צרות לשטיינמץ: סקורפיו נדל"ן מתקשה להוציא כספים

חברת הייעוץ MNS: "אם לא יימצא פתרון בהקדם, החברה תתקשה לעמוד בתשלום חובותיה למחזיקים ולבנק ממקורותיה הפנימיים"

בני שטיינמץ / צילום: אביב חופי
בני שטיינמץ / צילום: אביב חופי

צרות נוספות לחברת סקורפיו נדל"ן של המיליארדר בני שטיינמץ. דוח שהוגש לאחרונה לביהמ"ש מטעם בעל תפקיד בחברה, מעלה כי סקורפיו, שאיננה עומדת בתנאי הסדר החוב שלה עם מחזיקי האג"ח, נתקלת בקושי להוציא כספים מאוקראינה, בה מתרכזת עיקר פעילותה.

בדוח, שנכתב על ידי שרון זאורבך מחברת הייעוץ MNS, נכתב כי "התקבולים בגין מכירת דירות באוקראינה הינם הנכס העיקרי של החברה, כך שככל שלא יימצא פתרון בהקדם, משמעות הדברים היא כי החברה תתקשה לעמוד בתשלום חובותיה למחזיקים ולבנק ממקורותיה הפנימיים".

נזכיר כי "גלובס" חשף לאחרונה שמחזיקי האג"ח של סקורפיו התכנסו בחודש שעבר, לאחר שהתברר להם כי החברה אינה מסוגלת לפרוע ממקורותיה תשלום של 20 מיליון שקל שנועד לסוף חודש יוני, על פי תנאי הסדר החוב שנחתם עמם.

מחזיקי האג"ח מקווים כי שטיינמץ, הערב אישית לחוב החברה כלפיהם, יכניס את היד לכיסו וישלם להם מכספו האישי, כפי שעשה עד היום עם חובות סקורפיו לבנק הפועלים, הנושה הנוסף של החברה. על פי תנאי הסדר החוב, הוא מחויב לעשות זאת בתוך 90 יום ממועד כשל הפירעון (קרי עד סוף חודש ספטמבר השנה). בדוח בעל התפקיד שהוגש לביהמ"ש, נכתב כי בחודש מארס השנה "המציאה החברה לנאמן אישור בכתב מטעם בעל השליטה בחברה בדבר יכולתו לעמוד במלוא התחייבויותיו מכוח כתב הערבות שהועמד על ידו לטובת המחזיקים במסגרת הסדר החוב, בצירוף אישור עורך דין לכך". 

יתרת החוב של סקורפיו נדלן
 יתרת החוב של סקורפיו נדלן

מהדוח עולה, כי בתחילת חודש מאי השנה הודיעה סקורפיו כי קיבלה עדכון מהנהלת החברות האוקראיניות שלה ולפיו הבנק העיקרי איתו הן פועלות, "ביצע שורה של פעולות ציות שגרתיות אשר במהלכן עלו מספר שאלות ובקשות להשלמת מידע". במסגרת השיחות עם הבנק התברר כי לתוצאות של בדיקות ציות אלה עשויות להיות השלכות על המשך פעילות החברות של סקורפיו עם הבנק האוקראיני, לרבות הגבלות על המרת המטבע המקומי (גריבנה) למט"ח העברתו אל מחוץ למדינה.

בשלהי חודש מאי, ממשיך הדוח ומספר, התקבל מכתב מהבנק בו התבקשו החברות של סקורפיו באוקראינה לסגור את החשבונות המתנהלים בבנק עד אמצע אוקטובר 2018. בהמשך עדכנה סקורפיו כי הבנק האוקראיני הקפיא את "חשבון ההשקעות" של החברות האוקראיניות, באופן שאינו מאפשר המרה למט"ח של הכספים בחשבון על מנת שישרתו את החזר החוב למחזיקים; אם כי בשלב זה ועד לסגירת החשבון, מתאפשרת פעילות במטבע המקומי, לרבות תשלום הוצאות וקבלת תגמולים.

שטיינמץ הכניס כסף, המצב נותר קשה

סקורפיו עוסקת בפיתוח, ייזום ובנייה למגורים ובנדל"ן מניב במזרח אירופה. בשלהי העשור הקודם נקלעה החברה למשבר קשה על רקע מפולת בשווי הנדל"ן שהחזיקה, אשר גרמה לה הפסדי עתק וקשיים תזרימיים. סקורפיו לא הייתה מסוגלת לעמוד בהחזר החובות לנושיה, ורואי החשבון שלה הצמידו הערת "עסק חי" לדוחותיה הכספיים.

החל מסוף 2009 ניהלה החברה מו"מ להסדר חוב עם נושיה - מחזיקי האג"ח ובנק הפועלים - ובסופו של דבר נחתם הסדר חוב בחברה בתחילת 2011, ובמסגרתו הכניס שטיינמץ את היד לכיס, והזרים 100 מיליון דולר לקופת החברה תמורת פריסת החוב.

אלא שמצבה של החברה נותר קשה, והידרדרות נוספת במצבה הגיעה ב-2014, בעקבות המתיחות שנוצרה בין אוקראינה לרוסיה, וערערה את פעילות החברה במדינות אלה. ביולי 2016 אושר הסדר החוב השני בסקורפיו, בסיומו של מו"מ ארוך שנוהל בין הצדדים. במסגרת ההסדר השני בוצעה תספורת של 72 מיליון שקל לחוב האג"ח, והוא קטן מ-240 מיליון שקל ל-168 מיליון שקל.

אלא שכבר במהלך חודש דצמבר 2017 לא היו בידי החברה מקורות לפרוע תשלומי חוב על פי תנאי ההסדר. נכון להיום עומדת יתרת החוב של סקורפיו למחזיקי האג"ח על כ-130 מיליון שקל ואילו יתרת החוב לבנק הפועלים עומדת על כ-90 מיליון שקל. שטיינמץ עצמו ערב אישית למלוא החוב שבהסדר והעביר עד היום עשרות מיליוני שקלים מכספו האישי לטובת תשלומי החוב לבנק הפועלים. לאחרונה סיכם שטיינמץ עם הבנק הנושה על פריסת יתרת החוב של סקורפיו ובסוף חודש יוני העביר לו מכספו האישי תשלום ראשון מתוך שלושה בסכום של כ-4 מיליון אירו (כ-17 מיליון שקל).