נטפליקס איכזבה במספר המנויים ברבעון; מניית החברה צוללת

החברה הוסיפה 670 אלף מנויים בארה"ב בלבד, לעומת תחזית ל-1.23 מיליון משתמשים • מספר המנויים החדשים בעולם עמד על 4.5 מיליון, לעומת ציפייה ל-5.11 מיליון

נטפליקס / צילום: שאטרסטוק
נטפליקס / צילום: שאטרסטוק

נטפליקס החמיצה את התחזית שלה ביותר ממיליון מנויים חדשים ברבעון השני של השנה, והאטה בכך את המומנטום החזק של מניית הזרמת תכני הווידאו ב-2018. מניית נטפליקס , שהוכפלה ויותר השנה, ירדה ב-14% לכ-344 דולר במסחר שאחרי הנעילה ביום שני. 

נטפליקס אומרת שהחמצת תחזית הגידול במספר המנויים שלה נבעה מחיזוי פנימי שגוי, ולא מסיבות עסקיות כמו העלאות תעריפים אחרונות בשירותיה. לחברה היו בעיות דומות של הנחיית אנליסטים ברבעונים שעברו, והיא החמיצה תחזיות בפעם השלישית בעשרת הרבעונים האחרונים, כאשר בכל פעם נגרמה כתוצאה מכך טלטלה במחיר המניה.

בראיון וידאו על הדוחות הכספיים, המנכ"ל ריד הייסטינגס אמר: "כבר היינו בסרט הזה", בהתייחסו ליעדים המוחמצים. הוא אמר שהנהלת נטפליקס לא הצליחה עד כה להבין איך היא החמיצה תחזית רבעונית דומה לפני שנתיים. "יש חוסר איזון בעסק הזה של החיזוי", הוא אמר, והוסיף שיעד גיוס המנויים שהוחמץ לא פגע באופטימיות של העסק שלו.

"ביצועי הבסיס מעולם לא היו חזקים יותר. החיזוי שלנו קובע שיאים שנתיים חדשים. אנחנו מרגישים ממש חזקים", אמר הייסטינגס.

ברבעון השני, אפריל-יוני, נטפליקס הוסיפה לעצמה 4.47 מיליוני מנויים חדשים בעולם, לעומת יעד של 5 מיליון, ו-670 אלף לקוחות הזרמת וידאו בארה"ב, לעומת תחזית ל-1.2 מיליון לקוחות חדשים בארה"ב.

הנהלת החברה טוענת שהתחזית המוחמצת לא משנה את הערכותיה לגבי גודל השוק העולמי הפוטנציאלי של החברה. ולמרות ההחמצה, הגידול במספר המנויים בארה"ב במחצית השנה הראשונה עדיין עולה על התקופה המקבילה בשנה שעברה.

מגה מיזוגים ותחרות גוברת

נטפליקס צופה 5 מיליוני משתמשים חדשים ברבעון השלישי הנוכחי, בהרבה מתחת לתחזית האנליסטים לתוספת של 6.3 מיליוני מנויים.

בסך הכל יש לנטפליקס 130 מיליוני משתמשים בעולם, שהופכים אותה למעצמת על בתחום המדיה, וגורמים לשחקנים יריבים להוסיף לעצמם גודל ורוחב שירותים. השנה השלימה AT&T את רכישת טיים וורנר, ומגה מיזוג מתבשל, כאשר קומקסט ו-וולט דיסני מחזרות אחרי נכסי הבידור של פוקס המאה ה-21.

נטפליקס מסרה שלשום שהיא צופה יותר תחרות בתעשייה שלה, אך היא מאמינה ש"יש מקום להרבה צדדים".

אם דיסני תצליח לקנות את נכסי פוקס, מנהלים במגזר מעריכים שהיא תמשוך את תכני דיסני ופוקס מנטפליקס, ותשתמש בהם כדי למלא את ההיצע של שירות ההזרמה שהיא מתכננת. טד סרנדוס, מנהל התוכן הראשי של נטפליקס, אמר שהוא אינו חושש, מפני שמספר צופי נטפליקס שמזמינים מספריות התכנים של דיסני ופוקס "נמצא בירידה זה כמה שנים". הוא אמר שנטפליקס הימרה לפי זמן רב על כך שחברות מדיה גדולות ירצו בסופו של דבר להשיק שירותי סטרימינג משלהן, ולכן נטפליקס משקיעה בתוכניות וסרטים בהפקה מקורית שלה.

אובמה יפיק תוכניות תעודה 

מספר המנויים של נטפליקס מאפשר לה להשקיע סכומי נכבדים בהפקת תכנים מקוריים. החברה חזרה על הערכה שהיא תרשום השנה עלויות תכנים של עד 8 מיליארד דולר. אנליסטים מעריכים שהיא תוציא עוד 4 מיליארד דולר על תוכניות וסרטים שישודרו בעתיד, וכך תגיע ההוצאה הכוללת על תכנים לכ-12 מיליארד דולר - סכום שיגמד יריבים כמו אמזון ו-HBO.

נטפליקס משקיעה הרבה גם בהודו, המדינה שנייה בגודל אוכלוסייתה בעולם, שבה ההיא רואה זירת צמיחה. החברה מסרה שלשום ש"סיפורי תשוקה", סרט הודי מקורי חדש, ו"משחקים קדושים", הסדרה המקורית הראשונה של החברה בהודו, נהנו מהשקות חזקות.

נטפליקס מוציאה כסף גם על גיוס שמות מוכרים להפקת תוכן בלעדי. במאי החתימה החברה את הנשיא לשעבר ברק אובמה ואת רעייתו מישל על חוזה רב-שנתי להפקת תוכניות תעודה.

במבט כללי יהיו לנטפליקס 700 תוכניות וסרטים מקוריים לשירות המשתמש שלה השנה, כולל 80 סדרות ספציפיות לשווקים מקומיים שאינם דוברי אנגלית. רק בשבוע שעבר גרפה נטפליקס 112 מועמדויות לפרסי אמי, יותר מכל רשת טלוויזיה אחרת, ושברה שיא ש-HBO החזיקה ב-17 השנים האחרונות.

זינוק ברווח ובהכנסות

גם הוצאות השיווק של נטפליקס תופחות. היא חשפה שלשום שהיא הוציאה מיליארד דולר על קידום תוכניות והשירות שלה בששת החודשים האחרונים, סכום כמעט כפול לעומת 546 מיליון דולר שיא הוציאה בינואר-יוני 2017.

לרבעון אפריל-יוני 2018 דיווחה נטפליקס על רווח של 384.3 מיליון דולר, 85 סנט למניה, מול 65.6 מיליון דולר, 15 סנט למניה, ברבעון המקביל. ההכנסות זינקו ב-40% ל-3.91 מיליארד דולר.

אנליסטים שנסקרו על ידי תומסון רויטרס צפו רווח של 79 סנט למניה והכנסות של 3.94 מיליארד דולר.