מניית אופקו עלולה לגרור את הבורסה בתל אביב לירידה

היום אחר הצהריים צפוי להיפתח מחדש המסחר במניית אופקו בתל אביב, לאחר שהושעה בבורסות תל אביב ונאסד"ק על רקע כתב אישום שהגישה רשות ני"ע האמריקאית נגד המנכ"ל ובעל השליטה פיליפ פרוסט • משקל המניה 2.5% ממדד ת״א-35

רשות ני"ע האמריקאית, ה-SEC, הודיעה ביום ו' האחרון כי המסחר במניית חברת החזקות הביומד אופקו יושעה עד קבלת מענה מהחברה ומהמנכ"ל ובעל השליטה בה, ד"ר פיליפ פרוסט, בנוגע לכתב אישום שהוגש נגדו ונגד אחרים, והעוסק במניפולציה לא חוקית במניות. לא מדובר במניות של אופקו עצמה אלא במניות של חברות ביומד קטנות, בהן השקיע פרוסט ישירות ובאמצעות אופקו. המסחר במניית אופקו בנאסד"ק הופסק לאחר שהמניה ירדה ב-18% ביום שישי האחרון (מחיקת שווי של יותר מחצי מיליארד דולר).

אתמול (ד') הושעה המסחר במניית אופקו  בבורסת ת"א, בהתאם להוראות תקנון הבורסה בעניין חברות מחו"ל. לאחר שאתמול לא הייתה פעילות במניה, ובכפוף לכך שהשעיית המסחר לא תסתיים עד השעה 16:50, יתקיים באופקו "מסחר פתיחה נפרד" היום בשני שלבי מסחר: טרום פתיחה שיחל בשעה 16:50, ושלב מסחר הפתיחה יתקיים במועד אקראי בין השעה 17:24-17:25

שווי אופקו  בנאסד"ק עומד כעת על 2.6 מיליארד דולר ואילו בת"א היא נסחרת לפי שווי גבוה הרבה יותר של כ-3.18 מיליארד דולר. מניית אופקו מהווה 2.5% ממדד ת"א-35 , וירידה חדה של המניה היום צפויה להשפיע על המדד המוביל בכחצי אחוז.

גופים מוסדיים מישראל מחזיקים כ-3% בחברה, ברובם אלה שעוקבים אחרי מדד תל אביב 35. בין אלה נמצאים עמיתים (1.07%) הראל (0.6%), הפניקס (0.36%) וכלל (0.2%). אופקו הודיעה באפריל האחרון על כוונתה להימחק מן המסחר בתל אביב, אולם לאחר שבועיים התחרטה. סביר להניח כי הבורסה והמשקיעים במניה מצטערים היום כי לא ליוו את אופקו החוצה טרם הפיאסקו הנוכחי.

מניית אופקו סובלת לאחרונה על רקע חולשה בפעילות העיקרית שלה, רשת מעבדות האבחון Bioreference, וכן לאור ההשקה הלא מלהיבה של מוצר הדגל Rayaldee, ויטמין D בשחרור מושהה ייעודי לחולי כליות. מניית החברה נפלה ב-34% מאז החלה להיסחר בתל אביב ב-2013 ובכ-5% מתחילת השנה, למרות רכישת מניות בהיקף של מעל מיליון דולר על ידי פרוסט במאמץ (שקוף וחוקי) לתמוך במחיר המניה.

אופקו איבדה 34% מערכה מאז שהתחילה להיסחר בת"א
 אופקו איבדה 34% מערכה מאז שהתחילה להיסחר בת"א

החשד: שימוש בכותבים מטעם

מכתב האישום עולה כי רשות ני"ע האמריקאית מאשימה את פרוסט, שכיהן בעבר גם כיו"ר חברת טבע, בכך שיחד עם שותפו, משקיע הביומד בארי הוניג, ועוד כ-10 משקיעים נוספים, רכשו מניות בחברות דלות פעילות, הובילו לזינוק בהן באופן מתוזמר, ואז יצאו מההשקעה והותירו את המניות הללו כמעט חסרות ערך. על פי ה-SEC, הרוויחו השותפים למהלך כ-27 מיליון דולר במסגרת העסקאות הלא חוקיות. ה-SEC מבקשת מבית המשפט לדרוש את החזר הסכום שהושג שלא ביושר בתוספת ריבית וכן לאסור על כל השותפים בפרשה להמשיך ולסחור במניות החברה.

על פי ההאשמות הנוכחיות, הוניג הוא שהוביל את הקבוצה לרכוש מניות של חברות ביומד מדשדשות או של חברות מדשדשות בתחומים אחרים, אליהן הוזרמה פעילות ביומד פרטית. לאחר מכן יצרו המשקיעים במכוון מסחר סוער במניות, תוך קידומן באמצעות כותבים מטעם וכותבים פיקטיביים באתרי משקיעים כגון Seeking Alpha. לאחר מכן, המשקיעים מכרו את המניות ויצאו מן החברה, תוך ריסוק המניה והמוניטין שלה.

