בלונים, בקטע טוב: כדורים פורחים בגלבוע ובחבל הבשור

פסטיבלי הכדורים הפורחים למרגלות הגלבוע ובחבל הבשור, מזכירים כמה קסם ויופי יש בבלונים כשהם עפים בשמיים

כדורים פורחים / צילום: יותם יעקבסון
כדורים פורחים / צילום: יותם יעקבסון

יש משהו מפעים בכדורים פורחים. גם ילדים וגם מבוגרים מוקסמים מהם. אולי זהו הגודל העצום שלהם שמתרומם אט-אט באוויר, הצבעים העזים, האיטיות והחרישיות שבה הם טסים או פשוט העובדה שזה מין בלון גדול שבאורח פלא נושא בתוך הסל המשתלשל ממנו בני אדם.

לא אשכח את התרגשותו של בני יונתן, שהיה בן ארבע כשלקחתי אותו לפסטיבל שבפארק הבשור בשנה שעברה. אף שמופע הפתיחה התקיים לאחר שקיעה, בשעה מאוחרת יחסית עבורו, הוא נותר ערני, אחוז ציפייה, התלהבות ועניין. אחר כך קרס באוהל ואני תהיתי איך אצליח להעיר אותו לפנות בוקר כדי לחזות בהמראת הכדורים הפורחים, אחרי שהלך לישון כל-כך מאוחר. חששותיי היו לשווא. רק נגעתי בכתפו, והוא נעור משנתו בקפיצה, ובדריכות של לוחם סיירת שאל: "צריך כבר לקום?". אני עדיין יכול לשמוע את קריאותיו הנלהבות "אבא, תראה, תראה!", כשהכדורים חלפו מעליו וכשהבחין בצנחנים קופצים מהם קפיצה חופשית.

השנה, בפעם השביעית ברציפות, חוזר פסטיבל הכדורים הפורחים הבינלאומי, וכמו בשנים קודמות, הוא מתקיים שבוע אחר שבוע בשני אתרים - צפוני ודרומי. היום ומחר (2-3.8) ייערך הפסטיבל למרגלות הגלבוע, בגן הלאומי עין חרוד, ובשבוע הבא (9-10.8), בפארק הבשור (אשכול) שבחבל הבשור.

גם השנה משתתפי הפסטיבל יצפו במפגן אקרובטיקה, להטוטי אש, מופעי לייזר, פירוטכניקה וזיקוקי דינור. בין לבין, ייערכו הופעות חיות כגון מופעי להטוטנים, נערות גומי וחישוקים, אומני בועות ובלונים וליצנות ושלל פעילויות לילדים ולמשפחות. באי הפארקים יוכלו ליהנות גם מבריכות השכשוך הנחמדות שבהם.

בשעות החשיכה יתקיימו כמה מופעים. שיאו של הערב הוא Night Glow - שבו מנפחים את הכדורים הפורחים ומבלי שימריאו מאירים אותם מבפנים בעזרת הלהביורים שלהם, כל זאת לצלילי מוזיקה קצבית. למחרת, עם שחר, ינופחו הכדורים ויופרחו בזה אחר זה במפגן צבעוני. כחלק מהמפגן ישתלשלו אקרובטים מתוך הכדורים ויבצעו פעלולים לעיני הקהל. בנוסף, שני צנחנים יערכו צניחה חופשית מכדור פורח מגובה 120 מטרים בלבד.

באירופה ובארצות הברית מתקיימים מדי שנה פסטיבלים של כדורים פורחים, שבהם עשרות כדורים בשלל עיצובים ממלאים את השמיים. כמה מהם יתארחו גם אצלנו. הבלון "ואן גוך", למשל, שנצבע בדמות דיוקנו של הצייר, הוא הכדור הפורח המבוקש ביותר בפסטיבלים ברחבי העולם. צביעתו נחשבת לצביעת הכדור המורכבת ביותר שנעשתה עד היום.

גם "רד" מדמויות האנגרי בירדס, שמגיע מארה"ב, הוא אחד הכדורים הפורחים הפופולריים בעולם. כבר ארבע שנים מנסים לשווא להביאו ארצה לפסטיבל, והבעלים שלו פשוט עסוק מדי בפסטיבלים אחרים. השנה סוף-סוף הוא מגיע. גם "ראטאצ'יז", בלון דמוי העכברוש בהשראת הסרט "רטטוי", הוא בלון מבוקש, שיוצר במיוחד עבור פרנסיסקו נאקאראטו מברזיל. הוא עשוי כך שבמהלך ריחופו נראה כאילו הוא נופל משמיים.

