אבי גבאי | בלעדי

'העבודה' קנתה את חובות ראש עיריית גבעתיים רן קוניק

לאחר מערכת הבחירות האחרונה לראשות עיריית גבעתיים, נשאר לראש העיר רן קוניק חוב אישי בסך 82 אלף שקל לאחד מיועציו • יומיים לפני שקוניק הודיע על הצטרפותו למפלגת העבודה ועל תמיכתו באבי גבאי לראשות הממשלה, כיסתה המפלגה את החוב

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים / צילום איל יצהר
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים / צילום איל יצהר

ב-13 ביוני פרסם יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, וידאו קצר ובו בישר על הצטרפותו של ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, למפלגת העבודה. "אבי גבאי הוא ראש הממשלה הבא", אומר קוניק בפתיח של הסרטון, והשניים מצולמים כשהם לוחצים ידיים. "אנחנו הולכים לרוץ בגבעתיים בתמיכת מפלגת העבודה", ממשיך קוניק את דבריו, "וכחלק מן המחויבות שלי אני הולך לעשות כמיטב יכולתי לעזור לאיש הזה להצליח ולהוביל את מדינת ישראל בבחירות הבאות".

בעוד הצדדים הציגו את הצטרפותו של קוניק למפלגה על רקע מאבק בחוק המרכולים, ל"גלובס" נודע כי כחלק מהצטרפותו של קוניק למפלגה, קנתה מפלגת העבודה חוב של קוניק בסך של כ-82 אלף שקל, וכי העסקה הזו נערכה במקביל ליום חתימתו של קוניק על הצטרפות.

יומיים לפני פרסום הווידאו וההודעה על הצטרפות קוניק למפלגה, העבירה מפלגת העבודה באמצעות המחאה בנקאית 81,900 אלף שקל - ובניכוי מס בשיעור 20%, סך של 65,520 אלף שקל - לפקודת אדם בשם ירון מיכאלי

מיכאלי שימש יועץ התקשורת של קוניק במערכת הבחירות של 2013, ובסיומה של מערכת הבחירות נתגלעה מחלוקת בינו לבין קוניק. מיכאלי טען שלא קיבל את מלוא שכרו וקוניק סירב לשלם. בין השניים התקיימו תכתובת אי-מיילים, בקשות ודרישות לשלם את החוב, ומשלא עלה הדבר, פנה מיכאלי ב-2017 לבית המשפט בתביעה אישית נגד קוניק בגין חובות שלא שולמו לו. סכום התביעה המקורי עמד על 181 אלף שקל. קוניק טען בפני בית המשפט כי מיכאלי לא עבד במהלך הקמפיין, וכי הוא נאלץ להעסיק שני בעלי תפקידים נוספים שיעשו את המשימות שהוטלו על מיכאלי.

הקמפיין של קוניק בגבעתיים נוהל מול המועמד ראובן בן-שחר, וקוניק ניצח. מיכאלי טען בפני בית המשפט כי קוניק לא התלונן על עבודתו במהלך הקמפיין ולא יידע אותו שהוא מתנער ממנו או חושב שאין לשלם לו. בסיום ההליך המשפטי הושגה פשרה בין הצדדים, לפיה על קוניק לשלם למיכאלי 81,900 שקל. 

הפשרה בבית המשפט נחתמה ב 28 במאי - כשבועיים לפני הודעת התמיכה של קוניק בגבאי ובמפלגה - ונקבע בה כי מיכאלי ייתן לסיעתו של קוניק 'גבעתיים שלנו' שירותי ייעוץ בקמפיין הבחירות הנוכחי (2018) "כנגד תשלום מראש של 70 אלף שקל בצירוף מע״מ…. השירותים יהיו בהיקף של מספר שעות בחודש על-פי שיקול-דעת הצדדים". 

מיכאלי, אשר היה נתון בסכסוך ממושך עם קוניק, לא עבד ואינו עובד בקמפיין במהלך 2018 ולמעשה במסגרת הסכם הפשרה קיבל סכום של 70,000 שקל עבור היקף "של מספר שעות בחודש".

קוניק לא שילם את הסכום מכיסו, אך מצא את הפתרון. במסגרת הודעתו כי יתמוך במפלגת העבודה ובאבי גבאי, שילמה המפלגה את מלוא הסכום - ישירות לפקודתו של יועץ התקשורת ירון מיכאלי. יצוין כי ההבנות לפיהן קוניק יצטרף למפלגה, נחתמו בין קוניק לבין המפלגה כבר במארס 2018.

יודגש: ב-2013 התמודד קוניק על ראשות עיריית גבעתיים כמועמד עצמאי. הוא לא היה אז חבר מפלגת העבודה. יתרה מכך, ב-2016 פיטר קוניק את סגנית ראש העיר, ראש סיעת מפלגת העבודה בעירייה איריס אברהם, והדבר הכעיס את יו"ר המפלגה דאז, יצחק הרצוג, אשר תקף את קוניק בתקשורת. 

דוברת עיריית גבעתיים מסרה בשמו של ראש העיר רן קוניק בתגובה: "אנו מברכים על ההסכם לריצה משותפת בין 'גבעתיים שלנו' למפלגת העבודה. מטבע הדברים יהיו נציגים של מפלגת העבודה ברשימה במקומות 4,6,8. לגבי רשויות נוספות או חשיפת הסכמים של המפלגה, אלה עניינים של המפלגה, ואין להם קשר לגבעתיים, את זה צריך לשאול את המפלגה. לגבי מיכאלי, הושגה פשרה בבית המשפט שקיבלה תוקף של פסק דין, ואנו נכבדה כלשונה". 

ממפלגת העבודה נמסר בתגובה: "המפלגה לא הכירה את יועץ התקשורת ירון מיכאלי עד לקבלת פסק הדין, ואולם מרגע שהתקבל פסק הדין, ומר מיכאלי התחייב לספק שירותים בגין הקמפיין הנוכחי, לא הייתה למפלגה ברירה חוקית אלא לשלם את סכום פסק הדין. ההסכם עם קוניק על הצטרפותו למפלגה נחתם במארס 2018 כחודשיים לפני פסק הדין האמור". 

ירון מיכאלי סירב להגיב לידיעה.