הסדר החוב לא צפוי להיפגע: אביו של נוחי דנקנר משלם לבנקים

כניסתו של דנקנר לכלא לא אמורה להשפיע על הסדר החוב שלו, שבמסגרתו עליו לשלם ל-6 בנקים כ-480 מיליון שקל • הסיבה לכך היא שמקור התשלומים לבנקים העיקרי הוא אביו האמיד, יצחק דנקנר • מקור נוסף הוא התמורה ממכירת 50% מהווילה של נוחי דנקנר בהרצליה, שנמכרה לאחרונה ב-47 מיליון שקל • עד כה פרע דנקנר מעל כ-75 מיליון שקל, והוא אמור לפרוע עוד 80 מיליון שקל תוך 3 שנים

יצחק דנקנר / צילום: סיון פרג'
יצחק דנקנר / צילום: סיון פרג'

כניסתו הצפויה של נוחי דנקנר לכלא לא אמורה להשפיע על מצב הסדר החוב שלו מול הבנקים. הסיבה לכך היא שעיקר מקור התשלומים לבנקים מגיע לאביו יצחק דנקנר.

היקף החובות הפרטיים של דנקנר ל-6 בנקים עמד על כ-480 מיליון שקל (מהם 150 מיליון שקל לבנק הפועלים, 120 מיליון שקל לבנק לאומי, 100 מיליון שקל לבנק דיסקונט וחוב של עשרות מיליוני שקלים למזרחי-טפחות, קרדיט סוויס ובנק אגוד).

מדובר בהלוואות של החברות הפרטיות גנדן וטומהוק, שדרכן שלט בעבר דנקנר בקונצרן אי.די.בי. סך החוב של שתי החברות לבנקים הוערך ביותר מ-800 מיליון שקל, אולם הסדר החוב כלל רק פחות מחצי מיליארד שקל, שכן זה גובה הערבות האישית של דנקנר לסך החוב.

ביוני 2016, לאחר שיחות שנמשכו כשנתיים חתם דנקנר על הסדר עם הבנקים. הבנקים העדיפו הסדר על פני הליך פשיטת רגל, גם אם בסופו של דבר יקבלו רק חלק קטן מהחוב, שכן באלטרנטיבה של הליכה לפשיטת רגל היו מצליחים להשיג פחות. הסיבה לכך היא שלדנקנר אין נכסים אישיים רבים, בעוד בהסדר החוב אביו נרתם ומזרים כספים.

במסגרת ההסדר נקבע כי על דנקנר להחזיר לבנקים כ-150 מיליון שקל תוך 5 שנים. מתוך סכום זה, דנקנר פרע לבנקים כ-75 מיליון שקל. בשנה הבאה הוא אמור לשלם 20 מיליון שקל ו-60 מיליון שקל בשנת 2021. כאמור, המקור להחזרים מגיע מאביו הנחשב אדם אמיד וכן ממכירת 50% מהווילה שלו בהרצליה, שנמכרה לפני 9 חודשים תמורת 47 מיליון שקל.

לדנקנר (וגם לבנקים) היה חשוב שהמילה הרשמית "מחיקה" לא תיכלל בהסדר החוב, ולכן נקבע כי בנוסף לכך דנקנר יעביר לבנקים גם כספים נוספים בהתאם להכנסותיו, עד שיפרע את מלוא ה-480 מיליון שקל. מן הסתם בתקופתו של דנקנר בכלא, ספק אם הוא יצליח לייצר הכנסות. יחד עם זאת, לפירעון חוב זה לא נקבע מועד או היקף מדויקים, ולכן גם אם לא יעביר לבנקים שום סכום בזמן תקופתו בכלא (מלבד הסכום הקשיח שאליו התחייב ושאותו אביו משלם), הדבר לא ייחשב להפרת ההסדר.

ישנה גם האפשרות התיאורטית שדנקנר ואביו יחליטו שמכיוון שדנקנר נמצא ממילא בכלא, אין צורך להמשיך בהסדר החוב, ועדיף מעבר להליך פשיטת רגל. אלא שלפי הערכות סיכוי נמוך שהדבר יקרה, ראשית מכיוון שעד כה כבר בוצע חלק גדול מההסדר. כמו כן, לדנקנר היה חשוב מאוד עד כה מבחינה תדמיתית שלא להיות מוכרז כפושט רגל.