הטוענים לכתר - התוכניות של המועמדים לראשות העיר ירושלים

הבחירות לרשויות המקומיות יתקיימו בעוד חודשיים • "גלובס" פנה אל המועמדים הלא מכהנים בערים הגדולות וביקש לשמוע על התוכניות שלהם בנושאי תכנון עירוני, בנייה ותחבורה • ירושלים

ירושלים / צילום: שאטרסטוק
ירושלים / צילום: שאטרסטוק

‎זאב אלקין
סיעת ירושלים תצליח

תוספת יחידות דיור גם בשטחים הפתוחים, התחדשות עירונית בקצב מואץ והסדרת מזרח העיר

גיל: 47

פעילות ציבורית: השר להגנת הסביבה, כשר לענייני ירושלים ומורשת מטעם הליכוד

הבעיות העיקריות של העיר:

"אין ספק שניר ברקת עשה מהפכה בירושלים ומגיע לו קרדיט גדול. מצד שני, בשנים האחרונות התחדדה מאוד הבעיה של מחירי הדיור, שלא מאפשרים למשפחות הצעירות לקנות דירה. שאר הנושאים, כמו תעסוקה, מקומות בילוי, המתח בין חרדים לחילונים - לא מתקרבים אפילו לדיור כסיבה לעזיבה.

"ירושלים נמצאת כרגע במחסור של 20,000 יח"ד מול הביקוש ורק כדי לענות על הריבוי הטבעי שלה, היא צריכה 100,000 יח"ד ב-20 השנים הקרובות".

הפתרונות שלך:

צריך התחדשות עירונית בהיקף של תוספת יח"ד של לפחות 40,000. כ-2,000 יח"ד נוספות בשנה בשנה כתוצאה מהתחדשות עירונית, כשהיום המספרים הרבה יותר נמוכים. זה אתגר גדול מאד לעיר.
"לא ניתן לענות על הצרכים של ירושלים בלי בנייה במערב העיר, על השטחים הפתוחים".
"במזרח ירושלים יש אתגרים תכנוניים גדולים מאוד. כרגע מה שקורה שם גורם לבנייה פראית, שמשתלטת על התשתיות התחבורתיות, על שטחים למבני ציבור עתידיים. היעדר הסדרת קרקעות מייצר קושי כלכלי עצום לכל המערכת הזאת, שפשוט לא יכולה להתפתח. הניסיון לדחות את הפתרון לימות המשיח פוגע מאוד במזרח ירושלים.

"במקביל, יש צורך בהסדרה תכנונית. ואין ספק שאי אפשר להתחיל אותו מאפס. צריך לקיים דיאלוג עם התושבים. יצטרכו לקבל דברים שלא היו מאשרים מלכתחילה, מצד שני, יכול להיות שאפשר להגיע להסכמות שתהיה הריסה במסגרת הסדרה כוללת".

זאב אלקין / צילום: איל יצהר
 זאב אלקין / צילום: איל יצהר

ח"כ רחל עזריה
סיעת ירושלמים

תחבורה ציבורית איכותית ויעילה, עוד בנייה חדשה ועוד התחדשות עירונית

גיל: 40

פעילות ציבורית: היתה חברת מועצת עיר מטעם סיעת "ירושלמים". מאז 2015 חברת כנסת מטעם סיעת "כולנו"

הבעיות העיקריות של העיר:

"לא נבנו מספיק דירות וזה גורם להגירה שלילית. שטח השיפוט שלנו הרבה יותר גדול ממנהטן, אנחנו כמו פריז, אבל מספר התושבים יותר קטן, והעיר מרגישה יותר צפופה מהערים הגדולות. חסר תכנון".

הפתרונות שלך:

"אני מאמינה בתחבורה ציבורית איכותית, יעילה וטובה. לא יכול להיות שלוקח עשור לבנות קו של הרכבת הקלה. צריך פינוי בינוי. כיום זה נעשה בצורה מאד בעייתית. המכפלות גבוהות, אין כמעט קרקעות משלימות, ואז הפרויקטים לא מקודמים בקצב כמו שצריך".

רחל עזריה / צילום: איל יצהר
 רחל עזריה / צילום: איל יצהר

משה ליאון

לפחות 5,000 יח"ד

גיל: 57

פעילות ציבורית: לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, חבר מועצת העיר ירושלים

הבעיות העיקריות של העיר:

"בעשר השנים האחרונות עזבו את העיר, מדי שנה, 10,000 איש. חלק גדול מהם הם זוגות צעירים שלא מצאו מקום מגורים בגלל המחיר הגבוה ומקום תעסוקה הולם. זה גרם להיחלשות כלכלית של כלל האוכלוסיה".

