תוכנית הדיור הציבורי של משרד הבינוי תעלה לאישור הממשלה

מדובר בתוכנית רחבת-היקף שמתעתדת להציב יעד משמעותי להגדלת היצע הדירות לדיור הציבורי בעשור הקרוב של למעלה מ-70 אלף יחידות דיור

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

הצעת המחליטים המתייחסת לתוכנית הרחבה של משרד הבינוי והשיכון ושר השיכון יואב גלנט להגדלת היצע דירות הדיור הציבורי צפויה לעלות הבוקר (א') לאישור ישיבת הממשלה. כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, לאחר קשיים משפטיים והתנגדות בקרב הדרג המקצועי באוצר שונה נוסח ההצעה והסוגיות המשפטיות נפתרו, כך שהדרך לאישור הצעת המחליטים נסללה. עוד נזכיר כי שר האוצר משה כחלון הצהיר כבר מספר פעמים כי הוא תומך בהצעה. ההצעה מופיעה בסדר היום של ישיבת הממשלה.

נזכיר כי מדובר בתוכנית רחבת-היקף שמתעתדת להציב יעד משמעותי להגדלת היצע הדירות לדיור הציבורי בעשור הקרוב של למעלה מ-70 אלף יחידות דיור.

ההצעה שתעלה לאישור הממשלה בסופו של דבר היא הצעה מרוככת יותר מהצעת המחליטים המקורית שקבעה הן יעד מפורש אליו מתחייבת ממשלת ישראל בנוגע לדיור הציבורי (כ-72 אלף דירות בעשור) והן צעדים ספציפיים להשגת היעד האמור. ההצעה הנוכחית אינה דורשת מהממשלה להצהיר מראש על היעד ולהתחייב אליו וגם אינה מבקשת לאשר את הצעדים הדרושים כדי ליישם את היעד האמור. ההצעה שתעלה לאישור הממשלה מציעה הקמת צוות רחב שידון בצעדי התוכנית המתוכננים, יבחן אותם ויקבע כיצד תיושם.

ההצעה, שגם שינתה את שמה ל"תוכנית חירום לאומית בתחום הדיור הציבורי" מציעה להקים צוות בין משרדי שתפקידו יהיה "להמליץ על תוכנית ממשלתית להגדלת מלאי הדיור הציבורי, באופן עקבי ובר-קיימא". הצוות יבחן מספר צעדים בהם גיוס אג"ח נוסף של עמידר, בחינת האפשרות להקצאת קרקע על ידי רשות מקרקעי ישראל, רכישת דירות לדיור הציבורי, עידוד בניית דירות דיור ציבורי והעברתן לבעלות המדינה, הקצאת חלק מהדירות המשווקות במסגרת מכרזי מחיר למשתכן ויצירת תמריצים לבניית דיור ציבורי במסגרת בניה חדשה.

בראש הצוות האמור עתיד לעמוד מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, חגי רזניק, והוא אמור לכלול בנוסף גם את נציגי הממשלה הבאים: ראש אגף תקציבים או סגנו; החשב הכללי או סגנו; מנהל רשות מקרקעי ישראל; מנהלת מינהל תכנון; מנהל רשות המיסים או סגנו; מנהל הרשות להתחדשות עירונית; מנכ"ל משרד הקליטה או מי מטעמו; מנכ"ל משרד העבודה והרווחה או מי מטעמו. עוד מוצע כי צוות זה יגבש המלצות לגבי הסעיפים השונים בהצעת ההחלטה תוך 60 יום ויגיש את ההמלצות לממשלה. במידת הצורך ימליץ הצוות גם על תיקוני חקיקה הנדרשים.

עוד נציין כי להצעת המחליטים צורפה גם עמדת היועץ המשפטי של משרד האוצר שמתייחסת לפרטי ההצעה וקובעת כי: "עמדת הדרג המקצועי באוצר היא כי אין מקום להנחות את הצוות לבחון גיוס אג"ח באמצעות חברה ממשלתית. חלופה לנוסח האמור מוצע על ידי משרד האוצר כי הצוות יונחה לדון בחלופות כלכליות למימון הגדלת מלאי הדיור הציבורי".

עוד נכתב בעמדת משרד האוצר כי: "באשר ליתר רכיבי ההצעה יובהר כי המלצות הצוות אשר כרוכות בהגדלת התחייבויות הממשלה לשנים 2020 עד 2022 כפופות לפי סעיף 40א' לחוק יסודות התקציב לנקיטה בפעולה מאזנת והיה מקום לשקף את האמור בהצעה ובדברי ההסבר... בנוסף, המלצות אשר כרוכות בהגדלת התחייבויות הממשלה לשנים 2018-2019 וכן 2023 ואיך כפופות להצגת מקור תקציבי, וזאת כמתחייב מיתר הוראות חוק יסודות התקציב והוראות תקנון הממשלה".

על העמדה המשפטית של משרד האוצר חתום היועץ המשפטי של המשרד עו"ד אסי מסינג. נסביר כי מדובר בהסתייגות אחת הנוגעת ספציפית לגיוס נוסף של עמידר, ולא מן הנמנע שהצעת המחליטים עוד תעבור שינוי בישיבת הממשלה. אולם ההערה השנייה והמסכמת של עו"ד מסינג רומזת כי לא בטוח שגם אם הצוות יוקם, יימצא מקור תקציבי לכלל הצעדים.