שקד לשופט הפורש אורי שהם: "יש לנו עוד תוכניות לגביך"

שרת המשפטים אמרה את הדברים בטקס פרישתו של שופט ביהמ"ש העליון • שהם צפוי להתמנות לנציב תלונות הציבור על השופטים במקום הנציב הנוכחי אליעזר ריבלין

שרת המשפטים, איילת שקד, ושופט העליון הפורש, אורי שהם / צילום: באדיבות משרד המשפטים
שרת המשפטים, איילת שקד, ושופט העליון הפורש, אורי שהם / צילום: באדיבות משרד המשפטים

"לעתים, נדמה שיש המתייחסים למחבלים מתפרעים בשוויון-נפש, משל מדובר בפעילי תנועות שלום. לא במשמרת שלך". את הדברים האלה אמרה שרת המשפטים איילת שקד בטקס פרישתו של שופט בית המשפט העליון אורי שהם (70), שמתקיים היום (ה') בבית המשפט העליון.

ההקשר לציטוט הייתה עתירה שהוגשה לבג"ץ נגד החלטת הפצ"ר שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד לוחם צה"ל שירה במיידה אבנים לבנוני. בנאומה אמרה השרה שקד כי השופט שהם ציין כי מפרי הסדר ניסו לפרוץ את גדר הגבול ובכך "יצרו סכנה מוחשית לחדירת מפגעים ממדינת אויב לאזור הסמוך ליישובים יהודיים".

השרה שקד ציינה כי "ללא מכבסת מילים" קבע השופט שהם כי מטרת מפרי הסדר הייתה "פגיעה בחיילי צה"ל ופגיעה ביישובים יהודיים". בהתאם, ציינה השרה, השופט קבע כי "התנהלותם של חיילי צה"ל במצבי חירום ולחץ אינה צריכה להיבחן בתנאי מעבדה של בית המשפט".

שרת המשפטים הוסיפה כי השופט שהם, שהוא אח שכול שאיבד את אחיו שנפל בעת שירות מילואים ברצועת עזה, "מבין עד כאב את משמעות יידוי האבנים". לדבריה, "כאז גם היום, האבנים המשמשות אותנו לבנייה וצמיחה, משמשות את אויבנו לגדיעה והרג".

כבר במהלך הנאום "הרגיעה" שקד את הסובבים ואישרה כי תפקידו הציבורי של שהם טרם הסתיים. ניתן להניח כי השרה התייחסה למינויו הצפוי של שהם לנציב תלונות הציבור על השופטים, עליו פורסם השבוע ב"גלובס".

השופטת שקד הזכירה את פועלו הרב של השופט שהם, מימי עלייתו ארצה מעיראק, דרך גיוסו לחיל ההנדסה הקרבית וכלה בהצטרפותו לפרקליטות הצבאית, בראשה אף שימש בסופו של דבר כפרקליט הצבאי הראשי.

השרה שקד פנתה לשופט שהם וציינה כי "פסיקותיך בכל תחום בנויות לתלפיות. הדין הפלילי בישראל, לחם חוקך, מכיל חידושים רבים פרי עטך". 

שרת המשפטים, איילת שקד, נואמת בטקס הפרידה משופט העליון אורי שהם / צילום: יוסי זמיר
 שרת המשפטים, איילת שקד, נואמת בטקס הפרידה משופט העליון אורי שהם / צילום: יוסי זמיר

שקד שיתפה את משתתפי הטקס כי במאבקיו של השופט שהם בארגוני הפשיעה כשופט מחוזי, הוא הוגדר "כשופט המאוים בישראל, עד כדי שעוצבה עבורך יחידת אבטחה אישית".

עוד ציינה השרה כי למרות ששהם ביקש לפרוש לאחר ששימש כסגן הפרקליט הצבאי הראשי, הוא נענה לבקשתו של הפצ"ר דאז, השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, והסכים לשמש כנשיאו הראשון של בית המשפט הצבאי לערעורים ביהודה, שומרון ועזה. 

השרה שקד התייחסה במסגרת נאומה לחשיבות חובת ההיוועצות במשפט הפלילי. זאת, בין היתר, לאור פסק דינו האחרון של השופט שהם, שזיכה מעבירת הרצח (בהסכמת יתר חברי ההרכב) את אלישע חייבטוב מרצח של שי אדרי ז"ל, לאור כשלים רבים שנפלו בחקירתו של חייבטוב ואופן הפעלת המדובב בענייננו.

השרה שקד ציינה כי "לאחרונה המחוקק הפנים את חשיבות חובת ההיוועצות, ובמסגרת זו הנחתי על שולחן הכנסת הצעת חוק המעגנת ומבססת את זכויות החשודים. ההצעה כוללת בין היתר את הרחבת הזכות להיוועצות גם ביחס לחשודים שאינם עצורים, ולצד זאת הרחבת הזכות לייצוג על-ידי עורך דין מהסנגוריה הציבורית גם לחשודים שאינם עצורים".