הפתרון של בריטניה למשבר הדיור: חוזי שכירות לשלוש שנים

חלק נכבד מחוזי השכירות בבריטניה הם לתקופה של חצי שנה עד שנה וחברות ההשכרה זועמות על כוונת הממשל להגביל את פעילותן • הצעד מגיע בתגובה לשינויים בשוק הנדל"ן הבריטי: שיעור בעלי הדירות עומד כעת על 63%, לאחר שבתחילת שנות ה-2000 עמד על 71%

הפגנה של שוכרי דירות בלונדון,/צילום: רויטרס - Stefan Wermuth
הפגנה של שוכרי דירות בלונדון,/צילום: רויטרס - Stefan Wermuth

חברות השכרה לדיור בבריטניה זועמות על כוונת הממשלה לחוקק חוק שיחייב משכירי דירות לחתום על חוזה של מינימום שלוש שנים עם שוכרים ואף לאפשר להם להתפנות מוקדם יותר אם ירצו בכך. חובת חוזי השכירות הארוכים, שהציע משרד השיכון, השכונות והממשל הבריטי בתחילת יולי בנייר עמדה, תמנע מבעלי הנכסים לפנות דיירים בהתראה קצרה.

כ-80% מחוזי השכירות באנגליה ובוויילס הם לתקופה של חצי שנה עד שנה, והשכירות הקצרה הזו היא הבסיס של מגזר ההשקעה בנכסי דיור מניבים. החוזים הנוכחיים חושפים את הדיירים לסיכון של פינוי מוקדם בהתראה קצרה, בלי שבעל הדירה יצטרך לתת הסברים כלשהם. הליך ההתייעצות על הצעת החוק החדשה יבדוק אם למשל סטודנטים יחרגו מהחוק מכיוון שבמקרים רבים הצורך שלהם בשכירות קשור לשנת הלימודים ולא מצריך חוזה לתקופה ארוכה. 

בהודעת שר השיכון הבריטי ברוקנשייר נאמר ש"זה מצב מאוד לא הוגן שדיירים צריכים לעקור את חייהם או למצוא בתי ספר חדשים לילדיהם בהתראה קצרה בגלל תנאי חוזה השכירות שלהם". בהודעה שמצוטטת בגרדיאן נאמר עוד ש"היכולת להגדיר את הנכס ששכרת כביתך חיונית להצמחת שורשים ובניית קהילות חזקות יותר. זו הסיבה שאנחנו נחושים לפעול להארכת חוזי השכירות, מה שיביא תועלת לדיירים ולבעלי הנכסים כאחד". 

"צעד פוליטי לצורך קישוש קולות"

התאחדות בעלי הבתים הלאומית בבריטניה, ה-NLA, מסרה בתגובה שרק 40% משוכרי הדיור בבריטניה מעוניינים בחוזים ארוכים יותר, ותיארה את ההצעה כמהלך פוליטי שנועד להרוויח קולות מצביעים.

מנכ"ל ההתאחדות אמר ש"זוהי מדיניות שמפלגת השמרנים שנמצאת כיום בשלטון דחתה כשהיא הוצגה על ידי יריבותיה בשתי מערכות הבחירות הכלליות האחרונות. קשה שלא לראות זאת כמהלך פוליטי שמיועד לקושש קולות של שוכרי דיור, ולא כמהלך שמיועד לשפר את שוק הדיור בשכירות לכל הצדדים שמעורבים בו".

סקרים של NLA מצאו ש-40% מהשוכרים מעוניינים בחוזים ארוכים יותר, אבל 40% לא מעוניינים בכך. יותר מ-50% מהמרואיינים בסקר אמרו שהם שבעי רצון מתקופת השכירות שהוצעה להם, ו-20% אמרו שכשהם ביקוש להאריך את תקופת השכירות בחוזה, בעלי הבתים שלהם נענו לכך.

לעומת זאת, מנכ"לית אגודת הצדקה לדיור Shelter אמרה שההצעה החדשה היא צעד גדול קדימה. לדבריה, אובדן של דיור בשכירות הוא הגורם העיקרי לתופעת חסרי הדיור, והוא גורם אי-יציבות אדירה למשפחות שוכרות. "אם הממשלה באמת רוצה להגן על הדיירים, היא צריכה לספק להם הגנה אמיתית מפינוי עם כל כאב הראש שכרוך בו, כמו החלפת מקום עבודה ובתי ספר".

הבריטים שוכרים דירות יותר מבעבר

לתוכנית החדשה יש אפקט דרמטי על השקעה בנכסים מניבים לדיור, שהמריאה עם אימוץ חוזי השכירות הקצרים. החוזים לחצי שנה ולשנה העניקו לבנקים את הביטחון להעניק משכנתאות נגד נכסים שהם ידעו שיוכלו לעקל או לתפוס מחדש בהתרעה קצרה במקרה הצורך.

חוזי שכירות לשלוש שנים צפויים לגרום למוסדות ההלוואה לחשוש ממתן הלוואות לחברות הדיור להשכרה וליחידים שקונים דירה למטרת השקעה בנכס מניב, או לגרום להן להעלות את ריבית המשכנתאות כדי לשקף את הסיכון המוגדל שלהם. 

תקופת ההתייעצות על הצעת החקיקה החדש תימשך שמונה שבועות. בהודעת משרד השיכון נאמר ש"המודל של שלוש השנים הוא אחד ממגוון רחב של אופציות, וההתייעצות מבקשת לשמוע חוות דעת על חוזי השכירות הארוכים יותר, שקיימים במדינות אחרות, וכן לשמוע רעיונות על אופן היישום של המודל הזה".

סקר הדיור האנגלי, שפורסם בינואר, מצא ש-46% מבני 25-34 מתגוררים כעת בשכירות פרטית, לעומת 27% בלבד ב-2006-2007. בלונדון, השכירות הפרטית היא כעת סוג הדיור השכיח ביותר.

הבעלות על נכסי דיור רשמה בבריטניה שיא בתחילת שנות ה-2000, אז 71% ממשקי הבית החזיקו בבעלות נכס, אך ירדה מאז בהתמדה ל-63% בשנים האחרונות. 

בית דו־משפחתי בצפון־מערב בלונדון / צילום: רויטרס - Suzanne Plunkett
 בית דו־משפחתי בצפון־מערב בלונדון / צילום: רויטרס - Suzanne Plunkett