לאחר יותר מ-50 שנה: אלייד יצאה מגרעין השליטה באשטרום

חברת ההחזקות של יצחק סוארי מכרה את עיקר מניותיה בקבוצת הנדל"ן והתשתיות לידי משפחות המייסדים תמורת כ-200 מיליון שקל • בעקבות המכירה נותרה אלייד עם החזקה של כ-4.5% ממניות אשטרום, בשווי שוק נוכחי של קרוב ל-60 מיליון שקל

יצחק סוארי / צילום: תמר מצפי
יצחק סוארי / צילום: תמר מצפי

כארבע שנים לאחר הנפקתה של קבוצת הנדל"ן והתשתיות אשטרום בבורסת תל אביב, אחת מהשותפות המרכזיות בה, חברת ההחזקות אלייד, נפרדה הבוקר מעיקר החזקותיה בחברה ומגרעין השליטה בה.

אלייד מכרה כ-14.5% ממניות אשטרום לידי שותפיה בקבוצה, משפחות המייסדים, תמורת כ-200 מיליון שקל. משפחות המייסדים - גירון, נוסבאום, משורר, רובין וליפשיץ - החזיקו לפני העסקה בקרוב ל-60% מהמניות, באמצעות חברת יונדקו הפרטית.

העסקה, שנעשתה מחוץ לבורסה, בוצעה לפי מחיר מניה של 16.5 שקל - גבוה בכ-11% משווי המניה הבוקר, שעמד על קרוב ל-15 שקל, וזאת אחרי קפיצה של כ-5% שרשמה ביום חמישי על רקע פרסום דוחותיה הכספיים הרבעוניים. 

היום המשיכה מניית אשטרום קבוצה  לטפס, עם עליות שעמדו בשעות הצהריים על כ-3%, והשלימו לה טיפוס של יותר מ-30% בשנה האחרונה, וכעת משקפת המניה לחברה שווי המתקרב ל-1.3 מיליארד שקל.

גל העליות האחרון באשטרום מסכם לה תשואה של כ-50% מאז שהונפקו מניותיה בבורסה ביוני 2014, ועד לפרידתה של אלייד מעיקר החזקותיה ומהשותפות בגרעין השליטה בחברה, שלשותפות בה נכנסה עוד בשנת 1965. בתחילת הדרך החזיקה אלייד כ-50% ממניות אשטרום; ב-2007 היא ירדה לשיעור החזקה של 25%, בעקבות מכירת כמחצית המניות לשותפיה בחברה; ולאחר ההנפקה בבורסה דוללה לכ-19%.

קבוצת אלייד, בראשות היו"ר פרופ' יצחק סוארי, היא חברת החזקות הפועלת שנים רבות בענפי הנדל"ן, האלקטרוניקה, התשתיות והרכב. עם החזקותיה נמנות יבואנית רכבי פולקסווגן צ'מפיון מוטורס, והחברות UPS, ניופאן, מיניליין ועוד. 

אשטרום קפצה כ-30% בשנה האחרונה
 אשטרום קפצה כ-30% בשנה האחרונה

בעקבות המכירה נותרה אלייד עם החזקה של כ-4.5% ממניות אשטרום, בשווי שוק נוכחי של קרוב ל-60 מיליון שקל, והסכם בעלי המניות שעליו חתמה מול יונדקו לקראת הנפקתה של אשטרום בבורסה בוטל, כך ששיעור החזקות הציבור באשטרום יעלה לכ-27%, לעומת 22% כיום.

קבוצת אשטרום היא אחת מקבוצות הבנייה והנדל"ן הבולטות בישראל, והיא פועלת בתחומים של קבלנות בנייה ותשתיות בארץ ובחו"ל, זכיינות, תעשיות, נדל"ן למגורים, נדל"ן מניב ועוד.

רמי נוסבאום, יו"ר קבוצת אשטרום, ומבעלי השליטה בקבוצה: "לאחר שנים ארוכות של שותפות מוצלחת עם קבוצת אלייד, עמדה בפנינו הזדמנות עסקית לרכישת מרבית החזקותיה של אלייד בקבוצת אשטרום. אנו מאמינים בפוטנציאל הקיים בקבוצת אשטרום, שאותה אנו מנהלים זה עשרות שנים, ושמחים על הגדלת אחיזתנו בה. השותפות רבת השנים עם אלייד אינה מסתיימת, ואנו מצפים להרחיב את שיתוף הפעולה העסקי עם קבוצת אלייד".

החברה הבת אשטרום נכסים, הפועלת עבור קבוצת אשטרום בתחום הנדל"ן המניב, עדכנה הבוקר על ביקושים גבוהים שקיבלה בשלב המוסדי של הנפקת אג"ח שהיא מבצעת בימים אלה, שבמסגרתה הבטיחה סכום של כ-260 מיליון שקל, בריבית שנתית של 1.8%, צמוד למדד.

כאמור, מכירת המניות של אלייד נעשית ימים ספורים לאחר שקבוצת אשטרום סיכמה רבעון שני ומחצית ראשונה חיוביים לשנת 2018, עם עלייה ברווח, שמלבד השיפור בפעילות השוטפת נתמך במימוש נכסים ועליית שווי נכסים.

בסיכום רבעוני הציגה אשטרום רווח של 33 מיליון שקל ממכירת חברת אשלון מלונאות, שהחזיקה במחצית מהזכויות במלונות ריביירה אילת והולידיי אין ים המלח, והיקף שערוכי הנכסים שביצעה הוכפל והגיע ל-61 מיליון שקל. בשורה התחתונה, הרווח הנקי של אשטרום קפץ ב-110% ל-90 מיליון שקל, אחרי שההכנסות הרבעוניות עלו ב-14% ל-948 מיליון שקל.

בסיכום מחצית השנה הראשונה רווחי החברה טיפסו ב-66% ל-107 מיליון שקל, וההכנסות השתפרו ב-6% והגיעו ליותר מ-1.8 מיליארד שקל.

בשורה העליונה הציגה החברה צמיחה של 14% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, לרמה של כ-948 מיליון שקל. זאת לצד שיפור של 47% ברווח הגולמי, שהגיע לכ-179 מיליון שקל (19% מההכנסות).

ההכנסות במגזר קבלנות בנייה ותשתית בישראל רשמו ברבעון ירידה של 1.2% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו בכ-558 מיליון שקל. מנגד, ההכנסות במגזר תעשיות עלו ברבעון בכ-12% לרמה של כ-151.5 מיליון שקל. במגזר הזכיינות קפצו ההכנסות ברבעון לכ-29 מיליון שקל, לעומת כ-2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בפעילות היזמות למגורים בישראל (באמצעות אשדר, שאת מניותיה מחקה אשטרום מהמסחר בבורסה במארס) נרשמה ברבעון השני עלייה של 54% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, לכ-179 מיליון שקל. בפעילות קבלנות בנייה ותשתיות בחו"ל נרשמה ברבעון קפיצה של 156% בהכנסות, שהסתכמו בכ-82 מיליון שקל. במגזר נדל"ן מניב להשקעה (באמצעות אשטרום נכסים) גדלו ההכנסות ברבעון בכ-2.3% לכ-89.5 מיליון שקל.

צבר העבודות של הקבוצה עומד כיום על כ-8.4 מיליארד שקל, לעומת צבר בסך של כ-7.2 מיליארד שקל בסוף שנת 2017.