בזכות הבזיליקום: מניית רוטס של בועז וכטל זינקה באוסטרליה

רוטס, שמייסדה עמד בעבר בראש מפלגת "עלה ירוק" בישראל, הונפקה לראשונה בבורסה האוסטרלית בסוף 2017 וגייסה אז 5 מיליון דולר אוסטרלי • המניה עלתה היום בכ-12% בעקבות דיווח על סובסידיה שייתן משרד החקלאות בישראל לחקלאים שישתמשו במערכת שפיתחה החברה

שרון דביר ובועז וכטל / צילום: יונתן בלום
שרון דביר ובועז וכטל / צילום: יונתן בלום

מניית החברה הישראלית רוטס (Roots Sustainable Agricultural Technologies) זינקה היום (ב') ב-11.8% בבורסה האוסטרלית (לאחר שכבר עלתה ב-17%, אבל העלייה בה התמתנה בסיום יום המסחר) בעקבות דיווח על סובסידיה שייתן משרד החקלאות בישראל לחקלאים, שישתמשו במערכת שפיתחה רוטס. מדובר במערכת שמאפשרת לחמם ולקרר שורשי גידולים תוך שימוש באנרגיה מועטה.

לפי הדיווח היום, משרד החקלאות יסבסד 30% מעלות המערכת לחקלאים המגדלים בזיליקום (ריחן), וזאת כחלק מתוכנית נרחבת יותר של משרד החקלאות ומשרד האוצר להשקעה של 45 מיליון שקל במיכון חקלאי חדשני עד לסוף 2019.

הסובסידיות אושרו, לאחר שבוצע פיילוט במערכת של רוטס, כשבמהלך החורף המערכת חיממה את שורשי הבזיליקום - צמח שגדל בקיץ - בכ-5 מעלות, והתוצאה הייתה גידול מהיר פי שניים, וגודל צמח גדול ב-35%-65% ביחס לממוצע. 

ממשלת ישראל תסבסד הטכנולוגיה שלה, ומניית רוטס מזנקת היום באוסטרליה
 ממשלת ישראל תסבסד הטכנולוגיה שלה, ומניית רוטס מזנקת היום באוסטרליה

"אישור ממשלתי לתועלת המערכת"

"זהו הישג משמעותי לרוטס, משום שהוא מספק אישור מצד מומחים ממשלתיים עצמאיים לתועלת המרובה ולערך הכלכלי שנובעים מהשימוש במערכת שלנו", אמר ד"ר שרון דביר, מנכ"ל רוטס. הוא הוסיף שבחברה בוחנים כעת תוכניות ממשלתיות אחרות של סובסידיות או מימון עבור חקלאים.

רוטס הוקמה ב-2012 על ידי דביר ושותפו, בועז וכטל, שבעבר הנהיג את מפלגת "עלה ירוק". החברה הפכה לציבורית כשהונפקה לראשונה בבורסה האוסטרלית בסוף השנה שעברה, וגייסה אז 5 מיליון דולר אוסטרלי במחיר של 20 סנט אוסטרלי למניה.

לאחר העלייה במחיר המניה היום, מניית רוטס ננעלה במחיר של 28.5 סנט למניה, שמשקף לחברה שווי של 18 מיליון דולר אוסטרלי - כ-47 מיליון שקל. עם זאת, החברה כבר נסחרה בשווי גבוה יותר ובשיא, כמה שבועות לאחר ההנפקה, היא הגיעה למחיר של 60 סנט למניה ששיקף לה שווי של כמעט 100 מיליון שקל.

במחצית הראשונה של 2018 רוטס רשמה הכנסות של 200 אלף דולר ארה"ב, לעומת אפס הכנסות בתקופה המקבילה. ההפסד הנקי בתקופה זו הסתכם ב-1.4 מיליון דולר והיא הציגה תזרים שלילי מפעילות בגובה 1.6 מיליון דולר. בקופת החברה היו בסוף המחצית הראשונה כ-1.8 מיליון דולר.