עליית מחירי האשלג חיזקה את מניית כיל ב-30% ב-3 חודשים

מניית כיל ממשיכה לרכז מחזורי מסחר ערים ועולה הבוקר בכ-2%, כשהיא מצמצת את פער הארביטראז' מול בורסת ניו יורק • הסיבה העיקרית לעלייה, ככל הנראה, היא חוזה לאספקת אשלג שחתמה חברת BPC מבלארוס לסין במחיר של 290 דולר לטונה • באוגוסט דיווחה החברה, הנמצאת בשליטת החברה לישראל של עידן עופר, על חתימת חוזה לאספקת אשלג בהודו בהיקף של 550 אלף טונות

רביב צולר, מנכ"ל כיל / צילום: שלומי יוסף
רביב צולר, מנכ"ל כיל / צילום: שלומי יוסף

מניית כיל , הפועלת בתחום הדשנים ומוצרי המינרלים, המשיכה גם היום לרכז מחזורי מסחר ערים תוך עלייה של כ-2%, לאחר שביומיים האחרונים נפתח פער ארביטראז' מול מחיר המניה בבורסת ניו יורק. ביום המסחר הקודם (יום ב') בתל אביב קפצה המניה ב-3.6%.

מניית כיל הוסיפה 45% בשנה האחרונה
 מניית כיל הוסיפה 45% בשנה האחרונה

בעקבות העלייה של היומיים האחרונים משלימה כיל, הנמצאת בשליטת החברה לישראל של עידן עופר, התקדמות של כ-30% בשלושה חודשים ושוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-28 מיליארד שקל.

הסיבה העיקרית, ככל הנראה, לקפיצה של שני ימי המסחר האחרונים היא חוזה לאספקת אשלג שחתמה חברת BPC מבלארוס לסין במחיר של 290 דולר לטונה. המחיר עליו סוכם בחוזה גבוה בכ-25% ממחיר האשלג שסיפקו BPC, כיל וחברות נוספות לשוק הסיני בשנתיים הקודמות והוא למעשה משקף את מגמת ההתאוששות ועליית המחירים בשוק האשלג בשנה האחרונה.

בעקבות ההסכם מול BPC ה"פקק" בשוק הסיני צפוי להשתחרר וגם כיל צפויה להודיע בשבועות הקרובים על הסכם אספקה מחודש ללקוחותיה בסין, במחיר דומה, כלומר 290 דולר לטונה אשלג.

כיל, נזכיר, דיווחה בסוף אוגוסט כי חתמה חוזה לאספקת אשלג עם לקוח בהודו בהיקף של 550 אלף טונה, לתקופה שבין ספטמבר 2018 ליוני 2019. הכמויות שסוכמו דומות לכמויות שסוכמו בשנה הקודמת אולם גם בהודו המחיר לטונה אשלג עמד על 290 דולר, גבוה ב-21% (50 דולר לטונה) בהשוואה למחיר שנקבע בחוזים הקודמים, ודומה למחירי המכירה לשוק ההודי עליהם הכריזו לאחרונה יצרניות אשלג אחרות.

במקביל לדיווח ציינו בכיל כי החברה צופה חתימה על חוזים נוספים עם לקוחותיה בהודו בעתיד הקרוב, לאספקת כ-225 אלף טונה אשלג נוספים לאותה תקופה (עד יוני 2019) ובאותו המחיר.

שוק הדשנים העולמי, ובעיקר מחיר האשלג - המוצר המרכזי של כיל - היה מספר שנים בשפל, עקב ירידה בביקושים מצד חקלאים בכל העולם שהובילו לעודפי היצע ולירידה חדה במחירו, אולם בשנה האחרונה נרשמה התאוששות במחירי האשלג, שהשתקפה גם בדוחות של כיל (שביצעה גם מהלכי התייעלות נרחבים).

את הרבעון השני של השנה סיימה כיל, אותה מנהל רביב צולר שנכנס לפני כ-4 חודשים לתפקיד המנכ"ל, עם עלייה של 3.7% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לכ-1.37 מיליארד דולר. זאת, בזכות מחירים גבוהים יותר בכל שרשראות הערך של החברה וכן ייסוף האירו לעומת הדולר, בקיזוז תרומת עסקים שנמכרו.

המחיר הממוצע לטונה אשלג עלה ל-247 דולר ברבעון השני, לעומת מחיר ממוצע של 216 דולר לטונה אשלג ברבעון המקביל.

הרווח התפעולי גדל ב-19% ברבעון ל-172 מיליון דולר, ובשורה התחתונה הציגה כיל קפיצה של 77% ברווח הנקי שהגיע ל-101 מיליון דולר, בין השאר גם על רקע ירידה חדה בהוצאות המס של החברה.