בג"ץ: הוארך מועד חוק הגיוס עד תחילת חודש דצמבר

העותרים ביקשו מבג"ץ לא להיענות לבקשת הממשלה - דחייה של 7 חודשים • בג"ץ חתך את התקופה ואישר הארכה חלקית • הערכות: החלטת בג"ץ תשמש ככל הנראה לזרז המרכזי לפיזור הכנסת ה-20 והליכה לבחירות

שופטי בג"ץ אישרו היום (ג') למדינה להאריך את חקיקת חוק הגיוס עד ליום 2 בדצמבר 2018, כמעט 3 חודשים אחרי המועד המקורי בו אמורה הייתה הממשלה להשלים את הליך החקיקה.

כל העותרים - הפורום לשוויון בנטל, התנועה לאיכות השלטון, התאחדות הסטודנטים ומפלגת יש עתיד - ביקשו מבית שלא להיענות לבקשת הממשלה לדחייה של 7 חודשים. בג"ץ אישר דחייה חלקית וקבע כי עד ל-2 בדצמבר יהיה על המדינה להשלים את חקיקת חוק הגיוס.

תזכורת: בכנס הקיץ של הכנסת עבר בקריאה ראשונה חוק גיוס מרוכך שמאפשר גיוס לצה"ל של תלמידי ישיבות תוך הצבת יעדים רכים וללא סנקציות פליליות. יש עתיד תמכה בחקיקה, בעוד חברי הכנסת החרדים ציינו כי לא יסכימו להצעה בנוסח הזה בקריאה שנייה ושלישית. סגן השר יעקב ליצמן אף איים בהתפטרות אם לא תושג הסכמת בג"ץ לדחיית השלמת מועד החקיקה.

ההחלטה של בג"ץ תשמש ככל הנראה לזרז המרכזי לפיזור הכנסת ה-20 והליכה למערכת בחירות, שעשויה להיקבע לינואר 2019 - עד מארס 2019. הכנסת ה-20 אמורה להתפזר בנובמבר 2019, כלומר מדובר בהקדמת בחירות בכ-8-10 חודשים.

יצוין כי אם הכנסת לא תשלים את חקיקת חוק הגיוס עד ל-2 בדצמבר, חוק הגיוס הרגיל (חובת גיוס כללית) יישאר בתוקף. בהחלטת בג"ץ מספטמבר 2017 בוטל פרק ג'1 לחוק שירות הביטחון, אותו החוק אשר עליו הליכוד, יהדות התורה וש"ס הסכימו בהסכמים הקואליציוניים עם הקמת הממשלה ה-34.

מצב שכזה עם ואקום בחקיקה כבר היה בעבר, וצה"ל מצא אז את הדרך שלא לכפות גיוס על חיילים חרדים, וזאת כדי לא להפוך בעצמו לשחקן פוליטי בנושא.

מבחינת יהדות התורה, לוח הזמנים שהקציב בג"ץ (עד ל-2 בדצמבר) מאפשר להם להכניס את התיקונים שהם רוצים בהם, אולם שר הביטחון אביגדור ליברמן התחייב בעבר שהחוק, כפי שעבר בקריאה ראשונה, יהיה הנוסח גם בקריאות השנייה והשלישית. בגרסה זו עשוי לפיד לתמוך, בעוד הסיעות החרדיות יתנגדו, והדבר יוביל ככל הנראה לפיזור הכנסת.

חבר ועדת הגיוס, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), אמר הערב: "תהליך החקיקה נמצא בסופו, כך שלוח הזמנים החדש יאפשר את סיום חקיקת החוק, שעיקרו הכרה בערך ובחשיבות המשך לימוד התורה בארץ ישראל".

בעקבות החלטת בג"ץ בנושא חוק הגיוס, מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה: "מדובר בגלגול נוסף של תפוח האדמה הלוהט וגרירת רגליים שגם בסופה ככל הנראה יקרה אחד מהשניים: או הסדר שאינו חוקתי או דחייה נוספת. כך או אחרת נראה שהממשלה מפחדת להתעסק עם הסוגייה האמיתית שעל הפרק שהיא השוויון בנטל".