מבקר המדינה בודק ליקויים במינוי בכירים בתע"א

משרד המבקר הודיע על הבדיקה לראשי החברה, שלפי תוצאותיה הראשוניות יוחלט אם להרחיבה

מבקר המדינה יוסף שפירא / צילום: אוריה תדמור
מבקר המדינה יוסף שפירא / צילום: אוריה תדמור

אין רגע דל בתעשייה האווירית (תע"א): מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, פתח בשבועות האחרונים בבדיקה מקדמית בעקבות חשש לליקויים שנפלו בתהליכי המינוי של כמה בכירים בחברה. ל"גלובס" נודע כי משרד המבקר הודיע על הבדיקה לראשי התעשייה האווירית, ושלפי תוצאותיה יוחלט אם להעמיקה לכדי ביקורת מקיפה בחברה.

הודעת המבקר אודות הבדיקה המקדמית באה כשברקע בכירי התעשייה האווירית נסערים מדוח ביקורת נוסף, שהכנתו במשרד המבקר נמצאת בישורת האחרונה, והוא עתיד להתפרסם בקרוב. מדובר בביקורת שנעשתה במהלך השנה האחרונה, ומתמקדת בממשק היחסים שבין הנהלת החברה לבין ועד העובדים שלה. בכמה נקודות ממשק כאלה נמצאו ליקויים ומספר טיוטות של דוחות ביקורת כבר נמסרו לגורמים המבוקרים.

נערכים לכניסת שפר

כשברקע גוברת הדריכות בקרב בכירים בתע"א לקראת פרסום דוח המבקר, בחברה נערכים לחילופי מנכ"לים כבר בסוף החודש הזה, וזאת בכפוף לאישור מינויו של המנכ"ל החדש, האלוף (במיל') נמרוד שפר בוועדה לבחינת מינויי בכירים בשירות הציבורי.

שפר נבחר לתפקיד לפני כחודשיים, בתום עבודה של ועדת איתור בראשות יו"ר החברה, הראל לוקר. הוא יחליף את מנכ"ל החברה, יוסי וייס שפורש לגמלאות אחרי 6 שנים תפקיד. ככל שאישור מינויו של שפר יתעכב, כך ימשיך וייס לכהן בתפקידו.

יוצאים מהקפאה

בתוך כך, תע"א חידשה באחרונה את מהלכיה לקראת איוש משרות שהוקפאו עד ימונה לחברה מנכ"ל חדש: המשרה המרכזית שההליכים לאיושה הופשרו בתום תקופת הקפאה שנמשכה מספר חודשים היא של סמנכ"ל משאבי אנוש, וזאת לאחר שבימים האחרונים הסמנכ"לית אירית קליפר אבני סיימה את תפקידה בחברה.

בתע"א החליטו להמתין עם מינויי הבכירים בחברה עד שיושלם תהליך המינוי של המנכ"ל החדש וזאת, כדי לאפשר לו להיות שותף בהרכבת הצוות המוביל של החברה. זאת, כשבאופק מהלכי התייעלות בחברה שייגזרו בין השאר מהתוכנית לאיחוד פעילויות, והקמת חטיבת התעופה החדשה ושיפור הרווחיות שלה. בנוסף, תע"א החלה במהלכים גם למציאת מחליף לבכיר אחר, מנהל חטיבת כלי הטייס הצבאיים, שאול שחר שהודיע בחודשים האחרונים על פרישה מהתפקיד. 

ממשרד מבקר המדינה נמסר ל"גלובס" כי "המבקר אכן אישר לחטיבה לביקורת מערכת הביטחון להתחיל בבדיקה בנושא מינוי בכירי בתע"א". עוד נמסר כי "העבודה על הדוח שעוסק ביחסי הגומלין בין הנהלת התעשייה האווירית לבין ארגון העובדים, נמצאת בשלבים מתקדמים ביותר. טרם נקבע מועד סופי לפרסום".

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה כי "התע"א נמצאת בתנופה של תהליכי שינוי במטרה להתאים עצמה לשווקים העולמיים העסקיים והתחרותיים. החברה תמשיך בביצוע התהליכים הללו במרץ, לטובת השגת מטרותיה".