טיול | מי מפחד מעכברת? טיולי מים אלטרנטיביים בנחלי הצפון

בהלת העכברת רוקנה את הגליל והגולן דווקא בשיאה של העונה. אל תקלו ראש, כמובן, אבל יש אלטרנטיבות

מחלת העכברת ובעיקר ההיסטריה התקשורתית שסביבה רוקנו את הצפון ממטיילים כמעט לגמרי, בייחוד את מה שבימים כתיקונם הוא הלהיט של הקיץ - טיולי מים. זה התחיל כבר בחודש יוני, אז דיווחה רשות הטבע והגנים על זיהום במימיו של נחל הזאכי שבצפון הכנרת, ומשרד הבריאות סגר את המסלול למטיילים. מקור הזיהום של הזאכי הוא בפרות שרועות בשטחי הנחל, שגלליהן נשטפים לפרקים עם המים ומזהמים אותם. כשמפלס המים גבוה, ריכוז החיידקים בטל בשישים, אבל אחת התופעות שמביא איתו הקיץ היא הירידה במפלס, הגוררת עלייה בריכוז החיידקים, והתוצאה היא מים שאינם ראויים לרחצה. "הזאכי", אומר גיא אילון, מנהל מחוז צפון ברשות, "יישאר סגור עד סוף העונה, כי איכות המים והכמות שלהם לא ישתפרו".

בשבועות האחרונים התפרצה כידוע מחלת העכברת בקרב כמה עשרות מטיילים שרחצו בנחלי הגולן, ומשרד הבריאות הורה לסגור כמה ממסלולי הטיולים הפופולריים ביותר ובהם נחל זוויתן, יהודיה, משושים ובהמשך גם פארק הירדן, נחל ג'ילבון והמג'רסה כדי למנוע סיכונים נוספים.

מאז נערכות בדיקות תדירות של איכות המים, שחלקן איששו את הימצאות החיידק במים. רשות המים וחברת מקורות החלו להזרים בשבוע שעבר מים נקיים למג'רסה והשבוע גם לנחל משושים ולנחל זוויתן, כדי להפחית את כמות המזהמים.

מצד שני, אלה הם ימי אוגוסט האחרונים, סוף החופש הגדול וזמן החופשה השנתית של רבים. אז מה עושים כדי לא לפגוע בחוויות הקיץ, שיא עונת הטיולים? שמוליק חזן, מנהל אגף התיירות במועצה האזורית גולן, אומר: "אל תבטלו טיולים ואל תחששו, רק ודאו מראש היכן מותר לרחוץ. חוץ מהנחלים שנסגרו ישנם עוד אתרים רבים ובטוחים לטיול ולטבילה". אפשר להתעדכן במוקד רשות הטבע והגנים: 6336* או באתר www.parks.org.il ובמוקד המועצה האזורית גולן: 3254*.

והנה עוד כמה טיולי מים אלטרנטיביים.

פארק נחל הזהב | בלב העיר

מי היה מאמין שבלב קריית שמונה ישנו פארק רחב ידיים, ובמרכזו מתפתל פלג מים שוצף, שגדותיו עטורות סבך צמחייה - ג'ונגל של ממש, שבו שבילים צרים צופני סוד. פארק הזהב, שבעבר רוב מימיו בוקבקו בידי חברת נביעות, משתרע על פני האזור שבו ניצב בעבר, עד 1948, הכפר הערבי חלסה. סביב מסגד (השריד היחיד שנותר מהכפר, המשמש כמוזיאון רשמי לתולדות העיר, אך בפועל סגור ומוזנח) משתרעות מדשאות גדולות, יש מעט מתקני שעשועים ושפע פינות פיקניק. דרומה משם נמצא חלקו האחר של הפארק - שטח בר פראי, מיוחד וקסום, שהכניסה אליו חינם. מהמדשאות יורדים בשבילים צרים אל גדת המים ואל הצמחייה הסבוכה, ובבת אחת שוכחים ששיכונים וכבישים סוגרים על המקום מכל עבר. הרשו לעצמכם "ללכת לאיבוד" בשבילים, זה חלק מהקסם. הדרך החוצה פשוטה וקלה.

נחל הזהב / צילום: יותם יעקובסון
 נחל הזהב / צילום: יותם יעקובסון

על שיקומו של הפארק עמלו תלמידי בית הספר דרכא-דנציגר, השוכן בסמוך לפארק, וגורמים נוספים במסגרת תוכנית "שומרי הנחל" (ראו מסגרת משמאל). הם אספו פסולת ופרצו שבילים בסבך הצמחייה. כמו כן, הוסדרו מדרגות עץ נוחות והוקמו גשרונים קטנים מעל פלגי מים וקטעים בוציים.

נחל שניר | מקורות הירדן

במרחק כמה דקות נסיעה מקריית שמונה מזרחה, בסמוך לקיבוץ שדה נחמיה, נמצא מפגש נחל שניר עם נחל חרמון (שאליו נשפך נחל דן). זוהי הנקודה שבה מתאחדים שלושת מקורות הירדן העיקריים והמקום שבו הוא מתחיל. במהלך היום הנחל הומה אדם, קייקים וסירות רפטינג, אך בשעות הבוקר המוקדמות, לפני שלגיונות החותרים מגיעים וצהלוליהם משתלטים על המרחב, אין שם כמעט נפש חיה. כדי להגיע אל הנחל יש לנסוע אל מלון הווילג' של רשת מטיילים ובמקום לפנות אליו ימינה - להמשיך ישר בדרך העפר.

שדה נחמיה / צילום: יותם יעקובסון
 שדה נחמיה / צילום: יותם יעקובסון

נבי יהודה | פינות חמד

האתר נמצא לצד שמורת נחל חרמון (בניאס) המוכרת - ההגעה אל המשכו של הנחל, מעט דרומה משם, אינה כרוכה בתשלום. כדי להגיע אל מורד הנחל צריך לעקוב אחר הנחיות ההגעה אל נבי יהודה. אם מגיעים מקריית שמונה - ממשיכים בכביש 99 מזרחה, בחורשת טל פונים ימינה, בכביש 918 לעבר כפר סאלד.

חולפים על פני פנייה שמאלה לשאר ישוב ומיד אחרי גשרון זעיר, פונים שמאלה לנבי יהודה. אפשר לחנות במקומות שונים לאורך הדרך. משם, מהלך מטרים ספורים, מגיעים אל פינות חמד קסומות, טובלות בצל עצים. יש כאן שפע מקומות משובחים לשכשוך ולפיקניק (גם כאן הבערת אש ולינה אסורות).

הכביש מסתיים באתר המקודש נבי הודא (נבי יהודה). על-פי המסורת המשותפת לדרוזים ולעלאווים, תושבי הכפר הסמוך ע'ג'ר, זהו קברו של יהודה בן יעקב. המאמינים מגיעים כדי לנדור כאן נדרים ולבקש משאלות. מעבר לו נמשך שביל הליכה מוצל.

העפלה 2018

האירוע "אנו באנו...", בא לשחזר את אחד הסיפורים הדר בתולדות הקמת המדינה, ההעפלה הבלתי חוקית לארץ. שתי אוניות יתקרבו לחוף, ועשרות ה"מעפילים" שעליהן ירדו לסירות ויחתרו לחוף, שם יתקבלו כמו אז על-ידי תושבי הארץ, שחקנים וקהל, שיקבלו אותם בשירים ובריקודים. מתוכננים ריקוד פלאש מוב המוני, פיסול ספינות בחול ועוד פעילויות לכל המשפחה. חוף גורדון, ת"א, 27.8, 16:00. פרטים: haapala2018.co.il