המשאל הטלפוני שיציל את האירוויזיון בישראל?

עפ"י המתווה החדש שנקבע בהתערבות נתניהו, המדינה תעניק לתאגיד השידור מכתב כוונות שיערוב לפריעת ההלוואה הנדרשת לו לצורך הפקדת ערבות לאיגוד השידור האירופי • בתאגיד מבהירים כי שיחות בניסיון למצוא פתרון אכן מתנהלות, אך עד לרגע זה לא הוגשה להם הצעה חדשה

נטע ברזילי, אירוויזיון 2018 / צילום: רויטרס
נטע ברזילי, אירוויזיון 2018 / צילום: רויטרס

ממש ברגע האחרון מסתמן פתרון (נוסף) שאמור להפיג את חששות תאגיד השידור הציבורי "כאן" מלקחת הלוואה זמנית שתאפשר לו להפקיד את הערבות הנדרשת לצורך קיום האירוויזיון בישראל: ל"גלובס" נודע כי אמש (א'), לאחר התייעצויות קדחתניות בין התאגיד ומשרדי האוצר, המשפטים והתקשורת, ובהתערבות ראש הממשלה בנימין נתניהו, נמצא פתרון המקובל על כולם, לפיו המדינה תעניק לתאגיד מכתב כוונות, שיערוב לפריעת ההלוואה על-ידה במקרה הצורך.

המכתב יעלה למשאל טלפוני של שרי הממשלה, ובכך יימנע הצורך לכנס את ועדת הכספים, כפי שהיה נדרש אילו הממשלה הייתה מקבלת את דרישת התאגיד ומעניקה לו מכתב התחייבות. התאגיד עדיין לא הגיב להצעת הפשרה.

בפרקים הקודמים במלחמת כיפופי הידיים בדרך לאירוויזיון, התברר כי התאגיד נדרש לשלם את סכום ערבות בסך 12 מיליון אירו לאיגוד השידור האירופי עד תחילת אוגוסט כדי להבטיח את האירוח של האירוויזיון בישראל.

בסמוך לפקיעת המועד שבו אפשר להפקיד את הערבות, שלח מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, מכתב לשר האוצר, משה כחלון, ובו התריע כי קיימת סכנה לקיום התחרות בישראל. קובלנץ הבהיר כי ללא תמיכה ומימון מלא של כלל עלויות הפקת האירוויזיון, התחרות לא תוכל להתקיים בישראל. על-פי ההערכות שהובאו בפני משרד האוצר, יידרשו לצורך הפקת האירוויזיון בישראל 35-45 מיליון אירו.

התאגיד מתקיים מתוקף תקציב המוקנה לו על-פי חוק. לכן, כדי להזרים לו סכום כסף נוסף נדרש הליך חקיקה, שהוא ארוך, מסורבל ולא עומד במסגרת הזמן העומדת לרשות התאגיד כדי להבטיח את קיום האירוויזיון בארץ. לכן מצאו במשרד התקשורת פתרון שלפיו התאגיד יקבל ממשרד האוצר הלוואה זמנית לתשלום דמי הערבות. בהמשך ישונה החוק המגדיר את תקציב התאגיד, וניתן יהיה להזרים לו את הכסף הדרוש לצורך הפקת האירוע.

אך בתאגיד סירבו לקבל את ההלוואה ללא מכתב התחייבות, שיהווה בטוחה לתאגיד על הכסף שילווה לו בנסיבות מיוחדות שבהן שלא יהיה באפשרותו לקיים את האירוויזיון, והאיגוד האירופי יבקש לחלט את הערבות. לצורך מכתב כזה נדרש כאמור אישור של ועדת הכספים, שכינוסה היה אורך ימים ספורים. 

בתאגיד מבהירים היום כי שיחות בניסיון למצוא פתרון אכן מתנהלות, אך עד לרגע זה לא הוגשה להם הצעה חדשה שתעמוד בדרישת התאגיד לכתב התחייבות למלוא המימון הדרוש.