדי ישראל הם ימי המנוחה הקבועים במדינה.

שעה קודם לכן, צולמו ח״כ אחמד טיבי (המשותפת) ומקלב מסתודדים במסדרון כשהם מתאמים עמדות. במהלך כנס הקיץ שעומד להסתיים סייעו חברי הסיעה המשותפת לסיעות החרדיות בהצבעה על חוק הגיוס. לחברי הכנסת החרדים חשוב היה שהחוק יעבור, תוך שהם מצביעים נגדו ולשם כך וידאו עם חברי המשותפת שהם לא מתכוונים להגיע למליאה ולהצביע נגד החוק, אלא פשוט יעדרו ממנה.

דבריו של מקלב, שרמזו כי חלקים מן הסיעות החרדיות עשוית להצביע נגד חוק היסוד, הן בוועדה והן במליאה - הקפיצו לתוך החדר את יו״ר הקואליציה דוד אמסלם ואת ח״כ דוד ביטן, אשר משכו את מקלב הצידה מתוך ניסיון לשכנע אותו.

במקביל, השבוע אמורים במליאה להצביע על שלל חוקים, ביניהם חוק משק החשמל (הרפורמה הגדולה) וחוק הטבות המס לראש הממשלה. ח״כ מיקי לוי (יש עתיד), שעמד רצוף כ-6 שעות באחד הלילות של כנס החורף בהתנגדו לחוק איסור פרסום המלצות משטרה שהביאה הקואליציה, פרסם הודעה שהוא ״מאוורר את נעלי הספורט ומצטייד בפרות יבשים לקראת 11 שעות פיליבסטר הלילה על חוק הטבות המס לראש הממשלה, שיועלה להצבעה ללא נוהל ברור, שמפריד בין מימון פרטי לציבורי. אם הם רוצים קומבינות ושחיתות הם יקבלו מלחמה״.