טנק-אלגנט: נוכחות על הכביש שממנה לא ניתן להתעלם

גרסת הטורבו-דיזל של ריינג'-רובר לוקה בתמחור שאפתני, אך שומרת על יכולות כביש מרשימות ופוטנציאל עבירות מקצועי בשטח

בתחילת חודש יולי פרסם מנכ"ל קבוצת יגואר-לנדרובר (JLR), ראלף ספת', הודעה בתקשורת הבריטית. ספת' מוכר כאיש שמרבה לחייך ולהתלוצץ עם המדיה. אבל לא הפעם. "עסקת ברקזיט רעה של בריטניה מול אירופה תעלה לקבוצה למעלה מ-1.2 מיליארד ליש"ט ברווחים שנתיים. כתוצאה נצטרך לשנות דרסטית את פרופיל ההשקעה שלנו ולשקול מחדש השקעה מתוכננת של 80 מיליארד ליש"ט בבריטניה בחמש השנים הבאות".

לא מעט הצהרות כאלה נשמעות לאחרונה בתעשיית הרכב הבריטית ככל שמתקרב מועד ה"דיל" בין האיחוד האירופי לבריטניה, במיוחד לאור העובדה שכמעט 40% מחלפי הרכב זורמים לבריטניה מכל רחבי אירופה ועיכובם במכס יהיה קטסטרופה.

אבל המקרה של JLR, יצרנית הרכב הגדולה בבריטניה, שכשליש מתוצרתה מיועד ליצוא (85% במותג ריינג'-רובר), בעייתי במיוחד. בניגוד לרוב יצרני הרכב במדינה, שיש להם בסיסי ייצור חלופיים בכל רחבי העולם, עיקר פעילות הייצור של JLR הוא בבריטניה עצמה.

עד שיתפזרו ערפילי האי-ודאות סביב עתיד הברקזיט, ממשיכה לנדרובר לרענן במרץ את היצע הדגמים שלה והשנה הגיע תורו של הריינג'-רובר "ספורט" הגדול. החידוש המרכזי בסדרה הוא דגם היברידי-נטען, ראשון מסוגו במותג, שאמור להיות להיט מכירות מקומי בזכות הטבת מס. הדגם הזה עדיין לא הגיע אלינו ובינתיים התייצבה למבחן גרסת הטורבו דיזל V6.

ריינג'-רובר "ספורט"
 ריינג'-רובר "ספורט"

חיצונית, השינויים במודל 2018 קלים יחסית. החרטום עודכן עם מערך צר ומתוחכם של פנסי LED ממוחשבים, שמייצרים תאורה "מעוצבת" ונראית למרחוק. גם הפנסים האחוריים הוחלפו ביחידות מתוחכמות, הספוילר האחורי ספורטיבי יותר ויש גלגלים חדשים. אבל בשורה התחתונה זה עדיין כלי מאסיבי ורבוע, שתופס שטח אספלט רציני עם אורך של כ-4.9 מ' ורוחב של יותר מ-2 מ' ולא מנסה להיות נחמד. אפילו בצבעי לבן-שחור מתונים יחסית, כמו ברכב ההדגמה שלנו, המסר המשודר לנהגים ולהולכי רגל בסביבה הוא "תחשבו פעמיים".

במצב המתלים הרגיל, רצפת תא הנוסעים ממוקמת בגובה שעשוי לאתגר ילדים ונוסעים נמוכי קומה. הנמכת מתלי האוויר משפרת את קלות הכניסה והיציאה לתא אם כי עדיין נדרשת אתלטיות. הבונוס הוא תצפית על הכביש ממעוף הציפור - או לפחות ממעוף המשאית - מעל גגות הפרייבטים ורכבי ה-SUV שמסביב. המראה מלמעלה דרך משטחי זכוכית ענקיים הוא כמו ממרפסת פנטהאוז.

ב"ספורט" קיימת אופציה לשבעה מקומות אבל בתצורת חמישה מקומות בלבד, כמו ברכב ההדגמה שלנו, הנוסעים נהנים משטח נדל"ן רציני עם שפע מרחב לחמישה מבוגרים חובבי פחמימות ותא מטען שיכול לבלוע 780 ליטר במצבו התקני.

כפי שניתן לצפות ממותג עילי, הכל בנוי היטב, מבודד אבסולוטית מרעשי החוץ והפנים ועטוף בחומרים איכותיים עם דונמים של עור בריטי תפור ונאה, מתכת קרירה ומשטחי פלסטיק רכים. רמת האבזור התקני מכובדת, אבל העיגול המצפצף של מובילאיי על הדשבורד לא נראה במקום ברכב כה יקר.

כמו בדגמי הדור האחרון של יגואר, עמדת הפיקוד החדשה מבוססת כולה על צגים דיגיטליים. יש שני מסכי מגע גדולים מעל הקונסול המרכזי, שמסונכרנים ביניהם, ובנוסף מסך רב-תכליתי ברזולוציה גבוהה על תקן לוח שעונים, שאת התצוגה שלו ניתן להתאים להעדפות הנהג. השמרנים יכולים לבחור בעיצוב "כאילו" אנלוגי ומסורתי.

