מומחה לסרטן השד התפטר עקב חשיפת קשר עם חברות תרופות

חוזה בסלגה, רופא בכיר ומומחה לסרטן השד בבית החולים "ממוריאל סלואן קטרינג" המתמחה בטיפול בסרטן בארה"ב, עזב את תפקידו לאחר שהניו יורק טיימס והפרו-פבליקה חשפו כי הוא לא דיווח על קשריו עם חברות תרופות, במסגרתם קיבל עשרות מיליוני דולרים לצרכי מחקר

רופאים / צילום: שאטרסטוק
רופאים / צילום: שאטרסטוק

חוזה בסלגה, רופא בכיר ומומחה לסרטן השד בבית החולים "ממוריאל סלואן קטרינג" (MSK) המתמחה בטיפול בסרטן בארה"ב, עזב את תפקידו לאחר שהניו יורק טיימס והפרו-פבליקה חשפו כי הוא לא דיווח על קשריו עם חברות תרופות, במסגרתם קיבל עשרות מיליוני דולרים לצרכי מחקר.

בסלגה לא ציין שום פרט לגבי ניגוד העניינים בו היה מצוי. לפי הניו יורק טיימס, הרופא הבכיר לא פירט לגבי קשריו עם חברות התרופות בכ-87% מהמאמרים שפרסם בשנת 2017, למרות שקיבל תשלום של מיליוני דולרים מלא פחות מ-9 חברות, כולל 3 מיליון דולר מחברת תרופות משנת 2013 ועד שנת 2017.

רופאים וחוקרים נדרשים לפרסם את כל התשלומים ונושאים נוספים אשר עשויים לגרום לניגוד עניינים במחקריהם ובמאמרים אשר הם מפרסמים, זאת משנת 2013. "ממוריאל סלואן קטרינג" הוא המכון הפרטי לטיפול בסרטן הוותיק ברחבי העולם, כך לפי אתר האינטרנט שלו, והוא נחשב למוסד מוביל.

"למרבה הצער, אני חושש כי הגילויים האלו יעמדו בדרכו של בית החולים והנבחרת היוצאת מן הכלל של הרופאים, החוקרים והצוות הרפואי", כתב בסלגה במכתב ההתפטרות שלו. "אני לוקח על עצמי את מלוא האחריות ואת האשמה על חוסר הדיווח".