סימנים של חולשה: ירידה חדה בהנפקות האג"ח הקונצרניות

המשנה למנכ"ל אפסילון חיתום: "השווקים הרבה פחות טובים ממה שהיו עד לאחרונה, והרבה פחות קל לגייס חוב. הפדיונות בקרנות הנאמנות פגעו באופן משמעותי בשוק הגיוסים"

מחצית השנה הראשונה בשוק גיוסי האג"ח הקונצרניות הייתה פורה, והמשיכה את הפעילות האינטנסיבית הנרשמת בשוק זה כבר תקופה ארוכה. זה כמה שנים מנצלות הפירמות במשק את מצב השוק, המתאפיין בריביות נמוכות, גם למיחזור חוב קיים וגם לגיוס חוב חדש, בעלויות מופחתות. מצד המשקיעים, היעדר אלטרנטיבות השקעה שולח אותם לקחת חלק בהנפקות הללו, ברמות סיכון משתנות.

מנתונים שפרסמה לאחרונה הבורסה עולה, כי בסיכום המחצית הראשונה של השנה עמד היקף גיוסי האג"ח שהונפקו לציבור על קרוב ל-32 מיליארד שקל, ירידה של כ-10% ביחס לכ-35 מיליארד שקל שהונפקו במחצית המקבילה של 2017. עוד עולה, כי סך גיוסי האג"ח שבוצעו בבורסה (כולל רצף מוסדיים) עמד במחצית הראשונה של 2018 על כ-41 מיליארד שקל, סכום המשקף צמיחה של 8% ביחס למחצית המקבילה אשתקד.

ואולם, לאחרונה מסתמן שינוי שלילי בתנאי השוק. המחצית השנייה של 2018 נפתחה בחולשה יחסית בהיקפי הגיוסים. במספרים, מתחילת חודש יולי מתקרב סך גיוסי החוב הקונצרני בבורסה המקומית לסכום של פחות מ-2 מיליארד שקל, וזאת לעומת גיוסים בהיקף של קרוב ל-7 מיליארד שקל שגויסו ביולי 2017. 

אודי טויבין, משנה למנכ"ל אפסילון חיתום, אמר היום כי "השווקים כרגע הרבה פחות טובים ממה שהיו עד לאחרונה, והרבה פחות קל לגייס חוב. הפדיונות בקרנות הנאמנות פגעו באופן משמעותי בשוק הגיוסים, כי הוא ניזון מהן, ובהתאם למגמה המאפיינת אותו כעת, אפשר לראות הנפקות חלשות יותר בהיקפים נמוכים יותר. פעמים לא מעטות ההנפקה נסגרת בריבית המקסימום שהוצעה, מה שלא אפיין את השוק בשנים קודמות". עוד הוא מוסיף, כי "השוק כרגע לא נמצא במצב של שיווי משקל, ואני מעריך שהחודשיים הקרובים ימשיכו להיות חלשים יחסית, אבל עד סוף השנה השוק עוד צפוי להתייצב".

גיוסי האגח הבולטים בחודש יולי
 גיוסי האגח הבולטים בחודש יולי

45% מהגיוסים החודש - של לאומי

לחלק מרכזי (45%) מהסכום שגויס בחודש הנוכחי, קצת יותר משבוע לסיומו, אחראי בנק לאומי, שגייס כ-800 מיליון שקל באג"ח קוקו. הסכום שגייס לאומי הוא משמעותי, אולם גם גיוס זה משקף את החולשה היחסית בשוק, וזאת משום שכוונת הבנק במקור הייתה לגייס מיליארד שקל. ההחלטה להסתפק בפחות מכך התקבלה משום שיתר הצעות הרכישה לאג"ח שהגיעו היו בריבית גבוהה מדי מבחינת הבנק, למרות הדירוג הגבוה שלו (AA ו-A2 ממעלות וממידרוג).

איתות נוסף לחולשת השוק הגיע מחברת הנדל"ן חנן מור, שכבר פרסמה טיוטות מעודכנות של שטר נאמנות ושל מסמכי הנפקה לקראת גיוס אג"ח, אולם עדכנה בהמשך, כי "לאור תנאי השוק החליטה החברה לעצור את הליך גיוס החוב". בחנן מור הוסיפו, כי "החברה תשוב ותבחן בעתיד יציאה להליך גיוס חוב".

עוד מתחילת החודש, הבינלאומי גייס, גם הוא באג"ח קוקו, בהיקף של כ-250 מיליון שקל, והבוקר עדכנה חברת ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ על הבטחת סכום של כ-270 מיליון שקל בשלב המוסדי של ההנפקה. עוד בשבוע החולף, בין החברות הקטנות - אינטר תעשיות, שאינה מדורגת, השלימה גיוס של 25 מיליון שקל באג"ח להמרה.

מגייסת מעניינת נוספת מהימים האחרונים היא חברת אלה פקדונות שבשליטת שלומי פרידמן ובית ההשקעות אפסילון, שגייסה כ-95 מיליון שקל. עם הגיוס הנוכחי השלימה אלה פקדונות, העוסקת בהנפקת אג"ח מובנות ובהשקעת כספי האג"ח בפיקדונות בנקאיים, גיוסים בהיקף המתקרב ל-4 מיליארד שקל (כ-600 מיליון שקל מתוכם באג"ח דולריות), וזאת תוך כשנה מאז החלה לפעול בשוק. במהלך השנה האחרונה ניסו כמה שחקנים נוספים להצטרף למה שנראה כתחילתו של גל הנפקות אג"ח המיועדות להשקעה בפיקדונות בנקאיים, אולם עד כה, מלבד אלה פקדונות אף אחד מהם לא הצליח להשלים מהלך גיוס חוב.

אמנם חודש יולי טרם הסתיים, ועל הפרק נמצאים כמה גיוסי אג"ח קונצרניות משמעותיים נוספים, דוגמת ביג ואלעד קנדה, שמעוניינות לגייס כרבע מיליארד שקל כל אחת, וכמה חברות נוספות, אולם גם בשקלול סכומים אלה, היקפי הפעילות הכוללים צפויים להיות נמוכים למדי.

במבט קדימה, לא צפוי שינוי כיוון משמעותי בקרוב, וזאת משום שחודש אוגוסט ידוע כחודש פעילות חלש, שבו גם פעילים רבים נמצאים בחופש, וכן מתפרסמים במהלכו הדוחות הכספיים לרבעון השני של השנה, המונעים אפשרות גיוס מהחברות, ולאחריו, בחודש ספטמבר, לא צפויה חזרה לפעילות מסיבית, בשל חגי תשרי.