הפתרונות שלך:

"אני מתחייב לבנות לפחות 5,000 יח"ד בשנה. ע"י פינוי בינוי ופיתוח של אזורים ספציפיים. למשל, באזור התעשייה תלפיות. אני מדבר על בנייה גבוהה בשכונות הפריפריאליות: קטמונים, קרית מנחם, תלפיות. בכל מקום שתעבור רכבת קלה. אני מתכוון לבנות גם בנייה להשכרה לטווח ארוך. התנאי שלי הוא לבנות את זה תמיד עם התשתיות המתאימות, גם לכבישים וגם למוסדות ציבור.

"יש מחסור בבנייני משרדים, ואני מתחייב לבנות כמה שיותר בנייני משרדים. בלי קשר לפרויקט שער העיר.

"בחלק המזרחי של העיר צריך להסדיר את התשתיות, וגם תעשייה ומשרדים. יש עדיין שכונות במזרח העיר שאין בהם תשתית ביוב. זה סיפור מורכב כי חלק מצינורות הביוב עוברים מתחת לבנייה לא חוקית".

משה ליאון / צלם: יוסי כהן
 משה ליאון / צלם: יוסי כהן

יוסי חביליו
סיעת מצילים את ירושלים

הקפאת תוכניות בנייה, תחבורה ציבורית בשבתות

גיל: 59

פעילות ציבורית: עו"ד במקצועו, כיהן במשך שנים כיועץ המשפטי של עיריית ירושלים

הבעיות העיקריות של העיר:

"מחסור בדירות מגורים ומחירי דיור גבוהים, מחסור בשטחי תעסוקה, פקקים והיעדר מקומות חניה ותחבורה ציבורית לא טובה. וגם, העדר שטחים ירוקים".

הפתרונות שלך:

"אדאג לאישור תוכנית מתאר לירושלים דבר שמתעכב שנים רבות, אקפיא את תוכניות הבינוי הספציפיות ואדאג לתכנון כולל לרבות קידום תוכניות בינוי במזרח ירושלים דבר שיאפשר לתושבים שם לבנות כחוק.

"נוסף לכך: בנייה של דיור מוזל להשכרה בשטחים חומים של העירייה; שימור אופי השכונות בעיר ההיסטורית ולשימור מבנים; שמירת השטחים הפתוחים והגדלת הפארקים העירוניים במערב ובמזרח העיר; סלילת שבילי אופניים ותחנות להשכרת אופניים בכל ימות השבוע; הכנסת מפעיל נוסף לתחבורה ציבורית בנוסף לאגד, לתחבורה ציבורית חלקית של מוניות שרות ושאטלים גם בשבתות".

יוסי חביליו / צילום: ישראל כהן
 יוסי חביליו / צילום: ישראל כהן

עופר ברקוביץ'
סיעת התעוררות בירושלים

מרכז עיר תוסס, חללי עבודה משותפים, בתי קפה ציוריים ודיור מסובסד בשטחי ציבור

גיל: 35

פעילות ציבורית: יו"ר סיעת "התעוררות" הירושלמית. מזה 10 שנים שהוא חבר במועצת העיר ואף כיהן במשך תקופה כסגן ראש העיר

הבעיות העיקריות של העיר:

"בשונה מניר ברקת, אני מאמין שהיה צריך יותר עירוב שימושים ולהכניס מרכיבים של דיור גם בשער העיר וגם באזור התעשייה תלפיות, שם היה צריך להיות מרכז עיר שני. בעיני, בשכונות הקצה של ירושלים אין מספיק חיים אורבניים תוססים.

"חלק ממוסדות התרבות צריכים להיות גם בשכונות. לייצר את התשתית לאמנים וליוצרים גם בקרית יובל ואולי בארמון הנציב. מחירי הדיור בנחלאות גבוהים וצריך לפתח עוד אזורים תוססים. אולי צריך עוד תעסוקה, חללי wework בשכונות. לאנשים נמאס לעמוד בפקקים יום יום".

הפתרונות שלך:

"אני כבר עשר שנים בעירייה, אני מבין את תהליכי התכנון - אין בנייני משרדים מודרניים, הדברים מתממשים לאט. אני מביא איתי הבנה של איך מתפקדות ערים מודרניות: עירוב שימושים, איך נעים ללכת במרחב ציבורי. תשאל את המועמדים המבוגרים לראשות העיר, ובכלל לא בטוח שהם יודעים להגיד את המילים האלה.

"אני חושב שהביקושים בירושלים תמיד יהיו גבוהים ויהיה קשה להתמודד עם מצוקת הדיור. בעניין הזה אני עושה מהלכים כמו הפעלת המס על דירות רפאים, או מלחמה על השמשת נכסים נטושים. אני חושב שצריך לממש גם דיור להשכרה מסובסד בשטחים חומים (שטחי ציבור)".

עופר ברקוביץ' / צילום: איל יצהר
 עופר ברקוביץ' / צילום: איל יצהר