5 שנים לאחר ההנפקה – סומוטו ממשיכה לשדר אופטימיות

אחרי תקופה לא פשוטה, בסוף 2017 החברה החליטה על כמה שינויים, הכוללים התייעלות וחזרה לצמיחה • מניית סומוטו המתאפיינת בתנודתיות זינקה מתחילת השנה ביותר מ-40%, אולם מאז החלה להיסחר מציגה תשואה אפסית

אסף יצחיאק / צילום: שלומי יוסף
אסף יצחיאק / צילום: שלומי יוסף

למרות שחיקה דו-ספרתית בהכנסותיה של סומוטו  ברבעון השני של 2018 ובסיכום מחצית השנה, בחברת האינטרנט מדגישים כי הנתונים שהציגה אתמול (ב') בדוחות הכספיים מעידים על הכיוון החיובי אליו היא צועדת לאחר תקופה חלשה שהובילה בסוף שנת 2017 לחילופי מנכ"ל, מהלכי התייעלות, התמקדות בתחומי הפעילות הרווחיים וחזרה לצמיחה.

בסיכום הרבעון השני והמחצית הראשונה של השנה, הכנסותיה של סומוטו צללו בכ-30%-35% לרמות של 13 ו-25 מיליון דולר בהתאמה והרווח הנקי נותר ללא שינוי מהותי והתקרב ל-1.5 מיליון דולר ברבעון, ול-2 מיליון דולר בסיכום המחצית. אולם, כאמור, בחברה מדגישים את השיפור ביחס לתחילתה של 2018, אז אומצו הצעדים שהוזכרו ואת מגמת הצמיחה הניכרת ביחס לרבעון הראשון של השנה.

חמש שנים מאז ההנפקה: מניית סומוטו מציגה תשואה אפסית
 חמש שנים מאז ההנפקה: מניית סומוטו מציגה תשואה אפסית

אסף יצחיאק, מנכ"ל וסמנכ"ל הכספים של סומוטו הדגיש כי בעיקר בולטים "החזרה של תחום הווידאו לרווחיות, לאור מהלכים שביצענו החל מהרבעון הרביעי של 2017 והמשך צמיחת תחום הפצת האפליקציות", והוסיף כי "לאור נזילות גבוהה, תזרים חיובי ואסטרטגיית הצמיחה של החברה, אנחנו ממשיכים לבחון רכישת פעילויות מתוך מטרה להציף ערך לבעלי המניות".

בדוחות אלה, המסכמים לסומוטו חמש שנים מאז הנפקתה, שוב מנסה החברה לשדר סימנים של אופטימיות במבט קדימה, אולם ביצועי מנייתה, שנשחקה קלות מאז הצטרפה לבורסה בתחילת אוגוסט 2013, מהווים תזכורת לתכניות לא מעטות שכבר השתבשו לה בדרך ובאו לידי ביטוי בתנודתיות החדה במניה, המשקפת לה כיום כיום שווי של כ-150 מיליון שקל, אחרי זינוק של יותר מ-40% מתחילת השנה.

פעילותה של סומוטו מתרכזת בשיווק באינטרנט, פרסום בווידאו, ובשיווק, הפצה, פיתוח והתקנת אפליקציות, ועוד, באמצעות טכנולוגיות שפיתחה. שניים ממייסדיה, בן גירון ואיל יעקב, הם עדיין בעלי מניות משמעותיים יחסית בה, אם כי סומוטו מוגדרת כחברה ללא בעל שליטה עם החזקות ציבור של כ-62% ו-8% נוספים בידי בית ההשקעות מיטב דש.

תחילת דרכה הציבורית של סומוטו הייתה חיובית, ובמסגרת מהלך ההנפקה, שנעשתה בתקופה בה חברות תעשיית האינטרנט הישראליות עוררו עניין רב, היא גייסה 20 מיליון שקל לפי שווי של 135 מיליון שקל "אחרי הכסף" ונהנתה מביקושי יתר משמעותיים, למרות שהונפקה בתקופת יובש, בשנה בה כמעט ולא נרשמו גיוסי הון ראשוניים (IPO).

