ארה"ב מטילה סנקציות על שרים טורקיים - כתגובה למעצר כומר

טראמפ מטיל סנקציות על טורקיה כגמול על מעצר כומר אמריקאי • הסנקציות יוטלו על שרי המשפטים והפנים של טורקיה • הכומר אנדרו בראנסון עצור מאז אוקטובר 2016 • ארדואן: "לא ניכנע למנטליות אוונגלית-ציונית"

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הבית הלבן הודיע הערב (ד'), כי ארה"ב תטיל סנקציות על שני שרים טורקיים כגמול על המשך מעצרו של כומר אמריקאי, אנדרו בראנסון. הוא נעצר באיזמיר באוקטובר 2016 כחשוד במעורבות בקשר להפיל את משטרו של הנשיא רג'פ ארדואן.

נסיון ההפיכה הכושל בוצע ביולי 2016 . ממשלת ארדואן טוענת שלקשר אחראי איש הדת הטורקי פתולה גולן, שחי שנים רבות במדינת פנסילווניה בארה"ב. וושינגטון לא נענתה לדרישות חוזרות ונשנות של טורקיה להסגיר את גולן לידיה, תחילה בממשל אובמה ועתה בממשל טראמפ.

דוברת הבית הלבן, שרה סנדרס, הכריזה, כי מדובר בסנקציות ממוקדות על שני שרים בממשלת ארדואן - שר-המשפטים עבדולחאמיט גול ושר-הפנים סולימן סוילו. לדברי סנדרס, שני השרים מילאו תפקיד מכריע בהחלטה לעצור את בראנסון ולהחזיקו במעצר.

"כל רכוש או נכס בבעלותם של השניים בתחום השיפוט של ארה"ב חסומים עתה", אמרה הדוברת. "על אזרחי ארה"ב נאסר לעשות עמם עסקים".

שר-האוצר האמריקאי, סטיוון מנוצ'ין, פרסם הערב את ההודעה הבאה: "המשך המעצר וההליכים הפליליים נגד בראנסון בטורקיה פשוט אינם קבילים. הנשיא טראמפ הבהיר היטב, שארה"ב מצפה לשחרורו המיידי של של בראנסון".

אתמול דחה בית-משפט בטורקיה את ערעורו של בראנסון על המשך החזקתו במעצר בית. השופט קבע, כי "החשדות הפליליים החזקים" נגדו לא השתנו. בשבוע שעבר איים טראמפ להטיל סנקציות על אנקרה אם בראנסון לא ישוחרר לאלתר. "ארה"ב תטיל סנקציות כלכליות משמעותיות על טורקיה כגמול על מעצרו המתמשך של הכומר בראנסון, נוצרי, איש משפחה ובן אדם גדול", צייץ טראמפ. "הוא סבל דיו".

בתגובה אמר ארדואן לכתבים באנקרה, כי ארה"ב פועלת מתוך "מנטליות אוונגלית ציונית" והכריז שארצו לעולם לא תיכנע לאיומים כאלה מהבית הלבן. (סוף)