למשל, לטענת ה-SEC באחד המקרים רכשו פרוסט ושותפיו מניות בחברת ביוטק בשם Biozone, דיווחו בהרחבה בתקשורת על המוצר שיפתחו בה ויתרונותיו, אך לא השקיעו בפיתוח המוצר דבר, ונטשו את החברה לאחר זמן מה. לדברי ה-SEC, לא כל בעלי המניות המקושרים לקבוצה דיווחו על החזקותיהם בחברה באותה תקופה.

לפני כמה חודשים פרסם האתר Sharesleuth.com כתבה בנוגע לכותב בשם ג'ורג' רונאן (George Ronan), אשר פרסם כתבות חיוביות באופן קיצוני לגבי חברות הקשורות להוניג ולפרוסט. האתר זיהה כותבים נוספים, שחלקם לדבריו אינם קיימים בשם שתחתיו פורסמה הכתבה, אשר קידמו בעיקר חברות בהן משקיע הוניג. נראה כי הכתבה של אתר Sharesleuth הייתה אחד הגורמים לפתיחת החקירה של ה-SEC.

שמות נוספים הקשורים בפעילות לכאורה הם פחות מוכרים בארץ: ג'ון סטנטסון, מייקל בראוסר, ג'ון או'רורק, מארק גרוסמן, אליוט מאזה, רוברט לד, בריאן קלר, ג'ון פורד ומספר חברות בתחום המסחר במניות. אליוט מאזה שימש בעבר כמנכ"ל חברת Immune Pharma הישראלית הנסחרת בנאסד"ק, והחברה פרסמה אתמול כי לא היה לה שום קשר לאירועים.

גם שלאף קשור לפרשה?

ממסמכי ה-SEC עולה כי הוניג, שותף ותיק של פרוסט בעסקיו השונים, היה אדריכל העסקאות וגיבש את הקבוצה שסנכרנה את המסחר הלא חוקי במניות, כאשר פרוסט היה שותף פעיל בשניים משלושת המקרים. הוניג מושקע מאחורי הקלעים בחברות ביומד ישראליות רבות, ונחשב למשקיע אגרסיבי. לאחרונה עלה שמו בפרשה בעייתית נוספת, בה נטען כי הוא רכש חברה ומיצב אותה כחברת בלוקצ'יין, וגרף רווחים מגל העליות במניות הבלוקצ'יין, אף שהחברה לא עסקה מעולם בתחום ולא התכוונה לעשות זאת.

אולם ייתכן כי חלק מבעלי המניות באופקו מכירים את השם של הוניג משנת 2013, אז פורסם דוח מפורט וארוך נגד אופקו על ידי חברת ההשקעות האמריקאית Lakewood Capital Management, ובין היתר צוין שם כי על המשקיעים לתת דעתם לכך שפרוסט משקיע יחד עם הוניג, אף שנגד האחרון הוגשו תביעות שונות על מניפולציות במניות, ואף דווח כי כתובות המשרדים של פרוסט והוניג הן זהות בחלק מן המקרים. הדוח כולו, כולל הקישור של פרוסט להוניג, הוביל אז לצניחה של 14.7% במניית אופקו. אולם החברה התאוששה, בין היתר בשל רכישת מניות שביצע פרוסט עצמו במניה, באופן חוקי ושקוף, כפי שהוא נוהג לעשות מעת לעת. 

הונו האישי של פרוסט מוערך היום ב-2.5 מיליארד דולר, על פי רשימת העשירים של מגזין פורבס. פרוסט נמצא במקום 924 ברשימת פורבס.

חברת alpha Capital Anstalt, המזוהה עם המיליארדר האוסטרי מרטין שלאף, היא אחד מגופי המסחר ששמם פורסם בהודעת ה-SEC כקשורה לפרשה. אלפא עלתה לתודעה הציבורית בישראל לאחר שהשקיעה בחברת הביומד הישראלית קולפלנט, אז גם הסתבר כי החברה היא בבעלות (לפחות חלקית) של שלאף, הנחשב למקורב לשר הביטחון אביגדור ליברמן. בעבר הוא נחקר בחשד להעברת שוחד למשפחתו של אריאל שרון ז"ל ולליברמן, אבל שני התיקים נסגרו מחוסר ראיות. במסמך לא מדווח בדיוק כיצד אלפא קפיטל קשורה לאירועים. 

מאופקו נמסר בתגובה כי "ה-SEC לא דיווחה לנו על תביעתה, אשר כוללת אי דיוקים עובדתיים חמורים. לו הייתה ה-SEC פועלת על פי כללי ההתנהלות המקובלים שלה עצמה, אופקו וד"ר פרוסט היו שמחים לענת על שאלות הרשות והתביעה הייתה נמנעת".