האנליסט שחזה את התחזקות הדולר: תמכרו, הוא עומד לרדת

הדולר אמנם הגיע אתמול לקו ה-3.70 שקלים לדולר לראשונה מאז ינואר 2017, אך האנליסט הנריק גולברג מבנק נומורה היפני סבור שמדובר בהתחזקות עונתית שמושפעת מהישראלים הרבים שנוסעים לחו"ל • נומורה היה מהבודדים שהמליצו למשקיעים למכור שקלים מול הדולר במרץ השנה, בשעה שעמד על 3.44 שקלים

נתב"ג / צילום: איל יצהר
נתב"ג / צילום: איל יצהר

לאחר שנגע בקו ה-3.70 צפוי שער הדולר מול השקל להיחלש בחזרה, כך מעריך האנליסט שצפה את מהלך ההתחזקות הנוכחי של הדולר. בסקירה למשקיעים שפרסם אתמול (ב') בנק נומורה היפני כותב האנליסט השבדי של הבנק הנריק גולברג כי מהלך ההתחזקות האחרון של הדולר מול השקל היה קיצוני מדי ונובע מהשפעה העונתית החזקה של חודש אוגוסט, כי על-פי השווי ההוגן של השקל מול הדולר צריך שער הדולר שקל לנוע בטווח הבינוני בין 3.68 ל-3.55 שקלים לדולר. שער הדולר מול השקל התחזק בחודש האחרון ב-2.2% והגיע לקו ה-3.70 שקלים לדולר, לראשונה מאז ינואר 2017.

גולברג היה אחד האנליסטים הבודדים שהמליצו למשקיעים למכור שקלים מול הדולר ב-5 במרץ, בשעה שהשער עמד על 3.44 שקלים לדולר והבנקים הזרים המליצו דווקא לקנות שקלים.

במייל שהפיץ אתמול למשקיעים מציין גולברג כי חודש אוגוסט הוא באופן מסורתי החודש החלש ביותר של השקל מול הדולר (הסיבה הברורה לכך היא רכישות מט"ח של ישראלים היוצאים לחו"ל במהלך החודש ע"ב). הבדיקה של גולברג העלתה כי בממוצע נחלש השקל מול הדולר במהלך חודש אוגוסט ב-1.82%, כשאר השנה ההחלשות המצטברת נכון להיום עומדת על 1.2% ולפיכך יש סבירות גבוהה להמשך היחלשות בטווח הקצר. יחד עם זאת גולברג מציין כי השקל כבר נחלש מול הדולר במהלך יולי בשיעור ממוצע של 1.5%.

בראייה ארוכת טווח גולברג סבור כי השקל עדיין מיוסף ביתר מול הדולר אך בשיעור מזערי של 2%, זאת לאחר שאיבד 9% ממחירו מתחילת השנה. יחד עם זאת גולברג מציין כי לפי מתודולוגיה המשקללת את שכר העבודה בישראל ואת הגידול בפיריון שער השקל מיוסף כלפי הדולר בשיעור חד יותר של כ-6%.

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל צפויה להתכנס בסוף החודש להחלטה התקופתית על הריבית - כאשר מצד אחד תעמוד לנגד עיניה היחלשות השקל ומצד שני העלאת דירוג האשראי של ישראל שצפויה לעודד זרימת הון למשק ולהגביר לחצים לייסוף השקל. ההערכות בשוק הן כי החלטת הוועדה תושפע גם מנתוני מדד המחירים לצרכן לחודש יולי - כשהתחזית בקרב קונצנזוס האנליסטים עומדת על עלייה של 0.2% במדד.