חצי שנה אחרי איבוד גרעין השליטה: דקסיה נרכש ע"י דיסקונט

דיסקונט ירכוש את הבנק במזומן תמורת 670 מיליון שקל, מחיר הגבוה ב-12% מהמחיר בו נמכרו מניות השליטה בבנק לפני חצי שנה בלבד

לילך אשר-טופילסקי, מנכ"לית בנק דיסקונט / תמר מצפי
לילך אשר-טופילסקי, מנכ"לית בנק דיסקונט / תמר מצפי

כחודשיים אחרי שהביע התעניינות ברכישת בנק דקסיה , חתם דיסקונט  על רכישת הבנק בתמורה ל-670 מיליון שקל בדומה להון העצמי של הבנק. מכירת הבנק נעשית חצי שנה לאחר שהפך לבנק ללא גרעין שליטה. דקסיה העולמית מכרה מניותיה בבנק בבורסה לפי שווי של כ-600 מיליון שקל, כלומר בעסקה זו השווי גבוה בכ-12% לעומת שווי הבנק לפני חצי שנה.

העסקה נחתמה בערב החג, והיא כפופה עדיין לבדיקת נאותות ולאישור בנק ישראל ורשות הגבלים עסקיים. אישור רשות ההגבלים אינו טריוויאלי לאור העובדה שבאחרונה פסלה הרשות מיזוג בין שני בנקים אחרים- מזרחי טפחות ואגוד. יחד עם זאת, לאור העובדה שדקסיה אינו פעיל במגזר הקמעונאי, אלא מתמחה במגזר הרשויות המקומיות, הרי שמדובר במקרה שונה.

בדיסקונט, בניהולה של לילך אשר-טופילסקי מתכוונים למזג את דקסיה ישראל לתוך החברה הבת מרכנתיל. מרכנתיל הוא בנק המתמחה במגזר החרד והערבי, אך יש לו גם פעילות מסוימת בתחום הרשויות המקומיות, שתתרחב משמעותית עם רכישת דקסיה.

האשראי לרשויות מקומיות, הנחשב לבעל רמת סיכון נמוכה יחסית. כמו כן, גורמים במערכת הבנקאית מציינים כי רמת המרווחים בתיק האשראי של דקסיה נחשבת נמוכה יחסית, כך שלדיסקונט עשוי להיות פוטנציאל אפסייד אם יחליט להעלות מרווחים. כמו כן דקסיה מבצעת הפרשות חשבונאיות מעבר לנדרש באשראי רגיל, וזאת בשל חשיפתה הגבוהה לסקטור אחר. סביר כי לאחר שייבלע במרכנתיל ההפרשה הגבוהה תוכל להתמתן, מה שישפר גם כן את רווחיות הפעילות הזו.

דיסקונט עבר בשנים האחרונות תהליך מאסיבי של התייעלות ושיפור רווחיות. אחרי שנים של שחיקה בנתח השוק הוא חזר לצמוח, ונראה כי הוא רעב כעת לצמיחה נוספת. בבנק אף בחנו בעבר את רכישת בנק אגוד, אולם החליטו בסוף שלא להתמודד מכיוון שמדובר במיזוג מורכב. לעומת זאת במקרה של דקסיה מדובר בעסקה פשוטה הרבה יותר ליישום ומיזוג (לבנק אין סניפים ויש כ-40 עובדים בלבד). העסקה אמנם לא תשנה דרמטית את נתח השוק של הבנק, אך תגוון את הסקטורים בהם הוא פעיל. זאת ועוד נראה כי זו כנראה ההזדמנות האחרונה לצמוח במערכת הבנקאית באמצעות רכישה.

כאמור לפני חצי שנה הפך דקסיה ישראל לבנק ללא גרעין שליטה, לאחר שדקסיה העולמית מכרה את מניותיה בבנק בבורסה. מאז החלה התעניינות ברכישת הבנק. ראשית הביע התעניינות בנק ירושלים, ולאחר מכן גם דיסקונט. בתחילה בדירקטוריון דקסיה לא מיהרו לקדם מיזוג, ואולם על רקע לחץ שהפעילו חלק מבעלי המניות בהם מרכז השלטון המקומי וקרן נוקד, הוקמה ועדה אסטרטגית של הבנק שהחלה במגעים, ובסופו של דבר חתמה על עסקה בזמן קצר יחסית. את העסקה ליווה בנק ההשקעות ווליו בייס, שגם ליווה לפני חצי שנה את דקסיה העולמית במכירת המניות.