ירדה מהפסים: ההוצאות גדלו והרכבת עברה להפסד תפעולי

רכבת ישראל רשמה הפסד תפעולי של כ-10 מיליון שקל ברבעון השני, לעומת רווח תפעולי של כ-24 מיליון שקל ברבעון המקביל • בשורה התחתונה, רשמה החברה הפסד של 9.2 מיליון שקל, לעומת רווח של 21.6 מיליון שקל

רכבת ישראל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
רכבת ישראל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

עליית שכר המינימום, לצד עליית מחירי הדלקים וגידול בהוצאות תפעול, העבירו את רכבת ישראל להפסד תפעולי ברבעון השני של השנה. זאת, אף שממוצע הנסיעות היומי עמד על כ-250 אלף - צמיחה של 4.5% לעומת הרבעון המקביל, כפי שעולה מהדוחות הכספיים שפרסמה החברה היום.

מתחת לרדאר: מה ניסו להסתיר החברות שחיכו לרגע האחרון עם פרסום הדוחות

הקפיצה בעלויות העבירה את הרכבת להפסד תפעולי של כ-10 מיליון שקל ברבעון השני, לעומת רווח תפעולי של כ-24 מיליון שקל ברבעון המקביל. בשורה התחתונה, רשמה החברה הפסד של 9.2 מיליון שקל, לעומת רווח של 21.6 מיליון שקל.

בשורה העליונה, דיווחה הרכבת על עלייה של 5.6% בהכנסות ברבעון השני ביחס לרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-634 מיליון שקל. במקביל, רשמה הרכבת גידול של 11% בעלות המכירות, העבודות והשירותים - שהגיעה לכ-602 מיליון שקל ברבעון. זאת, בעיקר עקב עלייה של 14 מיליון שקל בהוצאות השכר ברבעון זה לעומת הרבעון המקביל, בעקבות גידול במצבת העובדים ועדכון שכר המינימום.

ההוצאות על דלקים גדלו ב-19 מיליון שקל, על רקע עליית מחיר הדלק והנפט וגידול במספר הקווים והרכבות. עוד נרשם גידול של 10 מיליון שקל בהוצאות השמירה, בעקבות פתיחת תחנות ומבני אבטחה חדשים, וכתוצאה מגידול בפעילות החברה חלה עלייה של 14 מיליון שקל בהוצאות תפעול ואחזקה.

את המחצית הראשונה של השנה סיימה הרכבת עם עלייה של 3.3% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה, שהסתכמו בכ-1.25 מיליארד שקל. במחיצת נרשם הפסד תפעולי של כ-13 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של כ-45.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה, והפסד נקי של כ-20 מיליון שקל לעומת רווח של 45 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

בהנהלת הרכבת, שגייסה ב-2015 קרוב למיליארד שקל בהנפקת שתי סדרות אג"ח בבורסה, ציינו כי "החברה מיישמת תוכנית התייעלות לצמצום בהוצאות, בדגש לעלויות השכר. בין השאר, נמשכה ברבעון זה ההתייעלות בגיוסי כוח אדם, לצד קידום תוכנית הפרישה מוקדמת".