הקרב על הביטקוין ירד לשדרות רוטשילד

חברת BTC.com תלתה בתל אביב מאות פוסטרים המציעים פרס של 5 דולרים במטבעות ביטקוין קאש למשתמשים חדשים בארנק הדיגיטלי שלה • הקמפיין עורר כעס בקהילת הביטקוין, שאחד מחבריה הציע פרס בשווי 90 דולר בביטקוין למי שיקרע את המודעות

ביטקויין קאש / צילום: שאטרסטוק
ביטקויין קאש / צילום: שאטרסטוק

בקהילת הביטקוין מתנהל בשנה האחרונה מאבק סוער מול תומכי ביטקוין קאש (המכונה בקצרה BCash וסימולו BCH) - מטבע דיגיטלי שנוצר לפני שנה כתוצאה מפיצול (״מזלג קשה״) ברשת הביטקוין. ביום רביעי האחרון הקרב הזה הגיע גם לרחובות תל אביב, בעקבות קמפיין של חברת BTC.com שנערך לרגל ״יום ההולדת״ של ביקאש.

מאות פוסטרים שנתלו על ידי החברה על לוחות המודעות ברחבי תל אביב, תחת הכותרת ״ביטקוין קאש בן שנה״, הציעו לציבור לסרוק את הקוד הדיגיטלי על הפוסטר, להתקין את הארנק הדיגיטלי BTC.com ולקבל במתנה מטבעות ביקאש בשווי 5 דולרים. הביקאש נסחר באותו יום לפי מחיר של כ-760 דולר, כך שהפרס שקיבל כל משתמש חדש במסגרת המבצע היה כ-6 אלפיות ביקאש (0.006 ביקאש) בלבד.

ואולם, לא כולם קיבלו בשמחה את המבצע של BTC.com. כך למשל, בקבוצת הפייסבוק ״ביטקוין ישראלי״ - קבוצה ציבורית עם קרוב ל-30 אלף חברים - הביעו כמה מהחברים תרעומת על הקמפיין. אחד החברים, המכונה ג׳יימס מורגן מק׳גיל (כשמו של עורך הדין בסדרת הטלוויזיה הפופולרית "שובר שורות" ובסדרת ההמשך שלה, "סמוך על סול"), פרסם פוסט ובו כתב: ״כת הביקאש פתחה בקמפיין שיקרי וממומן היטב להפצת השקרים שלה ברחבי תל אביב (וערים נוספות בעולם). במקרה הנ"ל שכרו את שירותיה של חברת פרסום ותלו פשקווילים מטעים בשדרות רוטשילד פינת בצלאל יפה. אני מציע פרס של 6 מילי-ביטקוין (ולא איזה שיטקוין סקאם אחר), למי שיעלה סרטון שלו מוריד את הפשקווילים ומשמיד אותם. בהצלחה״. בהמשך אף העלה מק׳גיל את הפרס מ-6 אלפיות ביטקוין ל-12 אלפיות ביטקוין - סכום השווה לכ-90 דולר (או כ-330 שקל) בהתאם לשער הביטקוין באותו יום.

הפוסט המדובר, מתוך קבוצת הפייסבוק "ביטקוין ישראלי"
 הפוסט המדובר, מתוך קבוצת הפייסבוק "ביטקוין ישראלי"

בתוך זמן קצר הכריז מק׳גיל על הזוכה בפרס - קובי שוץ, ששיתף בקבוצת הפייסבוק סרטון שלו תולש פוסטרים של BTC.com מלוח מודעות בשדרות רוטשילד וקורע אותן לגזרים. בהמשך הגיב על כך אחד ממנהלי קבוצת הפייסבוק, אלי סקלאר, המוכר כפעיל ותיק בקהילת הביטקוין המקומית, שכתב: ״חברים, אבקש להימנע מ-Witch hunts שכאלה בתוך הקבוצה. אין לי בעיה שתאמרו את דעתכם, תעשו פרופוגנדה נגדית ותממנו את זה ותפרסמו את זה בריש גלי בקבוצה, אבל לא להכפיש או לפגוע בעבודתו של אחר, גם אם אתם לא מסכימים עם מה שהוא עושה״.

