מכרז החוקרים הפרטיים של הרכבת לא עומד בדרישות החוק

עו"ד אורי סקוזה, יו"ר לשכת חוקרים פרטיים בישראל: "דרישת רכבת ישראל לאיתור בעלי רכב ואיתור מספרי טלפון אינה הגיונית ואינה מעשית. אין משרד חקירות שיכול להתמודד בתנאי המכרז האלה; חוקר פרטי שנדרש לכך במסגרת מכרז מעין זה, ראוי שיסרב"

רכבת ישראל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
רכבת ישראל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הפרטים שפרסמנו אמש ב"גלובס", בנוגע למכרז שפרסמה רכבת ישראל לצורך שכירת שירותי משרד חקירות שיעקוב אחר עובדים וספקים של הרכבת, עורר הדים. היו מי שחשבו, כמונו, כי המטלות שדורשת רכבת ישראל ממשרד החקירות, כגון התקנת מצלמות סמויות, בירור מספרי טלפון וזהות בעלי כלי רכב, וחקירות במשרדי הרכבת, הן מרחיקות לכת ועלולות להביא לפגיעה מוגזמת בפרטיות של עובדים, ספקים, ונוסעים. היו מי שטענו מנגד שהגזמנו בביקורת ואפילו שמדובר ב"פייק ניוז". אותם סקפטיים טענו כי לא מדובר בהתנהלות יוצאת דופן וכי כל החברות הגדולות במשק מפעילות משרדי חקירות שמבצעים עבורן מעקבים ובקרה כדי למנוע מעילות, גניבות, וכיוצא באלה.

היום (ג') מתברר כי התמונה המלאה באשר למכרז הזה חמורה אפילו יותר. משפטנים שפנו אלינו בעקבות פרסום הכתבה אמרו כי על-פי המכרז, לפחות שתי מטלות שהרכבת מתכוונת להטיל על משרד החקירות שתשכור את שירותיו, לא יכולות להתבצע בדרכים חוקיות. מדובר בדרישה "לאתר פרטי בעלות על כלי רכב" ובדרישה ל"איתור מספר טלפון של אדם או חברה", ששתיהן מופיעות ברשימת שירותי החקירה המבוקשים על-ידי הרכבת.

"דורשים מידע שאינו רלוונטי עבורם"

עו"ד אורי סקוזה, יו"ר לשכת חוקרים פרטיים בישראל, אומר כי "לחוקר פרטי אין גישה למאגרי המידע של משרד הרישוי, ומכך נגזר שהוא לא יכול לאתר את פרטי הבעלות על כלי רכב. דרישה כזאת במכרז היא לא מעשית".

לדבריו, "את המידע על מספרי טלפון ניתן להשיג לעתים דרך פעולות חקירה חוקיות, אבל לחוקר הפרטי אסור להיכנס לרשימות של חברות סלולר ולהוציא מהן את הזהות של המחזיק במספר טלפון".

איך משרדי חקירות יכולים להתמודד במכרז שכולל דרישה לביצוע מטלות כאלה?

"אין משרד שיכול להתמודד בתנאי המכרז האלה".

מה חוקר פרטי אמור לעשות אם הוא נדרש לבצע פעולות כאלה על-ידי מי ששכר את שירותיו?

"אין לו גישה חוקית ישירה למאגרי מידע כאלה. ולכן, חוקר פרטי שנדרש לכך במסגרת מכרז מעין זה, ראוי שיסרב. דרישות רכבת ישראל בנסיבות האלה לא הגיוניות ולא אפשריות מבחינה חוקית".

האם מדובר בדרישות נפוצות במכרזים מעין אלה?

"אלה סעיפים שלא מופיעים במכרזים על-פי רוב, אני לא מכיר מכרזים בעלי דרישות כמו אלה. אני גם לא מבין את הצורך של רכבת ישראל לדעת מי הבעלים של מספר טלפון מסוים. נראה כי מישהו מנסה לייצר מציאות של 'האח הגדול'. זה מידע מיותר בעיניי".

