אושרו תקנות האוסרות על העסקת בני נוער באתרי בנייה

זאת לאור היקף התאונות של פועלי בניין ובהוראת שר העבודה והרווחה חיים כץ • עד כה נאסר על בני נוער מתחת לגיל 18 לעבוד בגובה באתרי בנייה, אולם האיסור לא נאכף

פועלים באתר בנייה / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פועלים באתר בנייה / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה הבוקר (ד') את התקנות שיאסרו באופן גורף העסקת בני נוער באתרי בנייה.

לאור היקף התאונות של פועלי בניין ובהוראת שר העבודה והרווחה חיים כץ, מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית גיבש בשבועות האחרונים בהליך מזורז תקנות למניעת העסקת בני נוער באתרי הבנייה.

עד כה נאסר על בני נוער מתחת לגיל 18 לעבוד בגובה באתרי בנייה, אולם האיסור לא נאכף. משום כך, הוחלט כעת לאסור כליל על עבודת בני נוער באתרי בנייה.

במשרד העבודה הדגישו היום כי לצד האיסור על העסקת בני נוער באתרי בנייה, ייצא המשרד בקמפיין הסברתי מקיף שפונה להורים ולמעסיקים במגזר היהודי והערבי, "כדי לרתום אותם למאמץ להגן על בני הנוער".

רובם המוחלט של בני הנוער המועסקים באתרי בנייה הם מהמגזר הערבי. נזכיר כי בנובמבר האחרון נהרג מחמוד חסין כנאענה, תלמיד בן 17 מהכפר עראבה, באתר בנייה בשיכון ד' בטבריה, לאחר שנפל מפיגום בגובה של כ-12 מטר. כנעאנה היה הנער החמישי שנהרג בתוך שנתיים באתרי בנייה.

לתקנות נקבעה הסתייגות אחת - מותר להעסיק בני נוער על-פי חוק החניכות, תשי"ג-1953, או במרכז להכשרה מקצועית לנערים כמשמעותו בסעיף 1(ב)(3) לחוק. במשרד העבודה מציינים כי "רוב ההכשרה המקצועית והחניכות באתרי הבנייה מתבצעות בקשר לעבודות החשמל ולא בעבודות בגובה", ובליווי מקצועי.

ראוי לציין כי בנוסף לצווי בטיחות ולעיצומים כספיים, האיסור על העסקת בני נוער ייאכף גם באכיפה פלילית.

שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר בעקבות אישור התקנות: "אני לא שקט עם עבודת הנערים באתרים. חוסר הציות לחוק וניהול הבטיחות הלקוי של קבלנים רבים הביאו אותי למסקנה כי קיים הכרח לאיסור גורף של כניסת נער לעבודה באתר בנייה".