ב"כאן" מתנגדים ללקיחת הלוואה מהאוצר לצורך האירוויזיון

משרד התקשורת הציע בתחילת השבוע להעביר לתאגיד השידור 12 מיליון אירו למימון האירוויזיון בישראל, אך בתאגיד מבקשים התחייבות להעברת כל הסכום הדרוש לצורך הפקת האירוויזיון, שעומד על כ-35 מיליון אירו נוספים • בממשלה טוענים כי לא הוגשה להם תוכנית של ההוצאות הצפויות

מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ
מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ

נמשכים כיפופי הידיים סביב קיום האירוויזיון בישראל: זמן קצר לאחר שמשרד התקשורת מצא פתרון יצירתי שאמור היה לפתור את סוגיית הפקדת הערבות בסך 12 מיליון אירו שתבטיח את קיום האירוויזיון בישראל, מתברר כי הסכנה טרם הוסרה. ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל תאגיד השידור "כאן", אלדד קובלנץ, הודיע היום (ה') כי הפתרון המוצע - לפיו התאגיד יקבל ממשרד האוצר הלוואה על סכום הערבות הדרוש אל מול מכתב התחייבות כי חוק התאגיד ישונה - לא מקובל על התאגיד. ההלוואה כבר מוכנה במשרד האוצר, אבל כעת נראה כי התאגיד לא מתכוון להשתמש בהם.

נראה כי מה שמטרפד בשלב זה את ההתקדמות הוא אי-האמון השורר בין התאגיד לממשלה כתוצאה מההיסטוריה הסבוכה בין הצדדים. בתאגיד סבורים כי אם בממשלה היו מעוניינים להזרים כסף לצורך מימון האירוויזיון, ניתן היה לעשות זאת בשבוע שעבר, עת דנו בחוק פיצול התאגיד. החשש שעולה שם כעת הוא שהתאגיד ייקח את ההלוואה, אך בהמשך לא תהיה הסכמה על היקף הכסף הנוסף שיש להזרים לו לצורך הפקת האירוע ושידורו, והתאגיד ימצא את עצמו ללא האירוויזיון וללא הערבות שהופקדה. בתאגיד רוצים לסגור את כל הקצוות לפני נטילת הלוואה, לקבל מכתב התחייבות על ההמשך ואז להתקדם.

מנגד, גורמים בממשלה טוענים כי התאגיד לא הציג תוכנית סדורה לגבי עלויות ההפקה של האירוויזיון בישראל, למעט הערכה כספית המדברת על עלויות שיעמדו על 35-45 מיליון אירו. "לממשלה אין כוונה להערים קשיים על קיום האירוויזיון בארץ", אמר ל"גלובס" אחד הגורמים המעורים בפרטים. "כשהתאגיד יעביר תוכנית מסודרת, נוכל לאשר אותה ולהוציא כתב התחייבות".

התאגיד נדרש לשלם את סכום הערבות לאיגוד השידור האירופי עד אוגוסט כדי להבטיח את האירוח של האירוויזיון בישראל. כפי שנחשף ב"גלובס", לפי מדיניות שר התקשורת איוב קרא ובהנחייתו מצא משרד התקשורת פתרון, שלפיו התאגיד יקבל ממשרד האוצר הלוואה זמנית לתשלום דמי הערבות. בהמשך ישונה החוק המגדיר את תקציב התאגיד, וניתן יהיה להזרים לו את הכסף הדרוש לצורך הפקת האירוע.

על-פי ההערכות, יידרשו לצורך הפקת האירוויזיון כ-35 מיליון אירו, אך הוצאה זו תידרש בשלב מאוחר יותר, כשיתחיל תהליך ההפקה. כעת נדרש באופן מיידי תשלום של 12 מיליון אירו כערבות שאמורה להיות מופקדת לאיגוד השידור האירופי עד תחילת אוגוסט כדי להבטיח שהאירוויזיון ייערך בישראל.

תאגיד השידור "כאן" מתקיים מתוקף תקציב של 780 מיליון שקל בשנה המוזרמים לו על-פי חוק. לכן, כדי להזרים לו סכום כסף נוסף נדרש הליך חקיקה, שהוא ארוך, מסורבל ולא עומד במסגרת הזמן העומדת כרגע לרשות התאגיד כדי להבטיח את קיום האירוויזיון בארץ.

בתחילת השבוע חשף רז שכניק ב"ידיעות אחרונות" כי מנכ"ל התאגיד קובלנץ הוציא לשר האוצר משה כחלון מכתב, שבו התריע כי קיימת סכנה לקיום התחרות בישראל. קובלנץ הבהיר כי ללא תמיכה ומימון מלא של כלל עלויות הפקת האירוויזיון, התחרות לא תוכל להתקיים בישראל.