ג'ול לבג"ץ: "מ' הבריאות פועל במחשכים ומחזק חברות טבק"

יצרנית סיגריית הג'ול ששיווקה נאסר בארץ, מפנה אצבע מאשימה לעבר ראש הממשלה, סגן שר הבריאות ומשרד הבריאות • החברה טוענת כי הם מפקירים את הציבור למוצרים מסרטנים מתוצרת חברות הטבק

סיגריות ג'ול  / צילום: רויטרס
סיגריות ג'ול / צילום: רויטרס

עוד לא יבשה הדיו על חתימתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בכובעו כשר הבריאות, על הצו האוסר על שיווק סיגריית הג'ול (JUUL) האלקטרונית בישראל, וכבר מגיעה תגובת הנגד של החברה: הבוקר (ה') הגישה החברה לבג"ץ עתירה נגד ההחלטה לאסור את יבואו ושיווקו של המוצר ג'ול בישראל, שבמסגרתה מעלה החברה שורה של טענות חמורות באשר למניעים העומדים מאחורי החלטת משרד הבריאות. "לא ניתן לקבל התנהלות של רגולטור אשר פועל במחשכים, על פי אג׳נדות נסתרות, תוך חיזוק מעמדן של חברות הטבק, (וזאת) על פני החלופה, אשר נועדה לחסוך ממיליוני צרכני טבק בוער ומזיק את ההשפעות המסרטנות הכרוכות בצריכת טבק", נטען בעתירה.

חתימתו של רה"מ על הצו האוסר את שיווק סיגריית הג'ול בישראל ניתנה לבקשת סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, ולפי המלצת הדרג המקצועי במשרד. זאת, לאחר שנמצא על-ידם, לטענתם, כי המוצר המכיל ניקוטין בריכוז העולה על 20 מיליגרם למיליליטר, מהווה "סכנה חמורה לבריאות הציבור".

נציגות החברה בישראל לא מקבלת את הקביעה האמורה, ובמסגרת בקשתה מבג"ץ לביטול הצו, ובקשה להוצאת צו ביניים שיימנע את יישום הצו עד להכרעה בעתירה - טוענת החברה להתנהלות לא סבירה של משרד הבריאות בהליך שקדם להוצאת הצו ולמניעים פסולים בעת קבלת ההחלטה. "הצו חוטא למטרות משרד הבריאות - לשפר את בריאותם של אזרחי ישראל - ובכך מעודד שימוש בסיגריה בוערת הידועה כגורם למוות בעולם ובישראל", נטען.

רמיסת זכויות יסוד

במסגרת העתירה טוענות העותרות - חברת ההיי-טק "JUUL LABS AND PRODUCTS" הממוקמת בסן-פרנסיסקו והחברה-הבת שלה בישראל "JUUL LABS INC" - כי מדובר בצו פסול בכל קנה מידה מינהלי וכי הוא מכוון באופן סלקטיבי לחברות בקבוצת ג'ול ולמוצר שלהן ולו בלבד, אשר למעשה מותיר את הדלת פתוחה לרווחה למתחרות, למכור מוצרים דומים לאלה שלהן ולהמשיך לעשות ככל העולה על רוחן".

בעתירה, התוקפת את התנהלות משרד הבריאות, את רה"מ ושר הבריאות נתניהו, ואת סגנו ליצמן, נטען, כי מדובר ב"עתירה שנולדה ממסע רדיפה חסר מעצורים, ראשון מסוגו, שבו הרשות לא בוחלת בשום אמצעי וברגל גסה דורסת זכויות בסיסיות של החברות העותרות, לרבות זכויות יסוד".  לדברי ג'ול - באמצעות משרד עוה"ד איתן האזרחי - הצו האוסר את יבוא ושיווק המוצר שלה מהווה פגיעה לא מידתית וחמורה בחופש העיסוק ובזכויות קנייניות.

העותרות מכנות את ההליך שעברו "מסכת עינויים" בהתייחסם להליכים המינהליים שננקטו בטרם הוצאת הצו האוסר את שיווק המוצר, ובין היתר הליך השימוע, שנגוע לטענתן "בכל פגם אפשרי". לטענת העותרות, הצו מעולם לא הועבר להן, אלא נודע להן על הוצאתו בעקבות פרסום בחדשות 2; הליך השימוע לא נעשה מיוזמתם של שר הבריאות וסגנו (אף שזו חובתם) אלא רק לאחר שקיבלו הנחיה מפורשת מהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה; הליך השימוע נעשה לאחר שהדעה בעניין המוצר גובשה וגורלו נחרץ, וכן תוך שהנציגים שיושבים בשימוע כבר התבטאו בחריפות ובתקיפות נגד המוצר חמישה חודשים לפני השימוע.

