הנקראות ביותר

חוששים מגל התייקרויות במזון? המחירים ברשתות כבר עלו

נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" חושפים כי בזמן שעוד ועוד חברות מזון מודיעות על התייקרויות, בפועל המחירים ברשתות המזון כבר עלו - ומדד מחירי המזון ביולי הוא הגבוה ביותר מאז 2014 ● כך, החטיפים המלוחים של יצרניות המזון עלו בלמעלה מ-6%; העוף הארוז טרי ב-4.5%, הדגים הקפואים ב-7%, ושימורי הטונה בשיעור של מעל ל-5% ● ניתוח "גלובס"

סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

בזמן שרשתות המזון, ובראשן שופרסל, בוחנות את המחירונים החדשים שהועברו אליהן על-ידי רשימה הולכת ומתארכת של ספקים, בפועל המחירים כבר זינקו למעלה, כשעולם המזון רשם את מדד המחירים הגבוה ביותר מאז ינואר 2014 - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס".

רשתות המזון קיבלו בימים האחרונים פניות מלא מעט חברות מזון שהודיעו על עליית מחירים: תנובה, טרה, ויסוצקי, מלח הארץ, סוגת, שסטוביץ, סנו, שניב, וגם ספקיות מזון אחרות שכבר מכינות את השטח לקראת ההתייקרויות הבאות. חלק מרשתות המזון הגדולות טרם אישרו את המחירונים החדשים, אבל בפועל המחירים כבר עלו אצל רבות מהן.

השוק הפרטי, כלומר, המכולות והקיוסקים, נאלצים לייקר את המוצרים שלהם באופן מיידי כיוון שכוח המיקוח שלהם חלש אל מול הספקים הגדולים. אבל נתוני סטורנקסט, שבוחנים את השוק המבורקד ועדכניים לחודש יולי, מראים שעליות המחירים כבר כאן ובגדול - ודווקא בדיוק בקטגוריות שמבטיחים לנו שהולכות להתייקר בקרוב.

בזכות חוק המזון שנכנס לתוקפו ב-2015, כל רשתות המזון מחויבות בדיווח יומיומי לגבי המחירים שלהן. בדיקת סל של מוצרי תנובה באמצעות השוואות המחירים של פרייסז מבטאת כבר היום עלייה של 12%-6% בחלק מהרשתות גדולות. אז מה כבר התייקר ומה צפוי עוד להתייקר? קטגוריית החלב רשמה עלייה בשינוי המחיר הממוצע בחודש יולי בשיעור של 3.5% לעומת יולי אשתקד, וגם קטגוריית היוגורט התייקרה ב-2.7%. זו התייקרות שהורגשה בשטח כבר בחודש שעבר, וקדמה להודעות של טרה ותנובה על עליית מחירים בשיעור של כ-3.5%. כלומר, ביולי שילמתם יותר - ובקרוב תשלמו עוד יותר. לדברי קמעונאי מוביל, ההתייקרות שכבר מורגשת טרם אישורי המחירונים החדשים נובעת מתמהיל המבצעים שהספקים צמצמו.

עליית מחירי המזון
 עליית מחירי המזון

עוד בנושא נתח שוק וצרכנות


מה עוד התייקר? החטיפים המלוחים של יצרניות המזון עלו בלמעלה מ-6%; העוף הארוז טרי ב-4.5% (וזאת עוד לפני המחסור שצפוי בחגים שיביא להתייקרות נוספת); גם הדגים הקפואים כבר התייקרו בשיעור של 7%; ואילו שימורי הטונה בשיעור של מעל ל-5%. מה שעוד התייקר הם דגני הבוקר שמחירם עלה בכמעט 4%.

ויש גם נחמה - קטגוריות שבהן לא נרשמה התייקרות עד כה - בין היתר במים בבקבוקים ובגבינות הצהובות שרשמו יציבות במחירים. אלא שכאן מוקדם מדי לשמוח מאחר שהגבינה הצהובה שבמדף צפויה להתייקר בקרוב לפי המחירון החדש שתנובה וטרה העבירו לקמעונאים. רק הקוטג', שהוביל למחאה וזעם בקיץ 2011, לא מתייקר ומחירו הממוצע ביולי לעומת אשתקד אף ירד ב-2.5%. גם תנובה וגם טרה ציינו שהן ימנעו מלייקר את מחירו במסגרת הגל הנוכחי, שכן הזיכרון של המחאה כנראה נצרב עמוק בתודעה שלהן.

