אלה ארבעת המועמדים המפתיעים לממונה על שוק ההון

הוועדה תקיים ביום א' יום ראיונות מרוכז בניסיון לבחור מחליף לדורית סלינגר • רמי דיין, לימור דנש, שגית אפיק ורון ויסברג צפויים להופיע מול הוועדה • גתית גור גרשגורן מרשות ני"ע שנחשבה עד כה למועמדת מובילה לא זומנה לראיון, סגני הממונה לא עברו את תנאי הסף ועשויים לשקול הליכים משפטיים • אם לא יבוצע מינוי עד ליום שני, ייאלץ מנכ"ל משרד האוצר למנות מחליף זמני

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

האם תימצא בשבוע הבא הדמות שתקבל לידיה את האחריות לפקח ולהסדיר את השווקים שבהם מנוהלים 1.7 טריליון שקל מכספי הציבור בישראל? כשבועיים לאחר שתפקיד הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון התפנה ונותר ריק עד למציאת מחליף או מחליפה לדורית סלינגר שפרשה בסוף אוגוסט, ל"גלובס" נודע כי ביום ראשון צפויה ועדת האיתור בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, להיפגש עם רשימה מצומצמת של שבעה מועמדים.

לפי שעה לא ידועה רשימת השמות המלאה, ואולם לידי "גלובס" הגיעו ארבע שמות שיופיעו בוודאות בפני הוועדה: רמי דיין, לימור דנש, שגית אפיק ורון ויסברג. ועדת האיתור אמורה להעביר להכרעת שר האוצר משה כחלון שלושה מועמדים, על מנת שייבחר בממונה לטעמו. לוועדה סמכות לזמן אליה מועמדים מיוזמתה, ולא מן הנמנע שתפעל כן, אם לא תגיע להכרעה בראשון, ותבקש לראות מועמדים נוספים. יחד עם זאת, במקרה כזה, על פי סיכום מוקדם בין היועמ"ש למנכ"ל האוצר, ימונה ממלא מקום לתפקיד.

אלה הם ארבעת השמות הבטוחים

רמי דיין, לשעבר המשנה לממונה על שוק ההון, משנה למנכ"ל הראל ביטוח ומשנה למנכ"ל בכלל ביטוח, נחשב למומחה בחיסכון לטווח ארוך. כיום הוא מכהן כמנכ"ל משותף בסוכנות הביטוח הפנסיוני הגדולה והמובילה אגם (שבשליטת הפניקס), כשלאורך השנים הוא גם שימש כיועץ פנסיוני לפרטיים ולארגונים גדולים, בין היתר בדיונים מול האוצר על הרפורמה בחברת החשמל.

לימור דנש גם מוכרת היטב בעולם הביטוח, מזווית ניהול ההשקעות. לאחרונה היא פרשה מכלל ביטוח, לאחר 4 שנים שניהלה את השקעות העמיתים בקבוצה. היא הגיעה לכלל ביטוח לאחר שניהלה את השקעות הנוסטרו בקבוצת מגדל. היא נחשבת למקורבת לענת לוין, שגם היא הביעה רצון להתמנות עתה לממונה על רשות שוק ההון. במסגרת תפקידיה הייתה אחראית על ניהול עשרות רבות של מיליארדי שקלים.

מועמד אחר, על פי גורמים בסביבת ההליך, הוא רון ויסברג, שהיה מנכ"ל, יו"ר ודירקטור בהכשרה החזקות ביטוח, כשזו הייתה בשליטת משפחת נמרודי, מ-1991 ועד סוף אוקטובר 2006, אז עברה השליטה בחברת הביטוח הבינונית בגודלה לידי אלי אלעזרא. מאז ועד היום שוק הביטוח השתנה מאוד והוא לא לקח בו חלק פעיל, כשבשנים האחרונות הוא נגע בעולם הפנסיוני דרך "קרן השתלמות להנדסאים וטכנאים".