גם רשימת המשקיעים בסומוטו מאז היווסדה בשנת 2009 סיפקה תמיכה לפוטנציאל הגלום בה. אלה כללו את שוקי אברמוביץ', לשעבר מנכ"ל כלל פיננסים (המכהן כיו"ר סומוטו), אריק שטיינברג, לשעבר יו"ר פסגות וגיגי לוי, לשעבר מנכ"ל חברת האינטרנט 888. נוסף להם, גם חלק מיזמי ומנהלי חברת הטכנולוגיה מובילאיי וענקית מפיצת התרופות ניאופרם של דוד פורר השקיעו בסומוטו. לקראת ההנפקה גם חברת בבילון של נועם לניר השקיעה בה (זמן קצר לפני שקרסה).

בהתאם להצהרותיה של סומוטו בעת ההנפקה, על תוכניות להרחבת הפעילות וכניסה לפעילויות חדשות, כשנה לאחר גיוס ההון (אוגוסט 2014) ביצעה סומוטו השקעה גדולה, של 34 מיליון דולר, בחברת האינטרנט ג'ניו (Genieo) שנרכשה מידי סול צבי ויעקב טננבוים, מה שתמך בתוצאותיה הכספיות והקפיץ את מנייתה.

אולם זמן קצר לאחר מכן, בתחילת 2015 ספגה סומוטו מכה אנושה, כשענקית הטכנולוגיה אפל החליטה לצמצם את שיתוף הפעולה שנעשה באמצעות ג'ניו - החלטה שקילפה ביום מסחר בודד מחצית משוויה של סומוטו והמשיכה בהתדרדרות עד סופה של 2015, אז הגיעה המניה לרמת השפל שלה מאז ההנפקה. מאז החלה המניה במסע התאוששות בתמיכת רכישות נוספות שביצעה ותוצאות כספיות חיוביות שהציגה.

במהלך 2017 סומוטו אף הצהירה על כוונתה לפעול לרישום מניותיה למסחר גם בבורסת נאסד"ק וקיבלה הצעת רכישה באותה שנה משני גופים זרים במחיר ששיקף אז פרמיה של כ-20% על מחיר השוק - מה ששלח מנייתה לרמת שיא ששיקפה אז לסומוטו שווי של כ-250 מיליון שקל. אולם, לקראת סיום השנה שעברה הגלגל שוב התהפך, עם אזהרת רווח משמעותית שפרסמה לסיכומה של 2017 שגררה ירידות שערים חדות ולהודעת בן גירון על סיום תפקידו כמנכ"ל החברה.

מאז, כאמור, אימצה החברה כמה מהלכים לשיפור הפעילות ושואפת לשפר את הרווחיות ולהתמקד ביצירת ערך לבעלי המניות, ועל פי היסטוריית הפעילות בחמש השנים הציבוריות שלה נראה כי בכל מקרה משעמם לא יהיה וסביב סומוטו ימשיכו להיווצר אירועים שישפיעו בצורה משמעותית על ביצועי מנייתה.

ערן יעקובי, מנכ"ל רוסאריו ייעוץ ומחקר, שם החלו לסקר את מניית סומוטו אחרי המשבר שהיה לה עם אפל, אמר כי "עולם הפרסום הדיגיטלי והאונליין הוא עולם מאוד מסוכן, אשר בו המודלים העסקיים משתנים תוך זמן קצר ורק מי שמתאים את עצמו מהר יוכל לשרוד, לגדול או להירכש. בהתאם, המשקיעים צריכים לקחת בחשבון שהשקעה שכזו לא מתאימה לכל אחד".

לגבי מצבה של סומוטו ציין יעקובי כי "החברה יצאה יפה מהמשבר שהיה לה מול אפל, ובהמשך גם יצאה מחוזקת ממשבר הוידאו שנרשם בתעשייה בשנה שעברה, ובמצבה אני מעריך שהיא יכולה לגדול או לחלופין להירכש על-ידי שחקנים גדולים יותר". עניין נוסף שיעקובי מדגיש הוא תיפקוד טוב שמציגה הנהלת החברה מול שוק ההון, ולדבריו החברה "שקופה, מפרסמת תחזיות ותוצאות מקדמיות, והיא נגישה, פתוחה וישירה. מעבר לכך, בסומוטו הפנימו שזו חברה שבה מחזיק הציבור, ועובדים שם היטב מול שוק ההון.