למה יותר ויותר מוצרים בוולמארט אוזלים מהמלאי?

ענקית הקמעונאות הגדולה בעולם שינתה את מערכת המסחר המקוון שלה כדי למנוע הזמנות שעלות המשלוח שלהן יקרה מדי • המשמעות: מוצרים שמאוחסנים במרחק גדול מדי - אינם זמינים לרכישה • הניסוי, שהחל בתחילת החודש, הוביל לירידה של במכירות של חלק מהחברות שמוכרות את מוצריהן ב-wallmart.com

וולמארט / צילום: רויטרס
וולמארט / צילום: רויטרס

וולמארט, ענקית הקמעונאות האמריקאית, החלה לדווח לקונים באינטרנט כי המלאי של חלק ממוצריה אזל, זאת לאחר ששינתה את מערכת המסחר המקוון שלה כדי למנוע הזמנות שעלות המשלוח שלהן יקרה מדי. המשמעות היא שבקבוק של חומר ניקוי או פחית מזון חתולים שמאוחסנים במרחק גדול מדי מכתובת המשלוח של הלקוח - לא יהיו זמינים לרכישה. בעבר הייתה וולמארט שולחת פריטים אלה ללא התחשבות במרחק או בעלות המשלוח.

ספקיות של וולמארט סיפרו כי המערכת החדשה, שהושקה בתחילת אוגוסט, הובילה לירידה במכירות של חלק מהחברות שמוכרות את מוצריהן ב-wallmart.com. לדבריהן, חלקן כלל לא קיבלו התראה על השינוי. "לדעתי, בטווח הארוך זו בהחלט הבחירה הנכונה - לבצע משלוחים רווחיים יותר", אמר בכיר בחברת מזון גדולה. עם זאת, "בטווח הקצר זה קצת כאוטי".

לדברי וולמארט, השינוי מתבצע במסגרת ניסוי שמטרתו לבדוק אם ענקית המסחר יכולה לספק בתוך יומיים ואף פחות מכך מספר גדול של מוצרים בהובלה קרקעית שנחשבת לאופציה זולה יותר מהובלה אווירית. כמו כן, החברה רוצה לצמצם את מה שהיא מכנה "משלוחים מפוצלים" - הזמנות מקוונות שמגיעות במספר רב של חבילות ממחסנים שונים, לדברי ראווי ג'ריוואלה, אחד מדוברי החברה. עם זאת, ג'ריוואלה סירב לספק פרטים בנוגע לעלויות המשלוח של וולמארט כיום. 

הניסוי כולל את המוצרים הנרכשים ביותר, כולל חומרי ניקוי ביתיים, מוצרי מכולת בני-קיימא, מזון לחיות מחמד ומוצרי קוסמטיקה. ג'ריוואלה אמר שהקונים לא יבחינו בגידול משמעותי במספר הפרטים שאינם במלאי, מכיוון ש-wallmart.com יציע מוצרים דומים ממחסנים קרובים. 

הקמעונאית הגדולה בעולם - וולמארט במספרים
 הקמעונאית הגדולה בעולם - וולמארט במספרים

 

מחירים נמוכים יותר בחנויות הפיזיות 

הטכנולוגיה של המערכת החדשה דומה לזו של Jet.com, חברת הסטארט-אפ הקמעונאית שוולמארט רכשה לפני שנתיים. לג'ט.קום טכנולוגיית תמחור שמציעה הנחות בהתאם לגודל ההזמנה - כך שככל שקונים מוסיפים יותר פריטים לעגלה כך הם חוסכים יותר. זמן קצר לאחר שמארק לור, מייסד Jet.com, מונה לראש פעילות המסחר המקוון של וולמארט בארה"ב, הוא השיק שירות משלוחים חינמיים תוך יומיים לפריטים ששוויים עולה על 35 דולר - הבטחה שלדברי בכירים לשעבר בחברה התגלתה כבעלת עלות יקרה. 

אמזון.קום, המתחרה הגדולה של וולמארט.קום, מציעה משלוח חינם על הזמנות בשווי של 25 דולר ומעלה, אך המשלוח עלול לקחת יותר מיומיים. החברה גובה 119 דולר בשנה כדמי מנוי לשירות "אמזון פריים" שמציע משלוחים לא מוגבלים תוך יומיים, ושאליו רשומים מעל למאה מיליון מנויים. 

וולמארט כבר ניסתה כמה שיטות חדשות ב-12 החודשים האחרונים במטרה להגביר את רווחיות פעילותה המקוונת הצומחת, זאת בעקבות לחץ מצד המשקיעים להציג להם תשואה על מיליארדי הדולרים שהשקיעה החברה בהרחבת הפעילות המקוונת. כך למשל, היא ביקשה מספקיות להציע למכירה חבילות מוצרים ופריטים יקרים יותר כדי לקזז את עלות המשלוח; שינתה את אתר האינטרנט שלה כדי למשוך מותגים יוקרתיים יותר ולעודד את הקונים לחפש מוצרים באתר; ואף העלתה את המחירים המקוונים והחלה להציג מחיר נמוך יותר בחנות לכל פריט, אך נסוגה במהירות מהשיטה הזו בשל בלבול שנוצר בקרב הלקוחות. חלק מהמחירים המקוונים עדיין גבוהים מהמחירים בחנויות.

לעת עתה משתמשת וולמארט ברווחי חנויותיה הפיזיות כדי להצמיח את הפעילות המקוונת,  לדברי סמנכ"ל הכספים, ברט ביגס, לרגל פרסום הדוחות לרבעון השני לפני כשבועיים. לדברי ביגס, החברה צופה כי הפסדי הפעילות המקוונת בשנה הנוכחית יהיו גבוהים יותר מאשר בשנה שעברה.