פגישת פורום 20-G בצל מלחמת הסחר: "לא ננהל מו"מ באיומים"

פגישת שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של המדינות החברות בפורום בבואנוס איירס הסתיימה ללא התקדמות במציאת פתרון למתח הגיאו-פוליטי כתוצאה ממכסי המגן שהטיל הנשיא דונלד טראמפ • מנוצ'ין: "קיימת בהחלט אפשרות ריאלית שטראמפ יוציא אל הפועל את איומו להטיל מכסי מגן על כל הייבוא האמריקאי מסין" • שר האוצר הצרפתי: לא ננהל שום מו"מ כל עוד מכסי המגן האמריקאים בתוקף

משתתפי פורום G-20 בפגישתם בבואנוס איירס / רויטרס
משתתפי פורום G-20 בפגישתם בבואנוס איירס / רויטרס

שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של המדינות החברות בפורום 20-G סיימו את פגישתם בבואנוס איירס ללא התקדמות במציאת פתרון למתח שנוצר בתחום הסחר העולמי כתוצאה ממכסי המגן שהטיל הנשיא דונלד טראמפ. גם ארה"ב וגם האיחוד האירופי התעקשו על מילוי תנאיהם לפתיחה במו"מ בסוגיית הסחר.

שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין בעט את בעיטת הפתיחה שלשום (שבת) בבוקר כשאמר לכתבים שארה"ב מוכנה להתחיל במו"מ על הסכמי סחר עם סין, האיחוד האירופי ויפן, אך קודם כל חייבות שותפות סחר אלה לנקוט צעדים שיבטיחו תחרות שווה והוגנת באמצעות ביטול מכסי מגן, הסרת חסמים שאינם מכסי מגן וביטול סובסידיות.

מנוצ'ין הדגיש שחברות אמריקאיות אינן צריכות להיכנס בכפייה למיזמים משותפים עם חברות סיניות או למסור בכפייה ידע טכנולוגי, כדי שיורשה להן לעשות עסקים בסין.

הוא הרחיק לכת עוד יותר, והוסיף כי "קיימת בהחלט אפשרות ריאלית" שטראמפ יוציא אל הפועל את איומו להטיל מכסי מגן על כל הייבוא האמריקאי מסין, שמסתכם ב-500 מיליארד דולר בשנה. ארה"ב כבר הטילה מכסים על ייבוא מכונות ורכיבים סיניים בהיקף של 34 מיליארד דולר, והיא מתכננת להטיל מכסי מגן גם על מוצרי ייבוא אחרים בהיקף של 16 מיליארד דולר. ממשל טראמפ שוקל להטיל מכסי מגן על מוצרים סיניים נוספים בהיקף של 200 מיליארד דולר.

שר האוצר הצרפתי ברונו לה-מר השיב אש במועד מאוחר יותר באותו היום, ואמר שהאיחוד האירופי לא ינהל שום מו"מ כל עוד מכסי המגן האמריקאים בתוקף, מכיוון ש"אנחנו מסרבים לנהל מו"מ עם אקדח צמוד לראשנו. אם תטיל ארה"ב מכס מגן בסך 25% על מכוניות מיובאות, לא תהיה לאירופה ברירה אלא לנקוט צעדי תגמול", הוסיף לה-מר.

האיחוד האירופי מוכן לנהל מו"מ על שינויים במערכת הסחר הרב-צדדית הקיימת, כולל בארגון הסחר העולמי, אך רק בתנאי שרפורמות אלה נועדו לחזק את המערכת ולא להחלישה, הסביר לה-מר.

הפגישה בבירת ארגנטינה הייתה אמורה להתמקד בסוגיות שונות, כולל תשתית לפיתוח ועתיד שוק העבודה, אך תשומת הלב סטתה כל הזמן לעימות סביב מכסי המגן שהטיל טראמפ על פלדה, אלומיניום, מוצרים אלקטרוניים סיניים ומוצרים אחרים, וכן למכסי המגן הנגדיים שהטילו האיחוד האירופי, סין ומדינות אחרות.

רבים מהמשתתפים בפגישות העלו את סוגיית השפעת מכסי המגן על הצמיחה הכלכלית. יושבת ראש קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, אמרה שלשום למשתתפים שהקרן אומדת את עלות הסכסוך ב-0.5% מהתמ"ג העולמי, וזאת על בסיס המהלכים הנוכחיים ו"התרחיש הגרוע ביותר".

לפי חישובי קרן המטבע, תיפגע ארה"ב יותר מהמדינות האחרות, מכיוון שהייצוא האמריקאי יסבול ממכסי המגן שיוטלו עליו כצעדי תגמול. מנוצ'ין אמר שממשלת ארה"ב עוקבת מקרוב אחר השפעת מכסי המגן, אך על בסיס מקרו-כלכלי "איננו רואים שום השפעה על הכלכלה".

מנוצ'ין הוסיף שחברות שמייצרות מוצרים מסוימים, כגון לובסטרים במדינת מיין, או ויסקי מסוג בורבון במדינת קנטקי, כבר חשות את השפעת מכסי המגן. בתשובה לשאלה אם הוא צופה השפעה ברמה המקרו-כלכלית בעתיד, השיב מנוצ'ין "אני לא צופה".

במסיבת עיתונאים עם תום הפגישה המעיט מנוצ'ין בעוצמת חילוקי הדעות בין חברות 20-G בסוגיית הסחר, ואמר שהפגישה היתה פורה מאוד, וכי "לא חשתי מבודד כלל וכלל. לא היה לי זמן להכניס פגישות נוספות ללו"ז שלי - אחרת היו לי יותר פגישות".

האיחוד האירופי, סין, קנדה ומקסיקו - שותפות הסחר הגדולות ביותר של ארה"ב,  נקטו צעדי תגמול קשים בתגובה למכסי המגן של טראמפ על מוצרי ייבוא, וצעדיהן התמקדו במוצרים כגון ויסקי מסוג בורבון, לובסטרים ופולי סויה, שמיוצרים במדינות הפדרציה האמריקאית שתושביהן תומכים בטראמפ.

נציב האיחוד האירופי לענייני כלכלה, פייר מוסקוביצ'י, הסכים עם מנוצ'ין, ואמר שעד כה הייתה השפעת מהלכי הסחר "מוגבלת מאוד". עם זאת הזהיר מוסקוביצ'י כי "קיים סיכון להסלמה".

פקיד אירופי בכיר שדיבר בעילום שם אמר שמנוצ'ין נראה מוכן לשתף פעולה עם האיחוד האירופי ביישוב סכסוך הסחר, אך קודם כל יהיה עליו לשכנע את טראמפ לבטל את מכסי המגן. "מה שהרשים אותי היה מוכנותו של סטיב מנוצ'ין לסלול את הדרך לפתרון", אמר הפקיד. אך "אני לא בטוח שהפתרון נמצא בידיו של מר מנוצ'ין".

נשיא נציבות האיחוד האירופי, ז'אן-קלוד יונקר, יבקר השבוע בוושינגטון כדי לדון עם טראמפ במגוון נושאים, כולל סוגיית הסחר.

אולף שולץ, שר האוצר של גרמניה, הביע תקווה שהפגישה תקדם פתרון לסכסוך הסחר, והוסיף שהאירופים אינם מוכנים שיתייחסו אליהם בכוחניות. "האיחוד האירופי מאוחד ומדבר בקול אחד", אמר שולץ.