גם מי שהיה אחראי על תליית הפוסטרים של החברה בתל אביב, בחור המכונה ״קוקה״, ופרסם בפייסבוק תמונה של הפוסטרים שתלה, זכה לתגובות נזעמות בפייסבוק מכמה מנאמני הביטקוין. בין השאר, כתב מני רוזנפלד, יו״ר איגוד הביטקוין הישראלי, בתגובה על התמונה שפרסם קוקה: ״לא חושב שזה שסקאמרים שכרו את שירותיכם זה משהו להתגאות בו״.

המחלוקת שהובילה לפיצול המטבע

נזכיר כי הביטקוין (שסימולו BTC) הוא המטבע הקריפטוגרפי המבוזר הראשון, שהומצא ב-2008 על ידי סאטושי נאקמוטו, שזהותו אינה ידועה. מבחינת שווי השוק, הביטקוין תופס כיום נתח של כמחצית מכל שוק המטבעות הקריפטוגרפיים. המטבע ביטקוין קאש (שסימולו BCH), שנוצר באוגוסט 2017 בעקבות פיצול ("מזלג קשיח") בבלוקצ'יין של ביטקוין, תופס נתח של פחות מ-5% מכלל השוק. בשנה הראשונה לחייו עלה מחיר הביקאש מכ-300 דולר לכ-750 דולר - עלייה של 150%. לשם השוואה, בתקופה המקבילה עלה מחיר הביטקוין ב-180%, מכ-2,700 דולר לכ-7,600 דולר.

ה"מזלג הקשיח", שבעקבותיו נוצר לפני שנה ביטקוין קאש (BCH), הוא תוצאה של ניסיון של פעילים ברשת הביטקוין לשנות את המגבלה על גודל הבלוקים בבלוקצ׳יין (1 מגה-בייט), שנקבע בפרוטוקול הביטקוין המקורי, כך שיאפשרו לרשת לתמוך במהירות גדולה יותר של עסקאות ולצמוח בהתאם. מאחורי הוויכוח הטכני שהתעורר סביב הניסיון זה, התפתח מאבק כוחות רווי אמוציות בתוך קהילת הביטקוין, שנמשך גם כיום, שנה לאחר הפיצול - וכאמור, הגיע כעת גם לרחובות תל אביב.

בין נאמני הביטקוין המקורי שורר כעס רב על כך שתומכי הביקאש קוראים למטבע שלהם "ביטקוין" - מה שכמובן עלול להטעות את הפעילים בשוק, ובעיקר את הפחות מנוסים מביניהם. כאמור, מדובר בשני מטבעות דיגיטליים שונים, הפועלים על גבי רשתות נפרדות. לפי נתוני CoinMarketCap, מחיר הביטקוין הבוקר (יום ו׳) כ-7,365 דולר ושווי השוק שלו כ-126 מיליארד דולר, ואילו מחירו של הביקאש כ-714 דולר ושווי השוק שלו כ-12.3 מיליארד דולר - עשירית משווי השוק של הביטקוין.

BTC.com היא חברת סטארט-אפ הפועלת בהולנד, תחת ניהולו של בועז בכר הישראלי ובבעלותה של ענקית כריית הביטקוין הסינית ביטמיין (המפעילה גם מרכז פיתוח בישראל), ומפתחת בין השאר ארנק דיגיטלי תחת אותו שם. הקמפיין, שבו ביצעה החברה ״איירדרופ״ (הפצה חינמית) של מטבעות ביקאש, נערך ביום רביעי האחרון במקביל ב-15 ערים ברחבי העולם, ובהן ניו יורק, מיאמי, קנברה, לונדון, ג'נבה, פריס, אמסטרדם, מונטריאול, אוסקה, הונג קונג, מוסקבה וערים נוספות.

בכר הסביר כי "איירדרופ היתה תמיד הדרך של הקהילה לקדם מטבעות דיגיטליים ואת השימוש בהם. אנחנו מחלקים סכום קטן לכל אדם, כדי לאפשר לאנשים לבוא במגע עם הטכנולוגיה ולנסות אותה. הארנק שלנו תמך בביטקוין קאש מהיום הראשון, ואין דרך טובה יותר לחגוג שנה למטבע מלאפשר ליותר אנשים לקחת חלק במהפכה ולחוות את קלות השימוש. אני מאמין כי ברגע שיותר אנשים יראו כמה נוח זול ונוח להשתמש בביטקוין קאש, הם יבחרו בדרך הזו ואולי כך נוכל להתחיל לפתוח את הדלת ליצירת אלטרנטיבה להעברות מזומן בין אנשים".