קשיים במגעים למכירת ישראכרט: קרן אדוונט פרשה

שותפתה של אדוונט, קרן ביין, הגישה לבדה הצעה הנמוכה מציפיות הבנק • בין הצדדים מתקיימות שיחות במטרה לשפר את ההצעה

אריק פינטו / צילום: איל יצהר
אריק פינטו / צילום: איל יצהר

קשיים במגעים של בנק הפועלים למכירת חברת כרטיסי האשראי ישראכרט. ל"גלובס" נודע כי קרן אדוונט החליטה לפרוש מהעסקה, ובכך השאירה לבדה את שותפתה למגעים, קרן ביין. הקרנות אדוונט וביין מבצעות פעמים רבות השקעות משותפות בעולם הפיננסים, וההחלטה של אחת מהן לפרוש והשנייה להישאר אינה טריוויאלית.

עוד נודע כי בעקבות ההתפתחויות הגישה השבוע קרן ביין הצעה לרכישת ישראכרט, הנמוכה מ-3.5 מיליארד שקל, אשר גרמה לאכזבה בבנק, בניהולו של אריק פינטו. יחד עם זאת הצדדים עדיין מקיימים שיחות, בכדי לנסות ולשפר את ההצעה.

גורמים בשוק ההון העריכו שייתכן כי יתבצע איזשהו טרייד אוף, ולפיו בנק הפועלים יציע תנאים טובים בהסכם התפעול בין בנק הפועלים לישראכרט ביום שלאחר ההפרדה, ובתמורה שווי ישראכרט בעסקה יגדל.

הסכם התפעול קובע את מערכת היחסים וחלוקת ההכנסות בין ישראכרט לבנק הפועלים- המפיץ הגדול ביותר של כרטיסיה.

בנק לאומי הצליח למכור באחרונה את חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד לקרן ההשקעות ורבורג פינקוס בשווי הגבוה ב-30% מהונה העצמי של החברה. המחיר הגבוה הושג בין היתר בזכות הסכם התפעול בין החברות, שנחתם לתקופה ארוכה של 10 שנים, וכן בעקבות ביסוס הקשר בין הגופים גם ביום שאחרי ההפרדה (ללאומי אף הובטח תשלום נוסף בהשגת יעדים מסוימים).

הקושי של בנק הפועלים לתמרן במו"מ בין הקרנות, נובע מכך שככל הידוע אין מועמדים רציניים נוספים לרכישת ישראכרט. זאת בניגוד ללאומי שתמחר בין מספר גופים עד שהגיע להצעה הטובה ביותר למכירת לאומי קארד.

יחד עם זאת בפני בנק הפועלים עומדת אופציה נוספת והיא הנפקת החברה בבורסה. החברה כבר הגישה טיוטת תשקיף, ובאחרונה אף פורסם ב"גלובס" כי בבנק החלו לקיים פגישות מקדמיות עם מוסדיים בכדי לקדם את אפשרות ההנפקה.

אופציה נוספת שבוחנים בבנק היא חלוקת מניות ישראכרט כדיבידנד בעין לבעלי המניות של בנק הפועלים. יחד עם זאת לאור החלטתה השבוע של בעלת השליטה בבנק שרי אריסון לפזר את מניותיה בבורסה, מה שהביא להתפטרות נציגיה מהדירקטוריון, ההערכות הן שכעת הסיכוי שחלוקה זו תצא לפועל נמוך יחסית.