ממונת הקבילות בתאגיד על גאולה אבן: התבטאות לא הולמת

הערתה של גאולה אבן בהודעה על פטירתו של העיתונאי אורי אבנרי עוררה סערה • הממונה על קבילות הציבור בתאגיד השידור: "הערות פרשניות ודעתניות המובאות מפי מגישי המהדורות ראויות לתשומת-לב מוקפדת"

אורלי ממן, הממונה על קבילות הציבור בתאגיד השידור הציבורי, קבעה כי התבטאותה של גאולה אבן-סער בדיווח על מותו של אורי אבנרי ז"ל הייתה לא הולמת. 

כזכור, מיד לאחר פטירתו של אבנרי, אופן הדיווח של אבן-סער על כך עורר גל תגובות. אבן-סער, שדיווחה על מותו של אבנרי כהקדמה לכתבה שסקרה את פועלו, אמרה: "היום הספידו אותו רבים, החל מנשיא המדינה ראובן ריבלין, אבל גם מנהיג הלייבור ג'רמי קורביין וגם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שאין להם בעיה להספיד מחבלים בשגרה".

בהמשך לגל התגובות הגיבה אבן-סער בחשבון הטוויטר שלה וכתבה כי היא עומדת מאחורי הדברים, אך ציינה כי הפרשנויות כאילו מאחורי הדברים הייתה כוונה לפגוע באבנרי הן מופרכות לחלוטין.

בעקבות תלונה שהוגשה בנושא לממונה על קבילות הציבור בתאגיד, קבעה ממן כי ההתבטאות לא הולמת, וציינה כי ציון זהות מספידיו בדיווח המקדים יכול היה לספק לבדו את המידע המשתמע שאבן-סער ביקשה, אם ביקשה, להזכיר לגבי עמדותיו וזיהויו הפוליטי ו/או של נושאי ההספד. הוספת ההתבטאות כי מנהיג הלייבור ויו"ר הרשות הפלסטינית "מספידים גם מחבלים" הייתה צורמת וחריגה, גם כי האזכור לא נדרש או התחייב לעצם הדיווח, וגם כי המשתמע מהדיווח הביא לשלל פרשנויות או הסקות לוגיות מכתימות לגבי המנוח.

ממן מדגישה כי אין בקביעה זאת לבטל את הזכות של עיתונאי להביע דעה - פוליטית או אחרת: "הקוד האתי של התאגיד מתיר הבעת דעה, בהתקיים לגביה הכללים והעקרונות העיתונאים והאתיים המפורטים בו, ובכלל זה הבהרה כי מדובר בעמדה או דעה אישית, בדרך שהדבר יהיה מובן לצרכן תקשורת סביר".

ממן קיבלה את העמדה כי למהדורת החדשות המרכזית יש מעמד מיוחד, וכי הציפייה של הציבור ממנה לניטרליות בשידורה היא גבוהה יותר. "לכן מקובלת עליי העמדה כי הערות פרשניות ודעתניות המובאות מפי מגישי המהדורות ראויות לתשומת-לב מוקפדת בהיבטים של מינון אופי ורלוונטיות, לצד צורך בגילוי נאות בהיותן דעת המגיש/ה בלבד".