פרשת השוחד לכאורה בשו"ב: היו"ר משה לחמני במעצר-בית

במסגרת הפרשה חוקרת המשטרה חשד, שלפיו בכירים בחברת שיכון ובינוי שילמו שוחד לעובד ציבור בקניה, בתמורה לקידום פרויקטים במדינה האפריקאית

יו"ר שיכון ובינוי, משה לחמני / צילום: איל יצהר
יו"ר שיכון ובינוי, משה לחמני / צילום: איל יצהר

יו"ר חברת שיכון ובינוי משה לחמני, עוכב לחקירה בפרשת תשלומי השוחד לכאורה של שיכון ובינוי לעובדי ציבור באפריקה, ושוחרר למעצר-בית. הוא עוכב לחקירה בהמשך למעצרים וחקירות שהחלו בפברואר השנה - מועד פרוץ חקירת החשד למתן שוחד לעובד ציבור בחו"ל על-ידי חברת הנדל"ן שיכון ובינוי מקבוצת אריסון ומעבר החקירה לשלב הגלוי שלה.

במסגרת הפרשה חוקרת המשטרה חשד, שלפיו בכירים בחברת שיכון ובינוי שילמו שוחד לעובד זר בקניה, בתמורה לקידום פרויקטים במדינה האפריקאית. בפברואר השנה, לאחר מספר חודשי חקירה סמויה, עיכבה היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלה"ב 433 של המשטרה לחקירה באזהרה 4 חשודים, נושאי משרה בקבוצת שיכון ובינוי, ובהם יהודה אלימלך, לשעבר מנכ"ל שיכון ובינוי אס.בי.איי. תשתיות ("SBI - סולל בונה ארצות חוץ") מקבוצת שיכון ובינוי; מחליפו, רוני פאלוך; ומנהל סניף קניה בקבוצה, אלכסנדר ישיש.

גם רואה החשבון המבקר של החברה, רו"ח רובי לזרוב, שותף בכיר בפירמת ראיית החשבון BDO זיו-האפט, מפירמות ראיית החשבון המובילות בארץ, היה אחד העצורים והחשודים המרכזיים בפרשה בראשיתה.

בהמשך, בשלב השני של המעצרים והחקירות, נחקרה כחשודה גם יו"ר שיכון ובינוי לשעבר, רוית ברניב.

בהודעה משותפת שפרסמו רשות ניירות ערך ומשטרת ישראל, נמסר כי "במסגרת הלחימה הסדורה של משטרת ישראל כנגד עבירות הנוגעות לשחיתות ציבורית, פתחה היום בבוקר היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 בשיתוף עם רשות ניירות ערך בשלב ב' של חקירה גלויה שעניינה במתן שוחד של עובד ציבור זר.

"משטרת ישראל ורשות ניירות ערך עיכבו הבוקר חשוד לחקירה באזהרה בחשד לביצוע עבירות לכאורה שעניינן מתן שוחד לעובד ציבור זר, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קבלת דבר במרמה, עבירות לפי חוק ניירות ערך וכן עבירות נוספות. החקירה מתנהלת ביחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 בשיתוף עם רשות ניירות ערך, גורמי אכיפה בינלאומיים, ובליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה".

עוד נמסר בהודעה כי "מדובר בפרשה בינלאומית שעניינה מתן שוחד על-ידי חברת שיכון ובינוי, הבונה בארץ וברחבי העולם, במסגרתה הועברו לכאורה תשלומי שוחד לנציגי ממשל זרים, בד-בבד עם ביצוע עבירות נוספות. על-פי החשד, תשלומי השוחד יועדו לאפשר ביצועם של מיזמי בנייה בקניה בהיקף של מאות מיליוני דולרים וברחבי העולם. משטרת ישראל תמשיך לחקור ולחשוף תהליכים פסולים, תוך ניגוד עניינים, וכן לחתור ולהגיע לכל מקום בו יש חשד לשחיתות ציבורית הפוגעת בסדרי השלטון, במוסדות פיננסיים ובאזרחים הנורמטיביים".

