השווקים בטורקיה מתרסקים בעקבות המתיחות מול ארה"ב

מתחילת השנה איבדה הלירה הטורקית יותר מ-20% מערכה לעומת הדולר; זרימת ההון למדינה נחלשה לזרזיף דק, והדבר פוגע ביכולתן של החברות לפרוע הלוואות נקובות מטבע זר, וגם מאיץ את האינפלציה • אנליסטים: "השוק הטורקי מקרטע מנתון שלילי אחד לנתון שלילי אחר"

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: רויטרס, Umit Bektas
נשיא טורקיה ארדואן / צילום: רויטרס, Umit Bektas

המתיחות חסרת התקדים בין ארה"ב לטורקיה, בת-בריתה בנאט"ו, התווספו לרוחות הנגדיות שמכות במשקיעים. עוד קודם לכן כבר התייאשו המשקיעים מכישלונם של קובעי המדיניות לרסן את האינפלציה ולבלום את הירידה בשווי הלירה הטורקית בשל הלחץ שמפעיל הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן להאצת הצמיחה.

"קרוב לוודאי שהמהלך של ארה"ב רק יגביר את זעמו של ארדואן, וכבר הובטחה תגובה הולמת", אמר טימותי אש, אסטרטג ב-BlueBay Asset Management בלונדון, בתגובה שנשלחה בדואר האלקטרוני.

המתיחות גוברת כתוצאה מהסנקציות שהטיל אתמול (ד') משרד האוצר האמריקאי על שר המשפטים ושר הפנים הטורקי בתגובה למעצרו של הכומר האמריקאי אנדרו ברונסון. ברונסון נעצר ב-2016 במהלך ניסיון ההפיכה בטורקיה, ובחודש מרץ האחרון עלה לדין באשמת ריגול וקשרים עם גופי טרור. אם יורשע, הוא עלול להישלח ל-35 שנות מאסר. הכומר והממשל האמריקאי טוענים לחפותו. 

טראמפ שוחח עם נשיא טורקיה ארדואן על מעצרו של ברונסון "מספר פעמים", לפי דוברת הבית הלבן שרה סנדרס, והוא "אינו מרוצה מההחלטה של טורקיה שלא לשחררו". לפי הסנקציות, כל רכושם ונכסיהם של שני השרים שנמצא תחת תחום השיפוט של ארה"ב מוחרם ותושבי ארה"ב לא יכולים לבצע עסקאות פיננסיות עם השניים. "השרים עומדים בראש הגופים הממשלתיים של טורקיה שאחראים על ההפרה הבוטה של זכויות האדם במקרה הזה", נכתב בהצהרת הבית הלבן. "הנשיא טראמפ הבהיר שארה"ב מצפה לשחרורו המיידי של הכומר".

בשבוע שעבר אמר בכיר אמריקאי ל- CNN שארדואן וטראמפ הסכימו על עסקה במסגרתה ישראל תשחרר אזרח טורקי שנכלא בישראל בתמורה לשחרורו של ברונסון. עם זאת, בתחילת השבוע ארדואן הכחיש את העסקה.

טורקיה ממשיכה להיות חשופה במיוחד לשינויים בהלוך הרוח של המשקיעים בגלל צורכי המימון החיצוני הגדולים שלה. מתחילת השנה איבדה הלירה הטורקית יותר מ-20% מערכה לעומת הדולר. זרימת ההון למדינה נחלשה לזרזיף דק, והדבר פוגע ביכולתן של החברות לפרוע הלוואות נקובות מטבע זר, וגם מאיץ את האינפלציה.

הלירה הטורקית, האג"ח והמניות המשיכו לרדת לאחר שארה"ב הטילה סנקציות על שני שרי ממשלה בגין מעצרו של מטיף דת. הלירה צנחה לרמה של 5.0726 לעומת הדולר - שפל חסר תקדים. מדד 100 בבורסת איסטנבול נפל ב-2.3%, וירידה זו העמיקה ל-18% את צניחתו מתחילת השנה, שהופכת אותו למדד בעל הביצועים הגרועים ביותר בעולם. האג"ח ל-10 שנים זינקו ב-82 נקודות בסיס ל-19.41 - נתון שיא נוסף.

"השוק מקרטע מנתון שלילי אחד לנתון שלילי אחר", אמר נייג'ל רנדל, אנליסט בכיר ב-Medley Global Advisors בלונדון. "התוצאה נטו היא שחיקת תאבונם של המשקיעים הזרים לנכסים טורקיים והיחלשותה הנמשכת של הלירה".

לאחר חודשים של חוסר פעולה למרות האינפלציה הדו-ספרתית, העלה הבנק המרכזי את הריבית ב-500 נקודות בסיס באפריל, אך המהלך ננקט מאוחר מדי. כלכלנים מעריכים כי ביולי זינקו המחירים לצרכן ביותר מ-16% - קצב שלמעשה מוריד את הריבית העיקרית במשק לרמות שנצפו בסוף השנה שעברה ומותיר את הנכסים הטורקיים חשופים לעליות ולירידות בזרם ההון הזר.

"הבנק המרכזי מפגר אחר העקומה", אמר אלפ סרבטלי, סוחר מטבע ב-Anadolubank באיסטנבול. "השוק מתמחר כעת את תוספת הסיכון, האינפלציה תגדל עוד יותר, והבנק המרכזי ייאלץ לבצע העלאות נוספות".

נגיד הבנק המרכזי, מוראט סטינקאיה, אמר שלשום כי הבנק המרכזי נמנע בשבוע שעבר מהעלאת ריבית נוספת, מכיוון שהצמיחה הכלכלית במגמת האטה, וכי ברצונו לראות את ההשפעה הדחויה של העלאות הריבית שכבר בוצעו. עם זאת, תמחור השוק מצביע על כך שצפי האינפלציה רק יוחמר אם יהססו הרשויות המוניטריות לבצע בקרוב הידוק מדיניות נוסף.

דוח שיתפרסם מחר צפוי להראות כי ביולי עלו המחירים לצרכן בקצב שנתי של 16.3%, על-פי ההערכה החציונית של המשתתפים בסקר בלומברג. זה יוריד את הריבית העיקרית של הבנק המרכזי לרמה של פחות מ-2% לאחר תיאום האינפלציה במחירים.

הפרימיום בעסקאות החלף ריבית שנתית דולר-לירה ל-3 חודשים זינק לרמה הגבוהה ביותר מאז הוחל במעקב אחר נתון זה, לאחר שהבנק המרכזי נמנע במפתיע מהעלאת הריבית ב-24 ביולי - סימן לכך שהמשקיעים דורשים פיצוי גבוה יותר על ניירות ערך שמועד פדיונם רחוק יותר כדי להגן על עצמם מפני האצה בעליית המחירים.