היום יוגשו ההצעות במכרזי הסיעוד של הכללית ושל מכבי

הצעות המחיר למכרזי הביטוח של כללית ומכבי יוגשו היום ויתמודדו על פרמיות בשווי 12 מיליארד שקל • על פי הערכות במכרז יתמודדו הראל, כלל ביטוח והפניקס • סביר שגם מנורה מבטחים תבחר שלא לוותר מראש ואולי גם מגדל

בניין קופת חולים כללית בת"א / צילום: איל יצהר
בניין קופת חולים כללית בת"א / צילום: איל יצהר

לאחר תקופה ארוכה של הכנות והתבלטויות, היום (ה'), עד הערב, יוגשו ההצעות המחיר של חברות הביטוח במכרזי הביטוח הסיעודי הגדולים בישראל: של קופות החולים שירותי בריאות כללית, ומכבי שירותי בריאות. מדובר במכרזים בפרמיות בהיקפים כספיים של 12 מיליארד שקל, לתקופות של 5 שנים עם אופציה לעוד 3 שנות ביטוח. המכרזים הללו נוגעים ישירות ללמעלה מ-3 מיליון מבוטחים בביטוחים הסיעודיים של שתי הקופות הגדולות במשק.

את ניסוח המכרזים עשתה רשות שוק ההון, בהובלת הסגן הבכיר אסף מיכאלי, שריכז את ההליך ובנה את המכרז בשנה וחצי האחרונות. על פי הערכות בשוק, התשובות לגבי הזוכות במכרזים צפויות להתקבל בתוך שבועיים.

מדובר היה באתגר גדול משום שהמכרזים לראשונה כוללים מודל חלוקת סיכון חדשני, במסגרתו 20% מהסיכון הביטוחי יוטלו על המבטח שיזכה במכרז והיתר, 80%, יוטלו על קרן המבוטחים הייעודית (ההדדית), שתנוהל על ידי חברת הביטוח לטובת המבוטחים ותשלומי התביעות העתידיים. במכרז יש התייחסות למדד השירות של רשות שוק ההון, גם כן לראשונה, ולפיו חברה עם היסטוריית תשלום טובה יותר צפויה לקבל העדפה בניקוד הסופי .

על פי הערכות בשוק במכרז יתמודדו הראל (הגדולה בשוק הביטוח הסיעודי, ושמבטחת את הכללית תקופה ארוכה מאוד), כלל ביטוח (שמבטחת כיום את מכבי ואת לאומית) והפניקס (שמבטחת את מאוחדת). סביר שגם מנורה מבטחים תבחר שלא לוותר מראש ואולי גם מגדל .
נציין כי אם הראל לא תזכה בביטוח של הכללית יהיה מדובר בדרמה אדירה. כיום יש שלוש חברות ביטוחי בריאות וסיעוד מעל ליתר: הראל, הפניקס וכלל ביטוח .