"פרקטיקה מושרשת חובקת-עולם"

פרשת תשלומי השוחד לכאורה ששילמה שיכון ובינוי נחשפה לראשונה במסגרת תביעה שהגיש עובד של חברה נכדה מקבוצת שיכון ובינוי - "שיכון ובינוי אס.בי.איי. תשתיות" (SBI - סולל בונה ארצות חוץ) נגד החברה לבית הדין לעבודה. זאת, בדרישה לקבל תשלומים בהיקף כ-6 מיליון שקל בגין עבודתו בקניה. במסגרת התביעה העלה העובד, שי סקף, טענות ביחס להתנהלותה לא תקינה, ואף פלילית, של החברה במסגרת פעילותה במדינה האפריקאית.

לטענת סקף, ששימש כאיש הכספים של החברה-הנכדה של שיכון ובינוי בקניה, בפברואר 2016 נדרש לוודא שתועדו כהלכה תשלומם חריגים במזומן. לדבריו, בהמשך התברר לו כי התשלומים הם למעשה תשלומי שוחד בסכומי-עתק לעובדי ציבור ולנבחרי ציבור בכירים בכמה מדינות במזרח אפריקה לאורך כמה שנים. בין היתר טוען סקף בתביעתו כי הוא התריע בפני רובי לזרוב, רואה החשבון המבקר של החברה, על תשלומי השוחד, אך זה המליץ לו להשתיק את העניין.

מהתביעה עולה כי בתחילת פברואר 2016 החל רו"ח לזרוב בביקורת שנתית של הדוחות הכספיים של החברה לתקופה שהסתיימה בדצמבר 2015. וכך מגולל התובע כיצד חשף בפני רואה החשבון את פרטי השוחד, וכיצד הגיע לזרוב. "מאחר שממש באותם הימים נחשף סקף למנגנון תשלומי השוחד הסודי שהתנהל בחברה כבר שנים", נטען בתביעה, "הוא החליט לפנות ולהתריע בפני גורם ביקורת חיצונית ייעודי ובלתי תלוי, בניסיון להביא להפסקת הפעולות הבלתי חוקיות.

"בשיחה שהתקיימה בין התובע לבין רו"ח לזרוב בעת ביקור זה, סיפר לו סקף שהוא נדהם לגלות שקיימת מערכת רישום של תשלומי מזומן, שלא דווחה או נרשמה כלל בספרים הרשמיים, תוך יצירת מצג-שווא שמדובר בתשלומים המועברים כביכול ליועצים או לקופה נוספת. בשיחה זו הדגיש סקף כי מהדיווחים הרשמיים שקיבל כל העת לא היה ניתן להבין שמדובר בתשלומים שאינם לגיטימיים.

"בשיחה ביניהם גילה סקף בפני רו"ח לזרוב כי הפעולות שהתבקש לבצע נוגדות את צו מצפונו ואת כללי האתיקה הבסיסיים של המקצוע, וכי הוא חושש שאפילו שיתוף פעולה עקיף למעשים אלה יביא לאובדן רישיון ראיית החשבון שהשיג בעמל-כפיים.

"לתדהמתו של סקף, רו"ח לזרוב כלל לא הופתע למשמע דברים אלה ואמר לתובע כי כל מעשי השוחד שגילה במסמכים שהועברו אליו ידועים ומוכרים לו כבר שנים רבות. זאת ועוד, רו"ח לזרוב אמר לסקף כי הנורמה המושחתת הזו מושרשת היטב בפעילות החברה בחו"ל ונפרשת על כלל הפעילות המבוקרת על-ידו, ובכלל זה מנה את סניפי SBI שווייץ במדינות הבאות: ניגריה, אוגנדה, גואטמלה ובעבר גם חוף השנהב".

עוד טען סקף בתביעתו כי רו"ח לזרוב הדגיש בפניו כי אין מדובר בנוהג מקומי של אזור מזרח אפריקה, אלא בפרקטיקה מוכרת ומושרשת, חובקת-עולם, שזוכה לגיבוי הביקורת הפנימית של החברה, ועדת הביקורת של הדירקטוריון, המחלקה המשפטית של החברה (בראשות עו"ד חזי קטן) ומגיעה אפילו עד ליו"ר הדירקטוריון, עופר קוטלר.

חקירת המשטרה נפתחה על רקע התביעה והובילה למעצרים, חקירות וכן תפיסות של רכוש של חלק מהחשודים.