המרוץ לירושלים: אלקין גייס ערבויות בהיקף 3.5 מיליון ש'

בין הערבים של זאב אלקין היו יורי זלבנסקי, מבעלי חברת הטכנולוגיה OCSiAl • רחל עזריה דיווחה כי גייסה ערבויות בהיקף 520 אלף שקל

זאב אלקין / צילום: יונתן בלום
זאב אלקין / צילום: יונתן בלום

סכום הערבויות שגייס המועמד לראשות ירושלים השר זאב אלקין, עלה ל-3.5 מליון שקל. המועמדת לראשות העיר ח״כ רחל עזריה דיווחה עד היום על 520 אלף שקל ערבויות שקיבלה, מתוכן 220 אלף שקל ערבויות מבני משפחתה. שאר המועמדים לראשות עירית ירושלים, משה ליאון, עופר ברקוביץ ויוסף דייטש לא דיווחו עד עתה על הסדרי הערבויות שלהם, אלא רק על גיוס תרומות קטנות בסך עשרות אלפי שקלים וזאת על אף שהקמפיין לראשות העיר מתנהל מזה חודשים ארוכים ואין זה סביר שעשרות אלפי שקלים מאפשרים להוציא סכומי הוצאות גבוהים במיוחד.

הערבים שחתמו לאלקין עד כה הם: משה שווץ, מן הישוב בית מאיר אשר חתם לאלקין על ערבות בסך 2 מיליון שקל; היזם ואיש הננו-טכנולוגיה יורי זלבנסקי, תושב קיסריה, אשר חתם לאלקין על ערבות בסך מליון שקל. זלבנסקי הוא אחד מבעליה של חברה בתחום הננו-טכנולוגיה, הנקראת OCSiAl ותחום פעילותה הוא בייצור ומכירה של ננ-צינורית פחמן (carbon nanotube). החברה המעסיקה מאות עובדים ברחבי העולם ובישראל. משפחתו חיה בישראל והוא היה מבין תורמיו הוותיקים של אלקין, גם במערכות בחירות פנים-ליכודיות. חותם ערבות נוסף הוא תושב ירושלים בשם לב קגנו, בעלים של חברות מדיה והפקות בשפה הרוסית העושה עסקים ברוסיה, אך חי בירושלים. הוא חתם לאלקין על ערבות בסך חצי מליון שקל.

אל חותמי הערבויות הללו צפויים להצטרף עוד אנשים שחתמו ערבות לאלקין, עד לגובה של כ-6 מליוני שקל  (סך הכל), אשר ידווחו באתר מבקר המדינה.

לפי החוק, מועמדים אשר נוטלים הלוואות למטרות בחירות באמצעות ערבויות בנקאיות מחוייבים לדווח על כך לאתר מבקר המדינה באופן מידי.

נושא הערבויות הוסדר לראשונה במערכת הבחירות של שנת 2013, כאשר מפלגת יש עתיד נשענה על ערבויות של אנשי עסקים וזאת במקום להישען על תרומות המוגבלות בסכומים של 2,300 שקל (בבחירות כלליות) ו-5,000 שקל בבחירות לרשויות המקומיות. הערבות מאפשרת למועמדים לנהל את קמפיין הבחירות ולהוציא את סכומי הכסף הרבה לפני שהמדינה מאפשרת ליטול מקדמות מימון בחירות וכמובן לפני שהמערכה מסתיימת וזאת כיוון שמימון הסיעות המלא משולם למשתתפים רק בתום המערכה.

בתום מערכת הבחירות, אם וכאשר מועמדים פוטנציאלים לא מחזירים לבנקים את חובות הקמפיין וכתוצאה מכך נערך הבנק לבצע חילוט ערבות, הרי שאז עשויה הערבות להיות מוגדרת כתרומה ולהימדד לפי כללי הגבלת התרומות הקבועים בחוק.