מערך הצגים והתפריטים עשיר ורווי בגרפיקה, אבל ניכר שהושקעה מחשבה רבה כדי להפוך את ההתמצאות של נוסעים שלא גדלו בעידן ה-IT לקלה יותר. גם הנדסת האנוש הבסיסית ידידותית ונוחה לנהיגה ממושכת ומערכת המיזוג יעילה מאוד בקיץ הישראלי. שמחנו גם לגלות שהחברה אימצה ידית הילוכים נורמלית במקום הפטנט הרוטורי.

באירופה, ובבריטניה בפרט, מתנהל כיום סוג של ציד מכשפות סביב מנועי הדיזל אבל ה-V6 טורבו-דיזל בנפח 3 ליטר של רכב המבחן שלנו הזכיר לנו שנתגעגע לאופי הייחודי של הטכנולוגיה הזו. זהו מנוע ותיק למדי, שעבר מודרניזציה אלקטרונית מקיפה ומייצר כעת 258 כ"ס ו-60 קג"מ. ההספק מתון במונחים של הפלח, אבל המומנט האדיר זמין בכל לחיצה קלה והודף את הכלי בעליות ובמישור בקצב מרשים מאוד. גם תאוצה מאפס ל-100 ב-7.5 שניות לא נשמעת מרשימה על הנייר, אבל עם גובה כה נכבד מעל הכביש ומאסה של 2.13 טון, התחושה היא כמו בתוך טנק מרכבה שמאיץ על רמפה. הצליל בעת האצה נשמע סמכותי וגברי לא פחות.

את תהילתם רכשו הכלים הגדולים של ריינג'-רובר בזכות מערכת מתלי האוויר הממוחשבת שלהם, שרתומה להנעה כפולה ומאחוריה עשרות שנות ניסיון כדי לשלב בין נוחות נסיעה "ניהולית" ליכולות עבירות רציניות בשטח. על הכביש זה בהחלט כלי נעים לנהיגה נמרצת - בהתחשב בגודלו - עם לא מעט היזון חוזר מההגה ושמירה על מרכב מאוזן בפניות, עם מינימום נטיית צד. באופן מפתיע, גם במצב הנוחות נוחות הנסיעה אינה רכה ומרחפת והכיול נוקשה יותר לעומת הריינג'-רובר "ווג".

מרווח הגחון מרשים וניתן להגדיל אותו משמעותית בסיוע מתלי האוויר, לצורך צליחת אתגרי עבירות טכניים. יש גם תכנות מובנה למצבי שטח שונים ומאתגרים אבל נראה לנו שאפילו האנשים בריינג'-רובר מתקשים להאמין שמישהו יגרוס את הסופר- SUV המפואר בשטח טכני. לראיה, תחתית מפתני הדלתות מוקפת בעיטורים של פלסטיק "פיאנו" שחור ומבריק שרגיש לשריטות ואילו הפגושים עטויים במשטחי קישוט אפורים מרהיבים לעין שרגישים מאד לאיתני הטבע. כך או כך, הפוטנציאל של מכונת שטח בלתי ניתנת לעצירה תמיד קיים.

המחיר של ריינג' ספורט TDV6 מתחיל באזור 760 אלף שקל וממריא עד למעלה מ-830 אלף בהתאם לרמת הגימור. ברף המחיר הזה ממתינה לו תחרות קשה לא רק מרוב דגמי העילית אלא גם מהאח הספורטיבי VELAR, שאינו קטן בהרבה ועולה כמעט 100 אלף שקל פחות בדגם דיזל חזק יותר (300 כ"ס ו-72 קג"מ). כך או כך, למרות כל היכולות הברוכות שלו, תכליתו העיקרית של הריינג' ספורט היא להצהיר הצהרה מאוד ספציפית לנהגים ולצופים בסביבה, ואין הרבה דגמים, שממלאים את התכלית הזו כה טוב. 

חלק מהמתחרים

ב.מ.וו X5 M50D

818 אלף שקל הוא המחיר של גרסת M50D של ב.מ.וו X5 . לאולטרה-דיזל ספורט יש מנוע 3 ליטר שמייצר 381 כ"ס ו-75 קג"מ וכיול ספורטיבי. הדור החדש של הכלי, שיגיע אלינו בקרוב, יצויד בגרסת 400 כ"ס של אותו מנוע דיזל, יהיה גדול, מרווח ו"דיגיטלי" יותר ויציע לראשונה גם יכולות שטח מקצועיות עם מתלים מתרוממים

אאודי SQ7

ב-845 אלף שקל, גרסת העל של אאודי Q7 מצוידת בטורבו-דיזל עם שמונה צילינדרים, נפח של 4 ליטר, הספק של 435 כ"ס ומומנט סהרורי של 91 קג"מ. למרות משקל עצמי של 2.33 טון, הרכב יכול להאיץ מאפס ל-100 ב-4.9 שניות. יש מתלי אוויר כסטנדרט ותא הנוסעים, לשבעה, עמוס בטכנולוגיות עדכניות עם ניהוג סמי-אוטונומי

מרצדס GLS

ה-GLS החדש נמתח לאורך יותר משלושה ורבע מטרים ויכול לאכלס שבעה נוסעים בנוחות של מיניוואן. גרסת הטורבו-דיזל, שעולה 690 אלף שקל, מצוידת במנוע V6 בנפח 3 ליטר עם 258 כ"ס ו-62 קג"מ. מתלי אוויר הם סטנדרט, אך מי שרוצה יכולות שטח מקצועיות יכול להזמין חבילת שטח שכוללת נעילת דיפרנציאלים ומרווח גחון של יותר מ-30 ס"מ