עוד נטען, כי פרוטוקול השימוע "בושל". בהקשר זה מתייחסים בחברה לחבר הוועדה, גבע הספיל, בכיר במחלקה לחינוך במשרד הבריאות, שהיה בין עורכי השימוע. לדברי העותרות, עוד לפני השימוע השווה הספיל בעמוד הפייסבוק שלו בין החברה לבין "סוחרי סמים חוקיים (ניקוטין)". 

עיוות חוקי, בריאותי ומוסרי

סיגריית ג'ול היא סיגריה אלקטרונית המכילה ניקוטין ללא חומרי טבק נוספים. חברות המשווקות סיגריות אלקטרוניות המכילות ניקוטין, מציגות אותן כמוצר שנועד להוות תחליף סיגריה עבור מעשנים, שהסיכון בצריכתו נמוך משמעותית מאשר בצריכת סיגריה קלאסית, שבה הניקוטין בוער, והיא גם מכילה חומרים נוספים הנמצאים בעלי הטבק המסוכנים אף יותר מניקוטין.

ההסכמה בעולם הרפואי היא שהסיגריות האלקטרוניות כנראה עדיפות על צריכה של סיגריות קלאסיות, אבל בריאות הן לא - הניקוטין עצמו ממכר ובעל תופעות לוואי, ולא מספיק ידוע על השפעות החומרים הנוספים המוספים לתרכובת הניקוטין כדי שאפשר יהיה לאייד אותה. מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) אישר את שיווק המוצר של ג'ול בארה"ב ואף קבע כי ניקוטין אינו מסרטן, אלא התגובה הכימית הנוצרת כתוצאה מעישון הטבק. המוצר גם משווק באירופה וזוכה לתמיכה ואהדה של ארגוני בריאות באנגליה, בסקוטלנד ועוד.

העותרות טוענות בעתירה כי לא ניתן לקבל התנהלות של רגולטור, שמתעלם כליל מעמדת ה-FDA, שהתיר את השימוש במוצריהן. עמדת ה-FDA, נטען, היא לאפשר למוצרים חלופיים לסיגריות להיכנס לשוק מתוך הבנה שאלו בהחלט יכולים להוות פתרון חלופי שימזער את כמות המעשנים והסכנות הנלוות לכך. בהקשר זה נטען כי "הותרת הצו על כנו משמעותו בעייתית וקשה: למנוע ממעשנים רבים את החלופה המזיקה משמעותית פחות ושאינה כרוכה בשאיפת טבק בוער ומסרטן, הכול בעת שסיגריות ממשיכות להימכר ללא הפרעה וסוגים שונים של סיגריות ממשיכים לחדור לשוק הישראלי. מערכת הבריאות ומערכת המשפט הישראלית אינה יכולה לשאת עיוות חוקי, בריאותי ומוסרי כגון זה שיוצר הצו".

חקיקה פרסונלית וסלקטיבית

העותרות טוענות גם נגד "הניסיון לבצע מעין חקיקה פרסונלית ונגד "האכיפה הסלקטיבית", המכוונת לטענתם אל המוצר של החברה בלבד. כך לדוגמה, החברה מדגישה בעתירה, כי בשנים האחרונות אישר המשרד לשווק שורת מוצרים המכילים חומרים מסרטנים, או מזיקים או פשוט לא-מבוקרים, ששיכיים לחברות הטבק, בהם סיגריה אלקטרונית ("סולריס") מבית פיליפ מוריס המכילה למעלה מ-20 מ"ג טבק; שני מוצרי עישון טבק של המותג PAL MAL; ורשימה ארוכה של מוצרי איוד ניקוטין.

לעתירה צורפו חוות הדעת הרפואיות של מנהל בית החולים מעייני הישועה, פרופ' מוטי רביד, ושל הקרדיולוג והמומחה לרפואה פנימית, פרופ' יהודה אדלר, שלפיהן השימוש במכשירי איוד, דוגמת ג'ול, אינו חושף את המשתמש לחומרים המסרטנים המצויים בעשן הסיגריות והאחראים לרוב הנזקים הנגרמים מעישון טבק; וכי אין כל עדות מחקרית לכך שמוצרי האיוד עשויים לשמש "מקפצה" לעישון סיגריות.

עוד נטען בעתירה, כי המהלך לחסימת ג'ול היה מהלך תקשורתי מתוזמר, שבו הרגולטור מנסה באופן עקבי לשנות את דעת הקהל (לרבות באמצעות הפצת מידע שגוי ומטעה). זאת, לצורך הדרת המוצר של העותרות.