לויסברג יש קישור כלשהו לבכיר במפלגת כולנו של שר האוצר משה כחלון: שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן. זאת בשל כך שלשניים הייתה תקופה חופפת בקבוצת הכשרת היישוב שבשליטת משפחת נמרודי, עליה נמנה ויסברג. למעשה, ויסברג כיהן לא רק כאיש הבכיר ביותר בחברת הביטוח של הקבוצה - הכשרה ביטוח - וגם יו"ר חברת ביטוחי האשראי בססח שהייתה בשליטת הקבוצה, והוא גם בכיר מאוד בדירקטוריון הכשרת היישוב ישראל, בה הוא מכהן כסגן יו"ר (מאז אוקטובר 2012) ושהוא נמצא בדירקטוריון שלה מאז שנת 1988. שר הכלכלה והתעשייה כהן היה משנה למנכ"ל חברת הכשרת היישוב מ-2007 ועד תחילת 2015, מועד הצטרפותו לכנסת עם כולנו של כחלון. ויסברג גם היה בדירקטוריון מידרוג, ולפני כעשור ניסה ליצור גוף ניהול גמל, כשרכש את קופות הגמל גדיש, אך תוכנית זו לא צלחה.

כמו כן, עוד נודע כי גם היועצת המשפטית של ועדת הכספים בכנסת ב-14 השנים האחרונות, עו"ד שגית אפיק, מועמדת וזומנה לראיון. לאפיק הייתה נגיעה לחלק מהרגולציה של רשות שוק ההון, כשזו הגיעה לכתליי ועדת הכספים: כתקנות או כחקיקה ראשית. היא אינה רגולטורית אך מכירה את הכנסת, מהזווית המשפטית-פוליטית. היא לא מגיעה מתחום הביטוח וככל הידוע ליש לה מערכת יחסים מורכבת עם האוצר - למשל כשחסמה את יוזמת מס דירה שלישית של שר האוצר משה כחלון. היא נחשבת מקורבת מאד ליו"ר הוועדה הדומיננטי ח"כ משה גפני, שיחסיו עם סלינגר לא היו חזקים.

הסגנים שלא עברו את תנאי הסף

על פניו רוב המועמדים האמורים עוברים את תנאי הסף, אך זה לא נכון לגבי כולם. נציבות שירות המדינה קבעה תנאי סף, בהם: 10 שנות ניסיון בתחום הביטוח והפנסיה או בתחומים כלכליים הקשורים לתחומי העיסוק של המשרה ו-5 שנים של תפקידי ניהול בכירים, או לחילופין 5 שנות ניסיון בביטוח ופנסיה או בתחומים כלכליים הקשורים לתחומי העיסוק של המשרה ו-10 שנות ניהול בכיר, כשבעלי תארים שניים ושלישיים יקוצרו התקופות בשנה.

בבורסת השמות מוזכר עוד שם שבעבר התמודד על התפקיד: יואב בן אור, לשעבר משנה לממונה על שוק ההון, וכיום מנכ"ל עמיתים - קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, שמנוהלות תחת המדינה ובצמידות לכמה מבכירי משרד האוצר. קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר הן גוף מנהלתי שהוקם לאחר שהמדינה "הלאימה" את קרנות הפנסיה הגירעוניות בתחילת העשור הקודם.

עוד שמות שמוזכרים ביחס לוועדה, ושלא בהכרח הגישו מועמדות לוועדה, הינם: בני שיזף, משנה למנכ"ל הפניקס שהודיע לאחרונה על פרישה מהחברה, ושניהל שם במשך שנים את תחום החיסכון לטווח ארוך, וגם את ד"ר משה ברקת שבעבר היה יו"ר הפניקס ובכיר ברשות ני"ע. ככל הידוע שתי מועמדות בולטות אחרות לא הגישו מועמדות רשמית: ענת לוין, לשעבר בכירה במגדל, בכלל ביטוח ובבנק הפועלים, ועו"ד מיה ליקוורניק, שהייתה מהמועמדים הסופיים ברשות החברות.