"המכשפה מבלגיה" לעומת זאת, עושה כאן את טיסת הסולו הראשונה שלה. טייס הבלון, הבלגי יוהן וונדר, מגשים חלום ישן, ולאחר שנים של עבודה בתחום יוצא סוף-סוף להסתובב בין פסטיבלים שונים בעולם בכדור פורח צורני (בעל צורה מיוחדת) משלו.

"הספרה" הוא אחד הכדורים הפורחים הצורניים הראשונים שיוצרו אי פעם. הוא החליף ידיים כמה פעמים, עד שנגנז על-ידי בעליו האחרונים למשך 20 שנה ונשכח מלב. רק במקרה התגלה על-ידי מטיס בלונים אחר, הושמש וחזר לרחף בשמיים.

"פפה הקיפוד השמח" הוא הכדור הכי צעיר בפסטיבל. תפירתו הושלמה רק לפני שנה. הכדור הפורח עטור כולו "קוצים". בדומה לשמוליקיפוד, על אחד הקוצים נעוץ תפוח וממנו "מגיחה" תולעת. גם השנה יככב "זולו הקוף המעופף" - הבלון הצורני הראשון בישראל. את חוויות התעופה בשמיים ישלימו מצנחי רחיפה וטרקטורוני אוויר.

רוב הבאים לפסטיבלי הכדורים הפורחים נשארים ללינת לילה באוהלים, שכן אין טעם לעזוב את המקום לאחר מופע הלילה ולשוב עוד בטרם זריחה. למרבה הפלא, אף שהאוהלים מוקמים בצפיפות יחסית, האווירה נעימה, שקטה ורוגעת (מחיר לאדם: 149 שקל. מחיר חבילה משפחתית לזוג שני ילדים: 499. ילדים מתחת לגיל 3: חינם).

הכרטיס כולל לינת שטח בפארק, צפייה במופעים והשתתפות בכל הפעילויות, אבל לא טיסה בכדור פורח. לפרטים נוספים, חבילות לינה והזמנת כרטיסים: www.gobalon.co.il

בפסטיבל הכדורים הפורחים / צילום: יותם יעקבסון
 בפסטיבל הכדורים הפורחים / צילום: יותם יעקבסון

כדור הרגעה | היסטוריה פורחת באוויר

כדור פורח הוא המצאה שמהלכת קסם על אנשים זה אלפי שנים. כבר במאה השנייה לספירה היו בסין פנסי תאורה מרחפים, שהיו מבוססים על העיקרון הפיזיקלי שאוויר חם עולה למעלה. הדגם הראשון היה כדור חלול מנייר אורז המתוח על מסגרת במבוק, שבתחתיתו נר בוער.

אותו עיקרון גילו האחים מונגולפייה, שנחשבים לאבות הכדור הפורח, בצרפת של המאה ה-18. למשפחתם היה בית מלאכה לייצור נייר, והם הבחינו שחלקיקי אפר ונייר מתרוממים מעלה כשהם מעל האש. השניים החלו לבחון את התופעה בעזרת שקיקי נייר. במהלך הניסיונות הוגדלו ושוכללו הבלונים.

השלב הבא היה להוסיף לכדור המתרומם נוסעים. בטיסת הניסיון השתתפו תרנגול, כבש ואווז. לאחר הצלחת הניסוי, נערכה ב-1783 הטיסה המאוישת הראשונה. המלך לואי ה-16 הורה לשלוח עם הבלון אסירים מורשעים, אך כשפיזיקאי צעיר בשם ז'אן פרנסואה פילאטר דה רוזייר והמרקיז פרנסואה ד'ארלנדה ביקשו לקבל את הכבוד להיות הראשונים, הוא נעתר לבקשתם.

במשך 25 דקות הם טסו בשמי פריז וגמאו כ-9 קילומטרים בגובה של כ-100 מטרים ונחתו בשלום ברובע ה-13.

מאז, השתכלל מבנה הכדורים הפורחים: החומרים שמהם הם עשויים קלים וחזקים יותר, וחומר הבעירה הוא גז ולא תבן. כמובן שגם יכולות ההיגוי האווירי והניווט השתכללו ועמם גם העיצוב.