מה הרכבת יכולה לעשות אם מכונית חונה באופן שפוגע בעבודת הרכבת או בצורה לא חוקית בשטחה?

"אם רכב חונה בצורה לא חוקית במקום מסוים, הרי שהנהלת הרכבת יכולה לפנות למשטרת ישראל ולבקש את פינויו. נראה לי כי המידע מי הבעלים לא רלוונטי לעיסוק של הרכבת".

מעקב מרחיק לכת אחר ספקים ועובדים

עוד חשפנו אתמול (ב') כי מאחורי מה שנראה היה כמו מכרז תמים, שפרסמה לאחרונה רכבת ישראל לשכירת שירותיו של משרד חקירות, מסתתרת התנהלות שעלולה להיות מטרידה או להביא לפגיעה בפרטיות של עובדים, ספקים ונוסעים של הרכבת.

לפי נספח א' למכרז, המטלות שיידרשו החוקרים לבצע לפי הוראת רכבת ישראל יהיו, בין היתר: "צילום סמוי באמצעות מצלמות וידאו זעירות המוסתרות במקומות רגישים לצורך שליטה, חשיפה, גניבות/מעילות, עבודה בכיסוי (השתלה) בחברת רכבת ישראל, חקירת אנשים במשרדי הרכבת, חקירה כללית על אדם פרטי, חקירה כללית על חברה (לבדיקת איתנות פיננסית), מעקבים לרבות תמלול, איתור כתובת בכל חלקי הארץ, איתור מקום עבודה בכל חלק הארץ, איתור כתובת לפי מספר טלפון, איתור מספר טלפון של אדם או חברה, איתור פרטי בעלות על כלי רכב, איתור כלי רכב על-פי מספר ת.ז/ח.פ, בדיקת פוליגרף, בדיקה גרפולוגית" וביצוע מטלות נוספות (אשר אינן מוגדרות מראש) בתחום שירותי החקירה.

לפי מידע שבידי "גלובס", המשמעות האופרטיבית של כל אותן מטלות שיצטרך לבצע משרד החקירות עבור הרכבת היא, בין היתר, מעקב אחרי ספקים שעובדים עם הרכבת כדי לבצע בקרה עליהם. ובנוסף בקרה ופיקוח של עבודתם של 4,000 עובדים ברכבת שיש להניח כי חלקם הגדול אינו מודע לכך שמבוצעת עליו בקרה כל-כך קפדנית ומרחיקת לכת.

ולסיום, נזכיר כי גם אם רכבת ישראל אינה מתכוונת לעשות שימוש במשרד החקירות כדי לצלם בתוך הקרונות, בקרוב מאוד חלק מהקרונות יהיו מצולמים. לאחרונה רכשה הרכבת כ-330 קרונועים חשמליים החדשים מדגם סימנס שיפעלו החל משנת 2020, בין היתר בקו המהיר לירושלים, וכן בקווים נוספים שיעברו הסבה לחשמל בשנים הקרובות. הסבת רשת הרכבות לחשמל והפעלת רכבות נוסעים חשמליות צפויות להביא לשיפור משמעותי בחוויית הנסיעה ברכבת. הקרונועים יגיעו עם מערכת אוטומטית לספירת נוסעים באמצעות מצלמה, המאפשרת תמונה בזמן אמת של מספר הנוסעים ברכבת, בדיוק של 95%. מצלמה כזו תאפשר, מן הסתם, גם מעקב אחר מה שנעשה בקרונות.

תגובת רכבת ישראל: "כחלק מעבודתה השוטפת, נדרשת רכבת ישראל לבצע בקרה מסוגים שונים, בפרט בהיבטי אבטחה וביטחון, במתחמי הרכבת הפרוסים בכל רחבי הארץ. אין מדובר על שירות חדש, כי אם פנייה לספקים למתן שירות שניתן בעבר לרכבת, במסגרת מכרז קודם שתוקפו הסתיים לאחרונה. המכרז המדובר, ככל המכרזים ברכבת, מציג דרישות הכפופות באופן מלא להוראות הדין, לרבות חובת המציעים בו להיות משרדי חקירות הפועלים ברישיון לפי חוק".