תנודות במצב הרוח של המשקיעים

ישראל מתמהמהת ועלולה להפסיד את מקומה בתחום המתפתח של הקנאביס

שדה קנאביס./צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב \
שדה קנאביס./צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב \

זה לא ממש מפתיע שלמדד העוקב אחר מניות החברות המובילות בעולם בתחום הקנאביס ישנן תנודות חריפות במצב הרוח. וזה לא בגלל החומר הפעיל אלא, בעיקר מאחר שהתחום נמצא בחיתוליו. החברות מתומחרות ביתר בהתייחס לפוטנציאל בטווח הקצר ובחסר בהתייחס לפוטנציאל בטווח הארוך. כל התפתחות וכל פרסום מסיטים את שיווי המשקל בין המשקיעים לטווח הקצר והארוך ומזיזים את השוק. המשקיעים בתחום צריכים לדעת שזהו תחום שיש בו הרבה סיכוי, אבל גם סיכון לא מבוטל. משקיעים חכמים יתמקדו בחברות הפועלות במדינות שבהן התחום חוקי ושמהן ניתן להרחיב ולפתח את הפעילות ככל שהלגליזציה מתרחבת.

להלן ריכוז של חלק מהתופעות שגרמו לתנודות בשוק בחודשים האחרונים. נתחיל בשליליות שבהן.

המעמד החוקי. מאחר שהשוק והרגולציה אינם אחידים, נוצרת אי ודאות שגורמת לכך שדווקא האזורים החוקיים מהווים מגנט ומאפשרים לגורמים מחוץ לחוק לקנות מוצרים באופן חוקי ולמכור אותם היכן שאסור, תמורת רווח נאה ופרסום שלילי למוצר.

אלכוהול, סיגריות וקנאביס. הוא האם ניתן להתייחס לקנאביס כמו שאנו מתייחסים לסיגריות ולאלכוהול? התשובה לכך אינה פשוטה והדבר המייצר לחץ שלילי על המדדים בתחום. קנאביס מורכב יותר לאישור מאלכוהול וסיגריות, עקב השונות הרבה בחומרים הפעילים המצויים בצמח. בניגוד לאלכוהול וסיגריות, בהם קל יחסית לשלוט בתכולה ויש בהם חומר פעיל אחד, שצריך לתת מידע על ריכוזו והשפעתו, בקנאביס זה מסובך. קנאביס יש למעלה ממאה קאנבינואידים, יש מאות זנים הנבדלים באיזונים שונים של המרכיבים השונים. יש מאות מוצרים שמכילים את המוצרים הפעילים במינונים שונים. לאור אלו, קשה מאוד לייצר רגולציה ברורה וגורפת.

בנוסף, ישנן גם תופעות חיוביות בתחום הקנאביס. 

חנות קנאביס בקנדה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 חנות קנאביס בקנדה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

שינוי תודעתי. השינוי ביחס לקנאביס החל לפני כמה שנים. צריכת קנאביס והשיח על הקנאביס עברו מתחום "מוקצה", מחוץ לחוק, לתחום לגיטימי - הן לשימוש פנאי וודאי על רקע אישור רכיבי קנאביס כחלק מהתוויות רפואיות עבור מחלות שנמצא מזה מספר שנים במרבית מדינות המערב.

המקרה הקנדי. הפוטנציאל הגדול ביותר בטווח הקרוב הוא התפתחות המכירות בקנדה. החוק המאשר לגליזציה אושר ונמצא בשלבי התקנת התקנות שיסדירו את התנהלות השוק. תחילת המכירות צפויה בספטמבר ובינתיים החברות כבר נערכות הן מבחינת הכנת תשתית הייצור והן מבחינת השיווק. בהיבט הזה בלטה הקיץ Aurora Cannabis, שערכה מבצע ענק להגרלת כרטיסים להופעות במהלך הקיץ, תמורת הצטרפות לרשימת הדיוור של החברה. כך החברה נערכת ליום שהחקיקה תושלם והמרוץ להגדלת המכירות יחל.

האינדיקציה הכי מעניינת בנוגע למה שצפוי בקנדה, מגיעה ממדינת קולורדו. קולרדו אמנם הרבה יותר קטנה, כ-5.6 מליון תושבים לעומת למעלה מ-30 מיליון בקנדה, אבל בקולרדו הקנאביס אושר בחוק לשימוש כללי כבר ב-2014. ב-2017, המכירות של קאנביס לשימוש פנאי הסתכמו בכ-1.1 מיליארד דולר, קצת יותר מפי 3 ביחס לשלוש השנים שעברו מאז שהשוק הוסדר. על-פי הפרסום, יש בקולרדו 533 חנויות לממכר קנאביס, בערך כמספר סניפי סטארבקס ומקדונלד'ס יחדיו, וזאת כשמותר לתושבים לגדל עד 12 צמחים בביתם לתצרוכת עצמית. גם בקליפורניה יש התפתחויות חיוביות, לאחר שקנאביס לשימוש פנאי הפך לחוקי החל מינואר 2018.

הסיפור של פואבלו, קולרדו, מתמצת חלק חשוב מהסיפור - עיירת פריפריה מנומנמת, שבעבר אוכלסה על ידי פועלי תעשיית המתכת עד שזו דעכה. חיים שם כ-110 אלף תושבים, קצת יותר גדולה מחדרה, ובזכות הקנאביס היא קמה לתחייה. הלגליזציה אפשרה פיתוח של כ-200 חוות גידול, מתקני הפקה וייצור של שלל מוצרי המשך, חנויות מתמחות, תיירות מתמחה וכו'.

ובישראל אישור היצוא עדיין מעוכב על-ידי השר המשרד לביטחון פנים, גלעד ארדן, שוועדה במשרדו עדיין צריכה להגיש את המצלוצתיה בעניין ייצוא קנאביס.

צריך לזכור שהעולם לא מחכה לישראל. תעשייה חקלאית בסיסית, שיכולה לתמוך דווקא בפעילות כלכלית בפריפריה של ישראל, הולכת ומתפתחת בעולם וההזדמנויות שעדיין פתוחות בפנינו נחטפות על-ידי חוות גידול ומתקני ייצור, שמוקמים בכל מקום שבו יש רגולטור חרוץ ודינמי. לא חסרות חברות ויזמים היודעים לנצל את ההזדמנות הגלומה בשוק בהתהוות.

■ הכותבת היא יו"רית IBI ניהול תיקים