נתניהו: תקציב הביטחון יגדל במיליארדים, לא יפחת מ-6% תוצר

כפי שנחשף ב"גלובס", ראש הממשלה החליט להצמיד את תקציב הביטחון לתוצר בניגוד לעמדת הכלכלנים • האוצר: אין מקור תקציבי לסכומים הנוספים

ראש הממשלה בנימין נתניהו \ צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו \ צילום: תמר מצפי

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג היום (ד') לקבינט את "תפיסת הביטחון 2030", העקרונות לקביעת תקציב הביטחון בשנים הקרובות. כך, נתניהו מתכוון להגדיל את התקציב הביטחוני ב-0.2% עד 0.3% של התל"ג במקביל להמשך ההתייעלות של צה"ל. נתניהו קבע כי היעד הוא שתקציב הביטחון לא יפתח מכ-6% מהתל"ג. כשהתל"ג יגיע לחצי טריליון דולר יבחן מחדש השיעור הנדרש להוצאה הכוללת על הביטחון.

בסוף יולי נחשף ב"גלובס" כי נתניהו בוחן נוסחה חדשה לקביעת גובה תקציב הביטחון לשנים הבאות, שתהיה מבוססת על התוצר של המשק. הכוונה היא שתקציב הביטחון יהיה תחום בהתאם לאחוז מהתוצר, כלומר - ייקבע כי תקציב הביטחון יעמוד על תחום שייקבע - ולא יוכל לרדת או לעלות ממנו. תקציב הביטחון גדל מדי שנה במיליארדים, אך החלק היחסי שלו בתוצר הולך וקטן משום שהמשק צומח בקצב מהיר יותר. ב-2017 הגיע התקציב לשפל של 5% תוצר, המבטא ירידה הדרגתית בחלקן של ההוצאות הבטחוניות מסך ההוצאה הלאומית הנמשכת ברציפות מאז מלחמת יום הכיפורים. 

גורמים באוצר מסרו כי "עדיין אין מקורות תקציביים להגדלת תקציב הביטחון, סוכם שבדיון הבא משרד האוצר יציג את המשמעויות וההשלכות של המהלך והפגיעה הצפויה שלו בתקציבים החברתיים והכלכליים".