מניו יורק ללונדון ב-3.5 שעות? המטוס העל קולי מתקאמבק

הטכנולוגיה תהיה זמינה בעשור הקרוב, ותאפשר טיסות טרנס-אטלנטיות שיימשכו שעות ספורות בלבד • האם הנוסעים, אנשי עסקים בעיקר, יסכימו לשלם את המחיר הגבוה?

מטוס הקונקורד המקורי / צילום: רויטרס, Stringer
מטוס הקונקורד המקורי / צילום: רויטרס, Stringer

15 שנים אחרי טיסתו האחרונה של מטוס הנוסעים קונקורד, תעופה על-קולית חוזרת אל המכ"מ של תעשיית התעופה/חלל.

משקיעים, יצרני מטוסים וספקי ציוד דוחפים תוכניות לקידום מטוסי הנוסעים והעסקים העל-קוליים. השאלה הגדולה היא אם הרגולציה תשתף פעולה, ואם הנוסעים יסכימו לקנות את הכרטיסים היקרים. הקונקורד הפחית את זמן הטיסה מניו יורק ללונדון או פריס לכשלוש שעות וחצי, בערך מחצית מזמן הטיסה המקובל היום, אבל הוא היה כישלון כלכלי.

המאמץ הנוכחי, שבא לביטוי בסלון האווירי הבינלאומי בפארנבורו, בריטניה, משקף תמיכה של יצרניות תעופה גדולות, בגיבוי מחקרים מבטיחים של צמצום הבום העל-קולי שנשמע כאשר המטוסים עוברים את מהירות הקול.

התומכים כוללים את בואינג, לוקהיד מרטין וגם Boom Technology, חברת סטארט-אפ מקולורדו שמתכננת טיסות ניסוי בדגם מוקטן של מטוס לקראת סוף השנה הבאה. היעד הראשוני של Boom הוא לצמצם את זמן הטיסה הטרנס-אטלנטית ביותר מחצי. טיסות הלוך וחזור מהחוף מערבי בארה"ב לאסיה יוכלו להתבצע באותו יום, לנוסעי עסקים שממהרים לחזור. תא הנוסעים המפואר יהיה מיועד אך ורק עבורם.

"זה היה העתיד שהבטיחו לכולנו", אמר סטיבן איסקוביץ, נשיא אירוספייס קורפ, מכון מחקר של הפנטגון. הטכנולוגיה תהיה זמינה בעשור הקרוב, והתקדמות נוספת תאפשר בסופו של דבר טיסות שיימשכו כמה שעות בלבד בין ערי העולם. האתגר הגדול יותר הוא הצד הכלכלי, אמר איסקוביץ. "האם די נוסעים יהיו מוכנים לשלם את תעריפי הפרימיום של הטיסות הללו?"

בואינג מנסה להשיב על השאלה הזו. לדברי גרג היזלופ, סמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה, השאלה היא אם מהירות כפולה תספיק למשוך נוסעים, "או שנצטרך לטוס מהר יותר בנתיב ארוך יותר".

לפני כמה שבועות חשפה בואינג קונספט של מטוס נוסעים על-קולי, שתיאורטית יהיה מסוגל לטוס פי כמה ממהירות הקול, אבל כמה מומחים צופים שמטוס כזה יהיה זמין רק בעוד 20 שנה.

בלייק שול, מייסד ומנכ"ל Boom, חושב שעשר שנים הן יותר מדי לחכות. החברה שלו התעודדה מכמה הזמנות מוקדמות למטוס שלה ומהשקעה אסטרטגית של ג'פן איירליינס. היא מרוויחה גם מהחשיפה הרבה של חברת הסטארט-אפ SpaceX לטיסות חלל של אלון מאסק. שול אמר שהחברה שלו, שמפגרת אחרי לוח הזמנים המקורי שלה בשנתיים בערך, רוצה לסיים את עידן התעופה שהיה "לא מרגש, לא מתקדם וגדוש תסכולים".

הצעות רבות למטוסי נוסעים ומנהלים על-קוליים צצו ונעלמו במרוצת השנים. הסיבות שהפילו אותן היו מחירי דלק גבוהים, חששות סביבתיים וגם חקיקה מימי הקונקורד שאוסרת על מטוסים אזרחיים לשבור את מהירות קול מעל שטח ארה"ב.

שוחרי התעופה העל-קולית הגבירו לאחרונה את הלובינג שלהם בקונגרס האמריקאי. בנוסף, מינהל התעופה הפדרלי החל להתקדם לקראת דיאלוג פומבי על הרגולציות של התעופה הזו.

הדיון הנוכחי איננו על ביטול האיסור על טיסות על-קוליות מעל שטח ארה"ב, אלא על ביטול או שינוי הגבלות הרעש של מטוסים שממריאים או נוחתים בנמלי תעופה אמריקאיים כדי להתחיל או לסיים טיסות על-קוליות מעל האוקיינוסים.

כמה חידושים עדכניים גרמו לרשות התעופה, FAA, לשקול אם יש אפשרות לאישור טיסות על-קוליות, מסר קארל ברלסון, סגן מנהל הרשות, מוקדם יותר הקיץ. נייר עמדה שהועלה לאתר FAA במאי השנה דיבר על "חומרים מורכבים קלים ויעילים יותר, בשילוב מנועים ותצורת מטוס חדשים", שיוכלו לאפשר תחבורה על-קולית. רשות התעופה מתכננת להציע תקנות חדשות, אחת מהן תכסה את "טווח הפעילות העל-קולית המותרת". תקנה נוספת תכיל את ההליכים לקבלת אישור לטיסות מבחן על-קוליות.