בניסיון השני: "המכון לחקר האינטרנט" השלימה הנפקה ראשונית

החברה היפנית גייסה כ-20.3 מיליון שקל לפי שווי "אחרי הכסף" של כ-80 מיליון שקל, וזאת בשעה שהנפקות אחרות, גדולות יותר, בוטלו לאחרונה

ד"ר הירושי פוג'יווארה, בעל השליטה ומנכ"ל המכון לחקר האינטרנט / צילום: אמיר מאירי
ד"ר הירושי פוג'יווארה, בעל השליטה ומנכ"ל המכון לחקר האינטרנט / צילום: אמיר מאירי

בניסיון השני שלה, ולאחר שהפחיתה את השווי המבוקש, הצליחה החברה היפנית "המכון לחקר האינטרנט" להפוך לחברה ציבורית בבורסה של תל אביב. החברה השלימה אתמול הנפקה ראשונית, במסגרתה גייסה כ-20.3 מיליון שקל. מחיר המניה נקבע על 1.73 שקל ושווי החברה "אחרי הכסף" עומד על כ-80 מיליון שקל.

ההנפקה עברה בהצלחה בעוד שהנפקות אחרות, גדולות יותר, בוטלו לאחרונה - בהן הנפקת רשת הקמעונות פרשמרקט - על רקע חילוקי דעות בין בעלי השליטה בחברות אלה לבין המוסדיים המקומיים בנוגע לשווי הראוי להן. הנפקת זאפ נמצאת בסכנת ביטול, לאור פערים בין קרן אייפקס לגופים המוסדיים בנוגע לשווי החברה בהנפקה. במקרה של המכון לחקר האינטרנט, השווי הופחת עוד קודם לכן וממילא עיקר המשקיעים בהנפקה הגיעו מיפן, ולא מישראל. אחד מהמשקיעים הבולטים בהנפקה היה SBI Holdings, בנק השקעות יפני שנסחר בבורסה בטוקיו לפי שווי של כ-6.1 מיליארד דולר.

ד"ר הירושי פוג'יווארה, יו"ר ומנכ"ל החברה ובעל השליטה בה, מסר: "אני שמח מאוד על האמון הרב שקיבלנו מצד המשקיעים בהנפקה. אנו מאמינים כי הנפקת המניות תהיה גשר בין החדשנות הישראלית לבין השוק היפני ותאפשר לנו לרכוש ולהשקיע בטכנולוגיות ובחברות עתירות ידע בישראל וביפן".

את ההנפקה הובילו דיסקונט קפיטל חיתום בע"מ. רואה חשבון רוני היימן ליווה את ההנפקה. עורכי הדין יואב נהיר, ניצן מרקוביץ' וניב אביגד ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות' ליוו את ההנפקה בהיבט המשפטי.

החברה היפנית הגישה תשקיף ראשון עוד בדצמבר 2017, כשביקשה לגייס 44 מיליון שקל לפי שווי של 220 מיליון שקל, ולאחר מכן חתכה את השווי המבוקש ל-80 מיליון שקל ואת היקף הגיוס ל-20 מיליון שקל. לאחר שההנפקה נכשלה בפברואר, הגישה החברה תשקיף חדש בחודש מאי, לפיו התכנון היה לגייס כ-30.5 מיליון שקל לפי שווי של 152 מיליון שקל, אך הוא הופחת כאמור מספר ימים לפני ההנפקה.

המכון לחקר האינטרנט פועלת באמצעות חברת IRI יפן שהיא חברה בת, וחברות בנות נוספות, ומתמקדת בטכנולוגיות הקשורות לאינטרנט (בעיקר האינטרנט של הדברים - IoT), אבטחת סייבר ובינה מלאכותית. פעילותה כוללת ייעוץ, מחקר, השקעות והפקת כנסים ואירועים בתחומים אלה. החברה השקיעה במספר חברות ישראליות אך לא חשפה את שמותיהן. בראיון ל"גלובס" לפני כחודשיים סיפר פוג'יווארה כי נפגש עם הרבה חברות ישראליות, שרבות מהן נסחרות בנאסד"ק או בת"א. "המליצו לי להגיע קודם כל לת"א - אם המשקיעים הישראליים יבינו היטב את החברה, הם ישקיעו בה. אחרי זה, לדבריהם, המטרה היא להגדיל את היקפי המסחר במניה, ואז כדאי גם להירשם לנאסד"ק - ואז המשקיעים מישראל יהיו מרוצים", הוא אמר.