יש עוד כמה דמויות מוכרות ומוערכות, כולל מתוך מערכות הרגולציה הפיננסית: שלושה סגנים בכירים לממונה על רשות שוק ההון: אסף מיכאלי, שהיה בעבר יועצו הכלכלי של סגן שר האוצר יצחק כהן, הראל שרעבי ויואב גפני. ככל הידוע הם לא עברו את בדיקת העמידה בתנאי הסף, אך טרם אמרו נואש והם פועלים, בנפרד, לשנות את רוע הגזירה (מבחינתם) של הנציבות, בתקווה לקבל הכרה כמועמדים העומדים בתנאי הסף. גתית גור גרשגורן, מנהלת המחלקה הכלכלית ברשות ני"ע, שמקבילה בעמדתה לסגנים מרשות שוק ההון, ככל הנראה עמדה בתנאי הסף אך לא זומנה לראיון.

חשש מעתירה שתעכב את ההליך

ומה לגבי מינוי של ממלא מקום? באופן חריג תפקיד הממונה על רשות שוק ההון מיותם, ובימים אלה אין בישראל מי שמחזיק בידיו את הסמכויות לפיקוח ואכיפה על עולמות הביטוח, הפנסיה והאשראי החוץ בנקאי. מצב זה התאפשר רק לאחר אישור היועמ"ש ד"ר אביחי מנדלבליט, כנראה הודות לתקופת החגים.

באב"ד ככל הנראה לא רוצה במינוי שכזה, ובטח לא של מי שיזכה בעקבות זאת להפוך מזמני לקבוע, שלא דרך הוועדה. על כן הוועדה צפויה לערוך בראשון יום ראיונות ודיונים ארוך, במטרה להביא לשר החלטה בנושא בהקדם האפשרי. באב"ד, כאמור התחייב בפני היועמ"ש כי אם לא יהיה ממונה עד יום ב' הקרוב אזי ימונה ממלא מקום.

בכל אופן, גורמים בסביבת הוועדה חוששים כי לא מן הנמנע שתוגש עתירה כנגד ההליך, מה שעלול לעכב את הבחירה והמינוי בפועל. על פי הערכות אלה ייתכן ומי מהמועמדים שנפסלו בשל תנאי הסף, ייפנה לסעד משפטי.

מי הם המועמדים? 

רמי דיין: לשעבר המשנה לממונה על שוק ההון, משנה למנכ"ל הראל ביטוח ומשנה למנכ"ל בכלל ביטוח, וכיום מנכ"ל משותף בסוכנות הביטוח הפנסיוני הגדולה והמובילה אגם. שימש גם כיועץ לפרטיים ולארגונים גדולים

רמי דיין / צילום: איל יצהר
 רמי דיין / צילום: איל יצהר

לימור דנש: מנהלת השקעות העמיתים בקבוצת כלל ביטוח וקודם לכן מנהלת השקעות הנוסטרו בקבוצת מגדל. במסגרת תפקידיה הייתה אחראית על ניהול עשרות רבות של מיליארדי שקלים

לימור דנש / צילום: תמר מצפי
 לימור דנש / צילום: תמר מצפי

רון ויסברג: בעבר הרחוק מנכ"ל, יו"ר ודירקטור בהכשרה החזקות ביטוח, כשזו הייתה בשליטת משפחת נמרודי; בכיר בקבוצת הכשרת היישוב, שם הוא מכהן כסגן יו"ר

רון ויסברג / צילום: תמר מצפי
 רון ויסברג / צילום: תמר מצפי

שגית אפיק: היועצת המשפטית של ועדת הכספים בכנסת. נחשבת למקורבת ליו"ר הוועדה ח"כ משה גפני, ומכהנת בתפקידה כ-14 השנים האחרונות. היא לא מגיעה מתחום הביטוח וככל הידוע ליש לה מערכת יחסים מורכבת עם האוצר

שגית אפיק/ צילום: איציק הררי דוברות הכנסת
 שגית אפיק/ צילום: איציק הררי דוברות הכנסת

יואב בן אור: עדיין בגדר נעלם, ולא ברור אם יתמודד על התפקיד. לשעבר משנה לממונה על שוק ההון וכיום מנכ"ל עמיתים - קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר. בעבר התמודד על התפקיד וככל הידוע עשוי להיות מועמד גם הפעם

יואב בן אור / צלם: תמר מצפי
 יואב בן אור / צלם: תמר מצפי