התייקרויות בכל הקטגוריות
 התייקרויות בכל הקטגוריות

רשתות המזון עדיין על הגדר, המכולות כבר מעלות מחירים

רגע לפני החגים הודיעו ספקיות מזון גדולות כי הן מבצעות עליית מחירים והעבירו את הכדור למגרש של רשתות המזון. לפי שעה, שופרסל, רשת הקמעונאות הגדולה בישראל שהפכה לפני חצי שנה גם לבעליה של רשת הדראגסטורים ניו פארם, עדיין בוחנת את המחירונים החדשים שעברו אליה וטרם הודיעה על אישור העלאת המחירים בכל מה שנוגע לצרכן.

רמי לוי אמר בשיחה עם "גלובס" כי אף מוצר לא יתייקר לפני החגים, לפחות מבחינת הצרכן, וכי לאחר מכן כל מחירון ייבחן לגופו -מה שמרמז לכך שההתייקרויות ברשת לא צפויות להתרחש לפני תחילת אוקטובר. רשתות אחרות אישרו לספקיות את המחירונים החדשים, כשחלקן סופגות בינתיים את עליית המחירים בעצמן וממתינות לראות מה יעשו המתחרים, וחלקן כבר פועלות בהתאם למחירונים החדשים, לפחות אלה של תנובה, שעליהם נודע בתחילת השבוע שעבר. בתוך כך, נציין כי בויסוצקי הודיעו מראש כי ההתייקרות תיכנס לתוקף רק בתחילת אוקטובר.

מנגד, במכולות ובשוק הפרטי הסיטואציה שונה לחלוטין ואין ביכולתם להתעמת עם ספקיות המזון הגדולות, כך שהמחירונים החדשים נכנסים לתוקף באופן מיידי. יו"ר איגוד המכולות, אלי סתוי, אמר היום בשיחה עם "גלובס"כי "אלפי קמעונאים קטנים כבר עובדים תחת המחירון החדש, ובכך ממשיכים גם לשלם ביוקר וגם לסבסד את מתחריהם הגדולים שעדיין עובדים מכוח המיקוח האדיר שלהם עדיין עם המחירונים הישנים". לדבריו, "הלקוחות שבויים של היצרנים ואנו נאלצים לעבוד אל מול ייקור המוצרים, כאשר למתחרינו הגדולים - רשתות השיווק - יש עדיין את היכולת למכור עד החגים במחירים הישנים. כאן, למעשה, מבחינת הקמעונאים הקטנים נוצר עוד עיוות תחרותי משווע מהמדרגה הראשונה".

מכירות בעלייה מתמדת: מדד המזון פכי גבוה מאז ינואר 2014
 מכירות בעלייה מתמדת: מדד המזון פכי גבוה מאז ינואר 2014

ספקיות המזון הגדולות מייקרות וצומחות 

במקביל, נתוני סטורנקסט דווקא מבטאים תוצאות חזקות לספקיות המזון הגדולות, כשהמכירות הכספיות שלהן במגמת עלייה בחודשים ינואר-יולי 2018 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כך, תנובה, חברת המזון הגדולה בשוק הישראלי, גדלה ב-1.6% בהיקפי המכירות שלה שמבטאים גידול במכירות של 53 מיליון שקל. זאת, לצד שחיקה בנתח השוק שלה שירד ב-0.3 נקודות מתחילת השנה, בין היתר בשל צמצום פעילות בתחום העופות הטריים.

שטראוס, הספקית השנייה בגודלה, רשמה גידול מרשים במכירות בשיעור של 6.4%, המבטא גידול כספי של 156 מיליון שקל - פי 3 מזה שרשמה תנובה. גם ספקית המזון השלישית בגודלה, אסם, רשמה צמיחה משמעותית בשיעור של 5.8% המבטא גידול כספי של 117 מיליון שקל.

גם החברה המרכזית, הבעלים של קוקה קולה ישראל ושל טרה, צומחת וגדלה בשיעור של 2.7% המבטא תוספת כספית של 40 מיליון שקל. אליהן מצטרפת גם נטו (לא כולל בשר ודגים טריים) שגדלה ב-3.3%, עם תוספת למכירות של 25 מיליון שקל. גם יוניליוור וטמפו גדלות וצומחות בכ-2% כל אחת, עם תוספת כספית למכירות של 15 מיליון שקל ו-10 מיליון שקל בהתאמה. דיפלומט רשמה את שיעור הגידול הגבוהה ביותר מבין ספקיות המזון הגדולות 7.2% - תוספת של 29 מיליון שקל למכירות. 

מכירות המזון גדלות, וחלק מהספקיות לא מסתפקות ומעלות מחירים
 מכירות המזון גדלות, וחלק מהספקיות לא מסתפקות ומעלות מחירים

 

עקבו אחרינו ברשתות
רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
לכתבה הקודמתגוגל פלייטס, מנוע חיפוש הטיסות של גוגל, עלה בגרסה העברית